Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

CFAA, Tesselation

ATI Radeon HD 2900 XT/Pro
Dámy a pánové, den D právě nastal. Společnost AMD konečně dopsala poslední řádku příběhu, který započal před mnoha měsíci pod názvem „R600“ a uzavírá se právě v tuto hodinu, minutu, vteřinu pod jménem „Radeon HD 2000“, společným celé řadě desktopových i mobilních produktů nejnovější generace, pod kterou se podepsala grafická divize, dříve známá jako „ATI“. Tak co myslíte, stálo to čekání a okousané nehty za to? Nebudeme vás déle napínat, pojďme si vše společně osvětlit na následujícíh stránkách…
CFAA

ATI Radeon HD 2000, CFAA režimy

CFAA dává vývojářům možnost tvořit vlastní specifické antialiasing módy, kromě obligátního 8×MSAA jsou nově možné až 24×CFAA. Programovatelné jsou přitom jak sample patterny (vzorky), tak resolve fitry. Schopnosti CFAA jsou plně upgradovatelné skrze ovladače grafické karty. Nadále jsou samozřejmě podporovány všechny dosavadní režimy antialiasingu, tedy HDR + AA, Adaptive SSAA/MSAA, Temporal AA, Super AA a Gama Correct.

CFAA oproti dosavadním režimům, které mají vše „napevno“, nabízí možnost definovat vlastní hranice pixelů a šířky oblastí, s postupem času tak můžeme v nadcházejících obdobích očekávat průběžné navyšování kvality antialiasingu pouhým aplikováním nových CFAA z budoucích verzí Catalystů, kde se nové filtry budou vybírat z nabídky v Catalyst Control Center. Vše je otázkou vhodné implementace, hardware, tedy GPU R600 a jeho menší bratříčci jsou na toto architektonicky připraveni.

ATI Radeon HD 2000, CFAA 12x

ATI Radeon HD 2000, CFAA 16x

V tabulce od ATI je shrnuto vše potřebné. Režimy napsané italikou nebudou dostupné v ovladačích hned dnes při uvedení karty, dojde na ně v budoucích verzích ovladačů. Abychom však jen neteoretizovali, nabízíme vám k pokochání i ukázku 16×Adaptive CFAA z Half Life 2. Porovnat obrázky si můžete s obdobně raženými z našeho obsáhlého srovnání kvality renderingu, kde jsme vám loni představili schopnosti tehdejších Catalystů, GeForce 7300 LE a Radeonu X1300 (Pro). Součástí implementace je pak i Adaptive Edge Detect Filter (tedy adaptivní detekce okrajů pixelů). Rozhodovací proces při této detekci využívá nyní více vzorků a high quality filtraci, okolní pixely, které nejsou zcela na samotné hraně si pak vystačí s nižším počtem vzorků a jednodušším filtrem.

ATI Radeon HD 2000, srovnání CFAA ATI Radeon HD 2000, srovnání CFAA

V důsledku lze od nových CFAA režimů očekávat opět výrazně (viditelně) lepší antialiasing hran/okrajů objektů (pletivo v Half-Life 2 je asi zářným příkladem takového objektu), další zredukování možnosti nežádoucího chvění takto antialiasovaných hran či rozmazávání velmi jemných a miniaturních objektů (například drobné písmo). Modelově pak při specializovaném filtru lze dosáhnout v dané úloze kvalitnějšího výsledku při nižší výpočetní náročnosti. A to se s ohledem na současné i budoucí požadavky cení více než hodně.

CFAA lze plně využít i se stávajícími DirectX 9 herními tituly, není nijak vázáno na DirectX 10. Pracuje samozřejmě současně se všemi dalšími technikami jako HDR, stencil shadows, využívá více vzorků než MSAA, narozdíl od něj však bez zvyšování paměťové náročnosti. Teoreticky je tak limitem hloubky CFAA pouze výkon GPU, nicméně nutno dodat, že od jisté vysoké teoretické hranice nelze očekávat nárůst vizuální kvality odpovídající dalšímu spotřebovaného výkonu. Lidské oko zkrátka není dokonalé a jistým limitem jsou v tomto ohledu teoreticky i zobrazovací schopnosti současných LCD panelů.

Tesselation

ATI Radeon HD 2000, Tesselation

„Tesselace“ je proces, při kterém se rekurzivně zjemňuje renderovaný objekt zvyšováním detailnosti polygonové sítě aplikací subdivision pravidla (dělení objektů na menší). Tesselace je u ATI známá již pět let z Radeonů 8500 pod názvem TruForm, obdobnou techniku skrývá pod názvem Hardware Displacement Mapping i Matrox Parhelia. Umí ji samozřejmě i řada HD 2000.

ATI Radeon HD 2000, Tesselator

Její pipeline, která má toto na starosti toto provádí velice rychle paralelním zpracováním, přičemž pro využití nepotřebují vývojáři psát žádný nový shader, vše je implementováno pomocí pro tento účel specializovaných hardwarových jednotek v GPU. Vyhodnocování povrchu může být napsáno formou vertex shaderu, AMD pak uvádí, že HD 2000 umí až 15násobnou tesselaci.

ATI Radeon HD 2000, Tesselation + Displacing

ATI Radeon HD 2000, Tesselation + Displacing

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku AMD uvádí desktopové i mobilní grafiky řady ATI Radeon HD 2000

Pátek, 25 Květen 2007 - 11:37 | Ariael | r-man: zrovna resim stejny "problem&...
Čtvrtek, 17 Květen 2007 - 14:08 | rman | Nevite nekdo jak je to s Crossfirem 2900xt a...
Čtvrtek, 17 Květen 2007 - 14:06 | rman | No jo, jenze ja mam pomerne nabusenej comp...
Úterý, 15 Květen 2007 - 11:01 | WIFT | >> xxxxxxxx: Zapomněls dodat &...
Pondělí, 14 Květen 2007 - 22:27 | Waffer47 | Pekny opis technologii jen tak dal autore jo GA3...
Pondělí, 14 Květen 2007 - 21:05 | Anonym | ne rADo je buh a kdo se neskloni pred jeho velkym...
Pondělí, 14 Květen 2007 - 16:05 | Anonym | happymaster23: Já osobně za slovy "rADo...
Pondělí, 14 Květen 2007 - 16:01 | Peter Fodreknickfotob | >r-man Hmm, tak mi prave na strankach...
Pondělí, 14 Květen 2007 - 14:47 | cc dd | Čekání se opravdu vyplatilo, já už si stejného...
Pondělí, 14 Květen 2007 - 12:56 | Anonym | 2doubt: aj tak sa mi to cele nezda...jadro...

Zobrazit diskusi