Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Hloupost roku, zklamání a nejhorší trendy

ATI FireGL + nVidia Quadro
Po již tradičním ohlédnutí za grafickými kartami v rámci našeho serveru je tu slibovaný, taktéž již tradiční článek, ve kterém se spolu s více než desítkou kolegů ze slovenských a českých IT webů ohlížíme za uplynulým rokem jako celkem.

ps47: Posledný rok bol na sklamania a hlúposti pomerne bohatý-začnime
Nvidiou a jej neschopnosťou dodať nejaký inovatívny produkt (večné premenovávanie už ani
nevnímam, to je dnes u zelených štandardný postup-za tú dobu si už myslím zvykli všetci,
párok v rohlíku ako hotdog, mäso neobsahuje ani jedno ani druhé, a zle vám bude po oboch
rovnako), to celé zavŕšené trápnosťami okolo Fermi.

Pokračujme tým, že múdre hlavy z Nvidie (tentokrát už definitívne) pochovali PhysX - keď
kúpili Ageiu, predpokladal som rýchle rozšírenie akcelerovanej fyziky, dva PCIe ×16 sloty má
dnes väčšina základných dosiek, tzn. stačilo by pár zaujímavejších hier s podporou PhysX,
trochu marketingu (a v tom sú nvidiáci dobrí, čo si budeme hovoriť) a v každom slušnejšom
hráčskom pc dnes mohla byť (hneď vedľa ľubovoľnej primárnej grafiky) mainstreamová geforce
počítajúca fyziku. To by na oplátku vyvolalo oveľa väčší záujem o PhysX zo strany vývojárov,
vďaka čomu by stále viac a viac hier podporovalo PhysX, a za chvíľu mohla Nvidia v oblasti
akcelerovanej fyziky dominovať trhu (podobne ako sa to kedysi dávno podarilo 3Dfx s grafickým
rozhraním glide).

Nie, namiesto toho prišiel nepochopiteľný zákaz akcelerovanej fyziky pre všetkých s primárnou
kartou od ATi (áno, ovládače sa daju cracknúť, ale to bežný hráč riešiť nebude), nasledoval
nezáujem zo strany (väčšiny) vývojárov-tí začali do svojich hier vyberať alternatívy ktoré
nemajú hlúpe obmedzenia (napr. Bullet engine) a PhysX je zrazu iba jedna z mnohých možností
ako riešiť v hre fyziku, a priveľa možností znamená (pri)malý podiel na trhu. Pre PhysX až
smrteľne malý, povedal by som. Tituly ako Batman: AA nič nezmenia, dielo skazy je dokonané-za
chvíľku je tu fyzika cez directcompute, a po PhysX potom neštekne ani pes.

Ťažkosti má aj Lucidlogix Hydra, je dosť dobre možné že ju zabije presne to isté čo zabilo
PhysX-zákaz hydra multigpu pre geforce v ovládačoch všemocnej Nvidie. Takže zatiaľ je
Hydra200 odložená, čo bude ďalej sa dozvieme na budúci rok.. Podobný osud postihol aj
Larrabee od intelu, nič, s trochou šťastia im to vyjde na druhý pokus (peniaze na to iste
majú). Na záver pridávam slabú dostupnosť (a z toho vyplývajúce vysoké ceny) inak podarenej
série HD 5000 od ATi/AMD (neschopnosť TSMC dodať potrebné množstvo 40nm chipov).. Ako na to
pozerám, už aby bol rok 2010.

David Ježek: Hloupostí roku obrovského kalibru je pro mě totální neschopnost
TSMC dodávat 40nm GPU v přijatelném množství. Celý rok se trápí s výtěžností této výroby a
celý rok jim z fabrik neleze nic jiného, než z velké části zmršené wafery. To je jedním
slovem ostuda bez ohledu na to, jak moc náročné je něco takového odladit. Když se celý rok
trápí s tak velkými problémy, proč proboha tohle světu nabídli a krmili nás nesmysly o tom,
jak je vše na dobré cestě.

