EIZO ColorEdge CX270 — monitor pro profesionály nebo nadšené amatéry
Kapitoly článků
Stabilita monitoru v čase
Nakolik je zkalibrovaný monitor stabilní a s jakou přesností dokáže udržet zobrazení barev s vypnutou automatickou korekcí kalibrace a se zapnutou korekcí? No a zde tkví ten důvod, proč se jednalo o „dlouhodobý test“ monitoru. Monitor jsem průběžně měřil a soustředil jsem se především na odstíny šedé a bílou (samozřejmě v rámci testu bylo prováděno kompletní měření barev, ale v rámci stručnosti recenze se omezím na konstatování, že výsledky byly velmi podobné, jako v případě odstínů šedé). U bílé jsem měřil nejen barevnou odchylku (v Lab barvovém prostoru), ale navíc jsem se soustředil na jasovou odchylku (v barvovém prostoru Yxy). No a jaké jsou výsledky?
Barevná i jasová odchylka monitoru v čase při vypnuté automatické kalibrační korekci.
Napřed jsem měřil monitor v nekalibrovaném stavu, to znamená, že licence pro korekční sondu nebyla aktivovaná a měřil jsem tedy relativní odchylku od prvního změřeného stavu monitoru. Pár dnů monitor držel velmi pěkně a teprve po pěti dnech se mu nepatrně začal měnit jas (skutečně — odchylka je poměrně malá, nenechte se pomýlit zvoleným měřítkem grafu!) a barevná odchylka se začala po této době rovněž jen nesměle měnit. Z praxe mohu předpokládat, že významnější odchylky (jenž by přesáhla hranici 3,5 dEab) bych se dočkal až po více jak roce provozu monitoru. Nicméně podotýkám, že nyní byl monitor jen v režimu tovární kalibrace. To znamená, že jakmile jsem si jej po rozbalení z krabice začal přes jeho menu upravovat (jas a pod.), stala se jeho tovární kalibrace poněkud neaktuální (i když stále neporovnatelně lepší, než „běžný monitor“). Při srovnání s monitory jiných výrobců (a tedy mnohem nižší cenové a kvalitativní kategorie) ale musím podotknout, že pokud v menu monitoru si u CX270 změníte například jas (zadáváte v hodnotách candely na metr čtvereční) či chromatickou teplotu bílé (v Kelvinech), po ověření spektrálním fotometrem mohu konstatovat, že to skutečně odpovídá a že odchylka požadovaných hodnot od naměřených je překvapivě malá.
Barevná i jasová odchylka monitoru v čase při zapnuté automatické kalibrační korekci.
Nicméně teprve po provedení kompletní kalibrace monitoru (s ohledem na aktuální nastavení jeho předvoleb) je přesnost zobrazení maximální možná. Na dalším grafu můžeme vidět, že se žádné nemravnosti nekonají, monitor se díky pravidelně prováděné automatické korekční rekalibraci (prováděné jeho interní sondou vždy v intervalu 50 hodin provozu, možno nastavit i delší interval) chová naprosto stabilně a udržuje si odchylky (barevné i jasové) stále na minimálních úrovní. Jak vidno, vestavěná korekční sonda funguje velmi dobře!
Rozsah barev
Monitor patří do kategorie WideGamut, neboli kategorie monitorů s širokým rozsahem zobrazitelných barev. Výrobce tvrdí, že monitor pokrývá 97 % rozsahu AdobeRGB (RGB filtr do IPS panelu si EIZO rovněž vyrábí sám). No, nerad bych se pouštěl do přepočítávání procent. Pokud se podíváme na graf změřeného barvového rozsahu monitoru v porovnání s rozsahem AdobeRGB, je jasné, že v některých oblastech se oba prostory prakticky kryjí, v jiných oblastech je na tom AdobeRGB o něco lépe, v dalších zase je možnostmi monitoru výrazně překonán. Domnívám se, že výsledek je vynikající a mohu jen poznamenat, že monitor CX270 má skutečně velmi široký rozsah zobrazitelných barev, což zajisté ocení nároční uživatelé.
Porovnání barvového rozsahu monitoru CX270 se standardním barvovým prostorem AdobeRGB.
Pár technických detailů
Pokud si monitor zapnete v naprosto tichém prostředí, můžete (pokud máte dobrý sluch a ucho blízko monitoru) uslyšet dva malé větráky. Jeden je nad zdrojem a druhý nad základní deskou (viz foto). I když jsem měl v létě vypnutou klimatizaci a do místnosti pražilo letní slunce, ventilátory si stále tichounce vrněly na hranici slyšitelnosti.
Exkluzivní pohled na vnitřnosti monitoru. Vlevo je zdroj, vpravo základní deska. Všechno je úhledně uspořádáno s typicky japonskou pečlivostí (ano, monitory si EIZO vyrábí zásadně v Japonsku).
Základní deska obsahuje hned dva procesory ASIC (EIZO), jenž se starají o barevnou korekci vstupního (osmibitového či desetibitového datového signálu ze vstupních portů DisplayPort, DVI-D či HDMI) v RGB kanálech pomocí LUT korekcí v reálném čase a hned na několika úrovních s 16 bitovou přesností a se zohledněním uživatelských kalibrací a případně i požadovaných emulací.
Tak tenhle procesor (v monitoru CX270 jsou hned dva kousky) za všechno může!
K tomu všemu se ještě započítají z továrny změřené hodnoty IPS panelu pro korekci uniformity zobrazení — DUE. Poté z vypočtených výsledků jsou algoritmem pečlivě vybrány optimální hodnoty, jenž se nakonec pošlou na IPS panel. Šestnáctibitové zpracování vede k plynulé gradaci barevných odstínů a požadovanému preciznímu vyvážení šedé v celém zobrazitelném rozsahu (podrobnější popis by stačil na samostatný článek podobného rozsahu, jako je tenhle).
Exkluzivní pohled na vnitřnosti monitoru, detail základní desky s oběma procesory ASIC.
Závěrem
u monitoru jsem neshledal žádných nedostatků, snad jen kromě poněkud obtížnějšího přístupu k portům. Praktické funkce, kvalita zobrazení monitoru, spolu s jeho vynikající stabilitou v čase a autokorekční rekalibrací — to jsou skutečně hodnoty, k nimž se velmi těžko hledá soupeř pro porovnání. Ano, někdo se může zaleknout vyšší cenové hladiny monitoru (okolo 37000 Kč vč. DPH, licence ColorNavigátor 5000 vč. DPH). Ovšem kdo požaduje vysokou kvalitu, neváhá…
Hodnocení
+ celkově velmi kvalitní zpracování monitoru, japonský výrobek | |
- nenalezeno | |
± trochu obtížnější přístup ke konektorům, ale to stejně nelze provést jinak (z estetických i praktických důvodů) |