Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Texturovací jednotky, Ring-Bus, Render Back-Ends

ATI Radeon HD 2900 XT/Pro
Dámy a pánové, den D právě nastal. Společnost AMD konečně dopsala poslední řádku příběhu, který započal před mnoha měsíci pod názvem „R600“ a uzavírá se právě v tuto hodinu, minutu, vteřinu pod jménem „Radeon HD 2000“, společným celé řadě desktopových i mobilních produktů nejnovější generace, pod kterou se podepsala grafická divize, dříve známá jako „ATI“. Tak co myslíte, stálo to čekání a okousané nehty za to? Nebudeme vás déle napínat, pojďme si vše společně osvětlit na následujícíh stránkách…

Kapitoly článků

Texture Units

ATI Radeon HD 2000, texture units

Texturovací jednotky samozřejmě také prošly evolučním vývojem. Kupříkladu 64bitové HDR bilineárně filtrované texturování je nyní prováděno beze ztráty výkonu, ve výsledku tedy přibližně 7× rychleji než u předchozí generace X1000. Lze samozřejmě využívat i 128bit FP filtraci, trilineární a anisotropní filtrování jsou podporovány pro všechny formáty textur. Vylepšeno bylo taktéž high quality anisotropní filtrování a pro renderování stínů je k dispozici technika Percentage Closer Filtering. Podporovány jsou opět větší textury, až 67 MTexel, tedy textury o rozlišení 8192×8192, texturování je plně k dispozici všem typům shaderových úloh (geometry, pixel, vertex).

Nová paměťová sběrnice

ATI Radeon HD 2000, vývoj paměťového řadiče u ATI

Vylepšena je i prstencová sběrnice nové generace. Vývoj u ATI ujde při každé nové generaci od dob Radeonů X8x0 další krůček.

ATI Radeon HD 2000, nový řadič Ring Bus

Tentokrát je sběrnice plnohodnotně 512bitová, vnitřní prstencová má šířku rovných 1 024 bitů. To jasně potvrzuje i počet paměťových čipů na Radeonech HD 2900 XT. Propustnost se tak šplhá až za magických 100 GB/s (pro srovnání, GeForce 8800 Ultra má přesně 101,3 GB/s). Architektura sběrnice je však zase o kus dále, je kompletně decentralizovaná, takže narozdíl od konkurence je znatelně více flexibilní a do budoucna jednoduše škálovatelná.

Render Back-Ends

ATI Radeon HD 2000, Render Back-Ends

Jednotky typu Render Back-End (dříve ROP) představují prakticky závěrečný krok renderingu scény, která následně putuje do frame bufferu karty a následně na monitor. Provádí se v nich blending či antialiasing. Součástí jsou Depth a Stencil buffery, které se starají o informaci o viditelnosti daného pixelu ve scéně a související limitaci oblasti renderingu dané části scény. V nových Radeonech dosahují tyto jednotky dvojnásobného výkonu v testech, v případě HD 2900 zpracují 32 pixelů za takt, u HD 2600/2400 je to 8 pixelů (oba modely mají svorně čtvrtinový počet Render Back-Ends jednotek oproti HD 2900). Výrazně efektivnější je nyní zpracování Render-to-texture (renderovací technika používaná kupříkladu pro environment či shadow mapping a další). Oproti X1000 se také zdvojnásobuje Multiple Render Target na celkových 8 s podporou MSAA. Podporovány jsou nové blending surface formáty („míchání povrchů“). Zajímavá je ale hlavně možnost tvorby vlastních AA filtrů, neboli Custom Filter AA, zkráceně CFAA).

Kapitoly článků

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku AMD uvádí desktopové i mobilní grafiky řady ATI Radeon HD 2000

Pátek, 25 Květen 2007 - 11:37 | Ariael | r-man: zrovna resim stejny "problem&...
Čtvrtek, 17 Květen 2007 - 14:08 | rman | Nevite nekdo jak je to s Crossfirem 2900xt a...
Čtvrtek, 17 Květen 2007 - 14:06 | rman | No jo, jenze ja mam pomerne nabusenej comp...
Úterý, 15 Květen 2007 - 11:01 | WIFT | >> xxxxxxxx: Zapomněls dodat &...
Pondělí, 14 Květen 2007 - 22:27 | Waffer47 | Pekny opis technologii jen tak dal autore jo GA3...
Pondělí, 14 Květen 2007 - 21:05 | Anonym | ne rADo je buh a kdo se neskloni pred jeho velkym...
Pondělí, 14 Květen 2007 - 16:05 | Anonym | happymaster23: Já osobně za slovy "rADo...
Pondělí, 14 Květen 2007 - 16:01 | Peter Fodreknickfotob | >r-man Hmm, tak mi prave na strankach...
Pondělí, 14 Květen 2007 - 14:47 | cc dd | Čekání se opravdu vyplatilo, já už si stejného...
Pondělí, 14 Květen 2007 - 12:56 | Anonym | 2doubt: aj tak sa mi to cele nezda...jadro...

Zobrazit diskusi