Pat Gelsinger s waferem Larrabee
Zklamáním roku je pro mne Intel Larrabee. Vážně jsem ještě loni naivně doufal, že touhle
dobou se budeme bavit o třech hráčích na poli GPU. Nejhorším trendem pak budiž třeba neustálé
přešlapování na místě u SSD. Ceny se nijak moc nehýbou, s IOPS jsou stále problémy, většina
výrobců je ani neuvádí, Intel nezvládá firmwary, levná SSD jako ta od A-Data mnoha lidem
umírají. Takhle si opravdu spolehlivou technologii, která to dle mnohých už dávno měla pevným
diskům natřít, nepředstavuji.

Václav "WIFT" Vašek: Těch hloupostí, zklamání a špatných trendů vidím osobně
poměrně dost. Pro mě jako pro člověka, co dělá s počítači od XTček, je vyloženě nepěkné
sledovat, jak se všechno stěhuje na internet, zejména aplikace a soukromí uživatelů. Což o
to, soukromí ať si každý řeší, jak chce, ale nějak mi uniká smysl toho trendu, že pro napsání
hloupocatého dokumentu je potřeba připojení k internetu. Směřuje to tam a není to podle mě
dobře.

Dalším trendem, který osobně nepovažuji za nějak zvlášť přínosný a spíše se mi to jeví jako
zoufalství výrobců snažících se z uživatelů vytřískat nějaký ten peníz za technologii, o
které je nejprve uživatele potřeba náležitě přesvědčit, že se bez ní téměř neobejde a v
budoucnu už to jinak nebude, je snaha o prosazování zobrazování čehokoli ve 3D. Pevně doufám,
že ještě v době "3D světa" bude možné sehnat starý dobrý 2D monitor, nebo v nejhorším případě
bude 3D monitor zobrazovat 2D obraz stejně dobře jako nativní 2D monitor. Osobně tomu ale
nedávám moc šancí na úspěch, protože skutečná 3D scéna je taková, na kterou se můžete dívat z
různých úhlů. Momentálně se ale za 3D považuje něco, co můžete sledovat pouze z toho úhlu, ze
kterého to natočila "3D kamera" (ať už si pod tím představíte cokoli, klidně "dvě 2D
kamery").

Vůbec nejhorší trend, který je u mě vítězem této kategorie, je snaha o postupnou cenzuru
internetu a prosazování takových zvěrstev, jako je HADOPI 2 či nasazování filtrů od
"britských jeptišek" u některých poskytovatelů připojení k internetu maskované za potírání
dětské pornografie (kdo z vás je tak naivní, že věří tomu, že toto je skutečně primárním
cílem?).

Cirkus HADOPI

Jirka Souček: Nejhorší trend roku vidím v současném vývoji výrobních procesů
TSMC. Přeskočení 45nm jsem vnímal jako chybu a ta se nakonec TSMC škaredě vymstila, protože
kvůli problémům se 40nm výrobou nemůže nabídnout žádný jiný "seriózní" proces, než dva roky
starou pět a padesátku, která je pro DirectX 11 hardware nepoužitelná. Pro většinu lidí na
diskusních fórech je zklamáním situace s Larrabee a Hydrou, ale osobně jsem byl k oběma
skeptický od počátku. Jakmile se začne objevovat příliš mnoho superlativů, ale chybí
vysvětlující dokumentace a prezentace reálného hardwaru, je vždy něco špatně. Tím se pomalu
dostávám k Fermi - nezklamalo mě ani tak, že ještě není na trhu, ale spíš to, že nVidia celou
situaci nakousla, ale zbývající detaily zůstaly pod pokličkou.

Jiří Zima: Přeznačování grafik NVIDIA by šlo označit za hloupost (i když ne
jen tohoto roku) a poslední dobou začíná být čím dál tím otravnější. V nejnovějších
noteboocích se různě mixují "stovkové" a "dvoustovkové" série a běžný uživatel se v tom nemá
šanci zorientovat. Aby to nebylo vše, tak mezi stolní a mobilní kartou stejného názvu bývají
obrovské rozdíly a kolikrát mají ty karty společný opravdu jen název. Když už se výrobci
snaží o malou spotřebu, tak nechápu, proč se více neprosadila možnost přepínání (bez
restartu) mezi integrovanou a dedikovanou grafickou kartou.

