Díky DirectX12 Asynchronním shaderům jsou Radeony rychlejší i s vyššími detaily
DirectX12, podobně jako nízkoúrovňová API Mantle a Vulkan, přináší dva základní způsoby, jak dosáhnout vyššího výkonu. Jednou cestou je efektivnější nakládání s výkonem procesoru, což souvisí mj. se správným rozložením výkonu mezi jednotlivá procesorová jádra, tedy správnou paralelizací. Druhá cesta také souvisí s paralelizací, ale na úrovni grafického jádra. Bývá označována jako asynchronní shadery nebo asynchronní výpočty.
Hra Ashes of the Singularity byla od počátku avizovaná jako jeden z první titulů, který podporu pro tuto technologii DirectX12 nabídne. Protože se tak opravdu stalo a je navíc možné porovnat výkon s asynchronními shadery a bez nich, neváhala redakce webu Extremetech a rozdíly změřila. Nejprve výsledky v FullHD, tedy 1920×1080:
Vlevo standardně (bez AS), vpravo s asynchronními shadery
Porovnávané jsou Radeon Fury X (červeně) a GeForce GTX 980 Ti (zeleně). V 1920×1080 je při použití asynchronních shaderů Radeon i s o stupeň vyššími detaily srovnatelně výkonný jako GeForce při nižších detailech.
Vlevo standardně (bez AS), vpravo s asynchronními shadery
Pokud se zvýší rozlišení (zde 3840×2160), je Radeon i při vyšších detailech díky asynchronním shaderům o 6-8 % rychlejší než GeForce při nižších. Při stejných detailech je náskok Radeonu zhruba třetinový. Pokud srovnáme výkon Radeonu s asynchronními shadery a bez, znamená zapnutí této technologie až 16% výkonnostní nárůst. 16 % výkonu získané na úrovni grafického jádra použitím nového API je velmi pěkný výsledek.
Podobná čísla naměřila i redakce ComputerBase, která neporovnávala primárně výkon při různých detailech, ale více rozlišení a více grafických karet. U Radeonu Fury X (GCN 3) přinesly podle jejich měření asynchronní shadery až 15 % výkonu navíc, u Radeonu R9 390 (GCN 2) až 12 % výkonu navíc, u Radeonu R9 380 (GCN 3) až 13 % výkonu navíc a u Radeonu R9 280X (~Radeon HD 7970, GCN 1) až 9 % výkonu navíc. Je zřejmé, že GCN 2 a 3 profitují z asynchronních shaderů o trochu více, což odpovídá vyššímu počtu front, se kterými umí novější verze GCN najednou pracovat.
Zajímavé je i srovnání starších generací, zde například GeForce GTX 770 a Radeonu R9 280X - karet, které původně stály proti sobě a přímo si konkurovaly. Důvody náskoku při použití asynchronních shaderů vysvětluje následující tabulka zaměřená na porovnání paralelního zpracování kódu na různých úrovních v rámci grafických čipů AMD a Nvidie. Poznámky najdete na stránce autora v odkazu pod tabulkou.
zdroj: ext3h