Nový Doom na 42 grafikách: Jak si vede Radeon HD 7970, GeForce GTX 680 a další?
Minulý týden jsme se podívali, jak Doom Eternal zvládjaí grafické karty vydané za poslední 2-3 roky. Nebyl problém, v podstatě se dá říct, že v 1080p lze hru rozhýbat na lecčems a to i s poměrně vysokými detaily. V diskuzích se ale začaly objevovat zkušenosti uživatelů, podle kterých lze hru obstojně rozhýbat i na hardwaru podstatně starším než 2-3 roky. YouTube kanál HardwareUnboxed se jal právě takový hardware otestovat (nejstarší v testu jsou Radeony HD 7950/7970 z konce roku 2011) a ověřil, že na těchto tvrzeních je dost pravdy.
Začneme-li od konce, vidíme, že Doom Eternal vůbec nejde architektuře Nvidia Kepler, na níž byla postavena většina GeForce 600 a 700, karet z let 2012 a 2013, které stály proti prvním dvěma generacím architektury AMD GCN, Radeonům HD 7000 a Rx 200. Nejvýkonnější Kepler, GeForce GTX 780 Ti, se daří podstatně hůř než nejnižšímu testovanému mainstreamu GCN, kterým je Radeon RX 7790. Pokud však budeme srovnávat jablka s jablky, tedy karty, které proti sobě reálně stály, vidíme, že GeForce GTX 680 2GB s 29 FPS dosahuje výkonu méně než polovičního oproti Radeonu HD 7970 s 65 FPS. GeForce GTX 780 pak nabízí 33 FPS, přičemž jí konkurující Radeon R9 290 s 99 FPS je rovnou 3× rychlejší. Architektura Kepler zkrátka oproti svému předchůdci, Fermi, řešila pouze energetickou stránku, technologická výbava se nezlepšila a po některých stránkách šla ještě dolů, takže takový výsledek není velkým překvapením.
Z výsledku GeForce GTX 750 Ti (první vlaštovce architektury Maxwell), který je nad úrovní „číselně výkonnější“ GeForce GTX 760, je vidět, že na tom Maxwell byl již o něco lépe. Přesto byl posun spíše symbolický - GeForce GTX 750 (bez Ti) byla odpovědí na Radeon HD 7790, ovšem ten dosahuje 40 FPS, zatímco GeForce GTX 750 (i s Ti) zůstává na 24 FPS. Toto srovnání je spíše teoretické při rozlišení 1080p, ale tehdejší sestavy s těmito grafickými kartami byly obvykle vybavené 720p. V tomto rozlišení lze u karet dosahujících v grafu výše 40 FPS očekávat ~70 FPS a u na kartách dosahujících v 1080p ~24 FPS pak v 720p poběží na ~43 FPS. V případě rychleji taktované verze Radeonu HD 7790, která byla nazvaná Radeon R7 260 a R7 260X, již byly dostupné i první FreeSync monitory, se kterými by hra byla hratelná i v náročnějších scénách.
Trochu výraznější zlepšení technologické výbavy přinesla druhá generace architektury Nvidia Maxwell. Oproti soudobým konkurenčním produktům nezaostává v celých násobcích, ale pouze v desítkách procent. Kupříkladu GeForce GTX 960 dosahuje 46 FPS, Radeon R9 380 pak 70 FPS (Radeon R 285 bohužel v testu chybí, ale v průměru býval o 8 % pomalejší než R9 380, což by ho stavělo orientačně na pozici kolem 65 FPS). GeForce GTX 970 už nabízí pěkných 85 FPS, oproti ní stojící Radeon R9 390 pak 97 FPS. U karet, které v tomto nastavení zvládají ~100 FPS, už je trochu cítit vliv CPU, takže při vyšších detailech nebo vyšším rozlišení by i rozdíl mezi nimi byl vyšší.
Další modely už si bohužel nemůžeme přímo porovnat - Radeon R9 390X (konkurent GeForce GTX 980) a Radeon Fury X (konkurent GeForce GTX 980 Ti) otestovány nebyly. Zahrnut je pouze Radeon Fury Nano, který bylo možné po jistou dobu vnímat jako protipól GeForce GTX 980, oproti níž (92 vs. 108 FPS) je o 17 % rychlejší. Oběma kartám by ale slušelo srovnání při vyšších detailech nebo ve vyšším rozlišení - pro 1080p monitory si je příliš uživatelů nekupovalo a obstály by i ve 1440p.
Pokud bychom měli počítat s nějakou rezervou pro náročnější scény, pak lze (v případě použití karty a monitoru podporujících variabilní snímkovou frekvenci) považovat za dobře použitelné karty, které dosahují 55-60 FPS v průměru. Bez variabilní snímkové synchronizace pak minimálně 65-70 FPS, raději více.