U notebooků je situace stejná jako před rokem a přepínání grafik je stále minoritní
záležitostí. U stolních počítačů je to utopie. Když zrovna nehraju hry, tak není důvod, aby
výkonná grafická karta produkovala zbytečné teplo, když kancelářskou práci s přehledem
zvládne i integrovaná GMA od Intelu. Poslední postesknutí by mohlo směřovat k cenám SSD
pamětí. U takové novinky bych očekával větší pokles cen během roku. Místo toho jsou některé
vybrané modely prakticky za stejnou cenu jako před dvanácti měsíci.

Mirek Jahoda: 

  • GPU Intelu a ovladače pro ně se jaksi moc nelepší (a jsou přitom pořád všude) 
  • nVidia blokuje použití GeForce jako druhé karty pro PhysX, když grafiku vykresluje karta
    jiné značky 
  • Windows 7 jsou málo náročné na hardware, což nepotěšilo výrobce, ani weby píšící o HW
    (čtenost) 
  • LucidLogix Hydra, šváb, který měl zachránit svět svým zaručeným škálováním multi-GPU a
    ještě se pořád nedostal do produkce; snad bude už za rok v předchozí pozitivní skupině 
  • zrušený projekt Intel Larrabee 
  • přeznačování grafik nVidia, které musíme my novináři pořád vysvětlovat a když si po sobě
    ty dva tři odstavce toho, co vzniklo vlastně z čeho, přečtu, nevím, jestli se smát, nebo
    brečet. To musí vymýšlet nějaký značně vyšinutý jedinec, jinak opravdu nevím. 

Lukáš Fiala: Jsem hluboce zklamán z toho, že multi-GPU technologie a
dvoučipové karty nejsou o nic vyspělejší, než byly před dvěma lety. To je výtka zejména
směrem k ATI, pro níž jsou duální karty v high-endu dlouhodobou strategií, ale vlastně i k
nVidii, která se naučila, že ani ona se bez nich neobejde. Z toho důvodu mě rozesmutnilo také
odložené vydání základních desek s čipem LucidLogix Hydra. Mimo hardware jsem byl nejvíce
zklamán hrou Cities XL, kterou vývojáři bohužel směřovali trochu jinak, než si přála
komunita. A to tak, že se nechali strhnout těmi špatnými trendy: možná to nebyla ani tak
otřepaná "hezká grafika na úkor hratelnosti", jako spíše snaha napasovat koncept MMO na žánr,
kam se vůbec nehodí.

Jan Kratěna: Nejhorší trend? Přeznačování, přeznačování a opět přeznačování.
Kde to jsme? Opravdu si soudruzi z marketingového oddělení nVidie myslí, že mohou bez ustání
chrlit nová označení pro stávající karty a dělat tak z lidí, s prominutím, blbce? Chápu, že v
tržním hospodářství jsou peníze až na prvním místě, ale tohle už je vážně moc.  Co mě
letos ještě moc nepotěšilo je odložení projektu Larrabee. Viděli jsme dema s real-time
ray-tracingem, měli jsme možnost proniknout do tajů architektury, viděli jsme waffery plné
čipů i samotnou kartu a zničeho nic šel celý projekt k ledu. Odchod Larrabee ze scény
"obrečel" i Tim Sweeney (Unreal Technology), který si na plně programovatelné GPU a jeho
možnosti brousil zuby. O zpoždění a maketách nVidia "Fermi" aka GF100, mizerné dostupnosti a
předražení nových Radeonů snad už ani nemá cenu psát.

