GPGPU a procesory
Kapitoly článků
Jirka Souček: V GPGPU sféře se letos konečně hnuly ledy. Direct Compute -
super. OpenCL - super, ale o kapku méně. Než mě programátoři ukamenují, zkusím vysvětlit, že
Direct Compute má pro řadového uživatele větší význam. Je pod jednou střechou s Direct3D,
takže je mnohem snazší využít ho pro téměř všechny efekty post-processing charakteru (local
data share - paměť sdílená mezi jednotlivými výpočetními vlákny, díky níž je možné ušetřit
spoustu přenosů dat, vzorků, výkon texturovacích jednotek, které se k jejich načítání
používají...). Mnoho efektů (stíny, HDAO/SSAO, HDR...) může být díky tomu realizováno s
nižšími propady ve výkonu, než s použitím PS 4.x. Profesionální sféru asi nemá cenu
rozebírat; nasazení je často velmi specifické a produkt, který je nevhodný pro jeden účel,
může excelovat v jiném.
Václav "WIFT" Vašek: Rozhodně je potřeba vyzdvihnout DirectCompute a OpenCL
coby univerzální softwarové platformy pro tuto kategorii. Chybí asi jen vůle to více používat
v bezplatných aplikacích, i když ono mi to přijde, že to je tak trochu na začátku i pro ty
placené. Ale jistě se časem dočkáme, protože jde rozhodně o směr, který má smysl a já bych se
odvážil říci, že i budoucnost.
Mirek Jahoda: Dobrá myšlenka, na které nemá zájem lídr trhu, se vždy
prosazuje pomaleji. nVidia je s CUDA dál než AMD se Stream, všichni ale toužebně vzhlíží k
finalizaci OpenCL. Na nVidii mě mrzí, že určitě netlačí standardizaci kupředu, jak by mohla,
a AMD za poslední rok nasbírala opravdu hodně černých puntíků za proklamovanou podporu GPGPU
("my to máme taky!"), která ale málokdy fungovala tak, jak se čekalo, nebo kdy se čekalo.
Lukáš Fiala: Pomalu se dostáváme z takového toho dřevního,
průkopnického období a objevují se náznaky, že vývoj směřuje k používání jednoho, všemi
podporovaného aplikačního rozhraní (tím se zatím zdá být DirectCompute). Budoucnost nese
název heterogenní computing a otevřené standardy pro GPGPU jsou potřebným hybným prvkem,
který cestu do budoucnosti vydláždí.
Jan Kratěna: GPGPU jsem nakousl už v zajímavostech a inovacích. V téhle
části bych vyzdvihl DirectCompute API. Není sice multiplatformní jako OpenCL, ale díky
integraci ve standardu DirectX 11 pro platformu Windows je podle mne mnohem více zaměřeno na
běžné uživatele. DirectCompute API je ve Windows také nativně využíváno při převodu videa v
reálném čase pomocí funkce "Drag&Drop Transcode".
Matúš Paculík: Aktuálny chaos v podobe CUDA,
DirectCompute, OpenCL a Stream nebude dúfam trvať dlho a v nadchádzajúcom roku sa podarí
prirodzeným výberom túto skupinu zredukovať na použiteľné množstvo. Zatiaľ je na tom s počtom
podporovaných aplikácií a prístupom k vývojárom najlepšie NVIDIA a tak je dosť pravdepodobné,
že bude mať do toho čo povedať.
Václav Vlček: Výpočty pomocí grafických karet mají
ohromný potenciál, ale díky dosavadnímu omezení na jednu platformu (Nvidia a jejich CUDA)
zůstávala většina aplikací spíše ve sféře profesionálního nasazení. S příchodem standardů
DirectCompute a OpenCL s nadějí očekávám, že se takové výpočty konečně dostanou i do aplikací
používaných běžnými smrtelníky. Už pár let se marně vztekám, že i na těch nejvýkonnějších
několika-jádrových procesorech trvá převod fotek z RAW formátu víc než sekundu dvě. Stejně
tak komprese videa. Dostupné nástroje jsou z pohledu pokročilejšího uživatele většinou
nepoužitelné, protože fungují na principu sem šoupni video a tady ti vypadne výsledek, o nic
dalšího se nestarej. S novými standardy tak nějak tiše doufám, že se GPGPU výpočty rychle
dostanou i tam, kde dosud citelně chyběly.
Jiří Zima: Největší úspěch vidím v OpenCL, které by se (i díky Apple) mohlo
ještě dobře rozšířit. DirectCompute je možná zajímavější pro hráče, ale v ostatních
segmentech využití vnímám OpenCL jako lepší volbu díky kompatibilitě na úrovni hardware i
operačních systémů. Věřím, že obrovský výkon grafických karet se časem užije ve větším
měřítku i jinde než jen ve hrách.
David Ježek: Letos se definitivně zrodilo otevřené výpočetní rozhraní
OpenCL, které podporují oba velcí výrobci GPU a které je tak k dispozici všem. Ne jako na
Nvidii omezená původní CUDA, ne jako Windows omezené DirectCompute. OpenCL je tu pro všechny
bez rozdílu barvy (zelená/rudá) i vyznání (redmond/tučňákov). CPU se nám upřímně nijak moc
nehnula. Intel vědom si své převahy, drží Core iX cenově velmi vysoko a ani nejnižší model
Core i5 není za rozumné peníze. Naopak vítám 45W čtyřjádra AMD, byť velmi nízko taktovaná
(2,2GHz atd.).
Peter Hucík: K procesorom som sa viac-menej vyjadril, ostáva zamyslenie nad
GP-GPU. Najradšej by som si však ešte dal jeden rok než odpoviem. OpenCL sa ešte len pred pár
týždňami dostalo do finálnej podoby, takže jeho reálne uplatnenie uvidíme až v budúcnosti. Už
teraz som zvedavý, myšlienka využiť GPU pre náročné paralelizovateľné výpočty je veľmi
sľubná.
Adam Vágner: Budu za škarohlída. Vůči idylickým představám o tom, že
GPGPU v brzké době zmnohonásobí výkon PC ve všech možných i nemožných oblastech, jsem už
lehce otupěl, a ani příchod OpenCL a DirectCompute na tom moc nemění. V některých kritických
aplikacích se výhody GPGPU využívají relativně dlouho. Nemyslím, že by největším problémem
bránícím používání GPGPU ve větší míře bylo to, že je CUDA proprietární rozhraní a všichni
vývojáři aplikací pro běžné spotřebitele jen netrpělivě vyčkávali, než se konečně objeví ty
vymodlené standardy. Jasně že je to významný krok do budoucna, jasně že se díky tomu budou
ještě dít velké věci, ale máme se ještě načekat.
Procesory? Spíše zklamání, do velké míry pramenící z toho, že zatímco AMD musí (věříte tomu,
že jen chce?) svůj nejvýkonnější procesor prodávat za čtyři tisíce, u Intelu dnes na této
částce opravdu zajímavé procesory teprve začínají. O nevýrazném nárůstu výkonu nemluvě. Ale
to je už od uvedení převratných Core 2 Duo setrvalý stav.
Matej Koleják: V tomto roku sa objavili viaceré aplikácie, ktoré sú
urýchľované GPU a mnohé ďalšie sú ohlásené. Napríklad IE 9. Stále je to ale malé percento
aplikácií a nejaký väčší prienik na trh sa neuskutočnil. Možno preto, že Direct3D 11 bolo
predstavené až koncom roku a AMD/ATi, nVidia "neťahali za jeden povraz".