Matúš Paculík: Ak vynechám neustále vyhrotené skupiny
skalných fanúšikov obidvoch "grafických" táborov, tak pre mňa bola veľkým sklamaním až
neskutočne hypovaná grafická stránka hry DiRT2. Na túto prvú poriadnu ochutnávku sa tešil
prakticky každý majiteľ grafickej karty série HD 5000, avšak výsledok je veľmi rozporuplný.
Pri samotnom hraní rozdiel medzi DX9 a DX11 neuvidíte ani po zjedení tony mrkvy z Ukrajiny a
jedinou záchranou je detailné sledovanie statických obrázkov. Takto som si veru prvú AA
ochutnávku DX11  (aj keď nie natívnu) nepredstavoval a dúfam, že to blížiaci sa AvP
napraví.

Na druhú stranu som sklamaný aj z PhysX akcelerovaného pomocou GPU, avšak nie kvôli jeho
prínosu, ale kvôli malému počtu zaujímavých titulov. V kontroverznom Batmanovi sa totiž sila
tohto riešenia ukázala v celej svojej kráse a priniesla pre hráča výrazne väčší bonus, ako
všetky tohtoročné DX11 hry dokopy.

Václav Vlček: Asi největším zklamáním za minulý rok je stále populárnější
trend uvádění nových produktů, které po bombastickém nástupu neuvidíte ještě půl roku v
obchodech. Proč nás výrobci vždycky naladí a potom nechají zklamané trčet pár dalších měsíců?
To je pořád baví ty žabomyší války o to, kdo uvede produkt na trh dřív i když ho pak stejně
nemůže prodat? Dále to už jsou jen takové méně podstatné drobnosti, jako věčné přeznačování
produktů Nvidie (ńa druhou stranu alespoň máme o čem psát) a ze stejného tábora i vysoká cena
a slabší dostupnost LCD displejů pro 3D Vision. Chápu, že v tomhle je Nvidia trošku nevinně,
ale to zákazníka nezajímá. Stejně jako u SSD, kdo jednou zkusil hrát ve třetím rozměru, do 2D
už se vrací nerad.

Taky je celkem škoda, že se před vánoci na trh nedostala Hydra od Lucidu, ať už byl důvod
jakýkoliv. Sice praktický přínos bude malý, ale aspoň rozvíří stojaté vody s něčím opravdu
novým mimo produkci gigantů Intel/Nvidia/AMD. A nakonec si musím trošku rýpnout do Windows 7,
které jsem s velkým očekáváním nainstaloval na svůj netbook s Atomem a po nadšených ohlasech
na webu asi čekal nějaký zázrak. Ano, sedmičky sice na Atomu fungují, ale na hranici
použitelnosti a hlavně výdrž mašiny je o poznání menší, než s osvědčenými XP.

Peter Hucík: Vlastne som chcel tento bod úplne vynechať. Ale pri písaní jeho
pozitívnej varianty ma napadlo, že ona "výdrž investície" je vlastne aj negatívom. Ukazuje
ako stagnuje vývoj grafiky - v minulosti bolo na prvý pohľad vidno pokrok v hernom engine pri
prechode na vyšší DirectX. Dnes aby ste rozdiely hľadali lupou.

Adam Vágner: Za nejhorší trend i nadále považuji "odliv mozků" od
výkonných PC. Loni jsem si ještě stěžoval na levné notebooky, letos už to jsou superlevné
netbooky. Snad ještě citelnější je ale vliv herních konzolí, které dřívější motor pokroku u
PC platformy - vylepšování hardwaru nezbytné kvůli náročným hrám - doslova paralyzují hned na
dvou frontách: odlivem hráčů z PC na herní konzole a nízkou hardwarovou náročností titulů
stále častěji konvertovaných z konzolí. 

S nelibostí sleduji rostoucí ceny grafických karet. Poté, co se ATI a nVidia předháněly s GF
8800 GT, GF 9600 GT, HD 3800, HD 4800 a GTX 275, kdo sestřelí ceny výkonných karet níž,
nVidia na highend na půl roku rezignovala a v tichosti sleduje, jak AMD společně s prodejci
posouvá ceny nedostatkových karet do výše, ve které se vyskytovaly před Velkou válkou. Když
si uvědomím, že HD 4850, podle materiálů AMD původně cílená jen o chloupek níže než HD 5850,
stála u nás při své premiéře méně než čtyři tisíce, dělá se mi ze sedmi tisíce, za které se
dnes běžně HD 5850 prodávají, mdlo.

Z vývoje kolem GeForce, profi grafik "Quadro" a GPGPU karet Tesla a příslušného softwaru
stále více nabývám dojmu, že začíná nVidia výkonné čipy přetvářet v hardwarové klíče k
vlastnímu (byť zajímavému) softwaru.  Zaráží mě, že si výrobci klasických pevných disků
jedou dál zažitým hlemýždím tempem, zatímco v oblasti SSD zuří konkurenční boj, díky kterému
rychle padají ceny disků a rostou jejich kapacity. Jen netuším, jestli je to tím, že je
klasická technologie v koncích, nebo se jen pořád necítí být ze strany SSD ohroženi. Mám-li
mluvit za sebe, nepovažuji současnou maximální 2TB kapacitu disků za dostatečnou vzhledem k
tomu, že už dnes prakticky neexistuje jiný způsob, jak efektivně ukládat větší objemy
dat. 

Rozporuplné dojmy mám ze SATA 6,0 Gb/s. Ne že by se mi na něm něco nelíbilo, jen se při
pohledu na rychle rostoucí přenosové rychlosti u SSD nemůžu ubránit dojmu, že stejně, jako
narazily výkonné SSD na bariéru v podobě SATA 3,0 Gb/s, narazí i novější SSD, tentokrát už
ale mnohem dříve, než bude připravený nástupce.  A ještě jedna stálice. Zatímco ceny
mechanik nejsou tak tragické, kapacita BD-R médií se jeví rok od roku menší, přičemž jejich
cena je stále neúnosná. Příšerně mě nebaví pálit na mrňavá DVD, ale přechod na Blu-ray je pro
mě za těchto podmínek nemožný. O nějakém opravdovém nástupci už snad ani nikdo neuvažuje a
tak se začínám bát, že s Blu-ray půjdou optická média za disketou a "pálit" se bude na
relativně drahé (a méně spolehlivé) pevné disky.

Matej Koleják: "Execution", teda proces vydania produktov na trhu, bol aj v
tomto roku u nVidie dosť výrazne za AMD/ATi. Najmä pre zákazníkov je to negatívne. Žiaľ,
takýto stav už pretrváva  od polovičky predchádzajúceho roku. Najväčším sklamaním je
však TSMC a ich 40nm proces, ktorý nie je pod kontrolou  ani po skoro jednom roku. Vďaka
tomu sú Radeon HD 5000 karty stále veľmi slabo dostupné a vylepšenie môžeme očakávať v...

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku VIP o roce 2009: od přeznačování k DX11 a GPGPU

Neděle, 3 Leden 2010 - 21:52 | Anonym | @dsa: nelze nez souhlasit...
Neděle, 3 Leden 2010 - 19:43 | Anonym | nejhorsi produkt poslednich let ? FLASH VIDEO !...
Neděle, 3 Leden 2010 - 16:30 | Anonym | jebforce-ferment FLAME...
Neděle, 3 Leden 2010 - 15:44 | mukade | velmi velmi velmi uzitocny clanok pre niekoho kto...
Neděle, 3 Leden 2010 - 12:58 | Anonym | Ad "Výhled do příštího roku" -...
Neděle, 3 Leden 2010 - 10:17 | Anonym | Re Honza748 - pátek, 1. ledna 2010, 23:22 Díky,...
Neděle, 3 Leden 2010 - 01:40 | Jan Ukulele | petr3: Pokud jsi to nepochopil, tak jsem měl na...
Neděle, 3 Leden 2010 - 00:42 | WIFT | >> Honza748: Na jednu stranu ti...
Sobota, 2 Leden 2010 - 14:59 | David Ježek | petr3: na diit je na toto implementována báječná...
Sobota, 2 Leden 2010 - 12:57 | petr3 | @redakce: nešlo by vytvořit speciální formulář (s...

Zobrazit diskusi