Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

GPU Tiger Lake dosahuje ~30 FPS v Battlefield V, avšak při zvláštním FOV

Ryan Shrout z Intelu s pochlubil videem z prototypu notebooku s nadcházejícím mobilním CPU Tiger Lake. V Battlefield V při 1080p a vysokých detailech zvládá zhruba 30 FPS, ale zůstávají dva otazníky…

Tiger Lake, třetí generace 10nm procesorů zaměřená na mobilní zařízení, přinese tři zásadní novinky. Vylepšený 10nm proces, který by mohl po stránce dosažitelných frekvencí dorovnat 7nm výrobu TSMC, novou architekturu procesorových jader Willow Cove, která zvýší IPC a dále (nejspíš hlavně) novou grafickou architekturu Gen12 alias Xe. Ta by měla podle uniklých materiálů Intelu dosahovat výkonu alespoň 2× vyššího při stejném 15W TDP a až zhruba 2,5× vyššího při srovnání 15W Ice Lake s 28W Tiger Lake.

Doposud uniklé výsledky výkonnostních testů těmto číslům příliš neodpovídaly. Přiblížil se až poslední výsledek z 3DMarku 11, ve kterém (podle některých zdrojů 28W Tiger Lake dosáhl o 11 % vyššího grafického výkonu než současný Renoir od AMD s TDP zvýšeným z 15 na 25 wattů:

Snad i proto se Intel odhodlal zveřejnit video, ve kterém Ryan Shrout, někdejší redaktor webu PCPerspective, ukazuje prototyp notebooku vybaveného procesorem Tiger Lake, na jehož integrované grafice běží Battlefield V.

Hra dosahuje zhruba 30 FPS, někdy méně, někdy více, běží v DirectX 11, v rozlišení 1920×1080 a na vysokých detailech (high). 30 FPS při tomto nastavení je samo o sobě na integrovanou grafiku velmi pěkné. Shrout však nezmínil dva prvky, které mohou mít na výkon nezanedbatelný vliv.

FOV - Field of View

Prvního si lze všimnout už při letmém průletu nastavením (zvýrazněno fialově). Field of View, FOV neboli úhel záběru, je nastavený na hodnotě 55°. Vykreslován je tedy poměrně úzký záběr scény, který neodpovídá ani výchozí hodnotě hry (default), která je 70°…

The default FoV value in BFV is 70, the minimum is 50, and the maximum is 105.

--- ESports Tales

… a neodpovídá ani hodnotě, kterou by hráči preferovali. Naopak podle ankety ESports Tales, která proběhla mezi 64 hráči, nepoužívá žádný z dotázaných hodnotu nižší než výchozích 70°…

None of the interviewed used a FoV lower than [70] the default one.

--- ESports Tales

… naopak nejoblíbenějších je výrazně širších 90°.

Je tedy zřejmé, že nastavení FOV Intel změnil oproti výchozí hodnotě, avšak nikoli proto, aby odpovídala reálně používanému nastavení, ale naopak takovým způsobem, který prakticky nikdo nepoužívá. Nabízí se proto otázka: Proč? Může to mít dopad na výkon? Obecná odpověď je ano, nastavení FOV má vliv na výkon a rozdíl může být vyšší než 10 %. Situace je ale poměrně problematická. Obecně a u většiny her platí, že čím vyšší FOV (čím širší záběr, čím více objektů k vykreslení se do záběru vejde), tím je výkon nižší. Zúžením FOV lze dosáhnout vyššího výkonu. K tomuto pravidlu ale existuje řada výjimek a dalších vlivů: Některé hry toto kompenzují snižováním vzdálených detailů při širším FOV, aby výkon neklesal. A dále: Závislost může být odlišná u různých architektur. Některým může více vyhovovat užší záběr (pokud mají např. propracovanou eliminaci vykreslování vzdálenějších objektů, které jsou překryté bližšími ap.) a jiným zase širší záběr. Nakonec má podstatný vliv i konkrétní scéna v dané hře.

V případě Battlefield V lze narazit na testy, kde naopak při širším záběru jsou FPS vyšší. Situaci ale nelze zobecňovat, neboť jde o odlišné grafické architektury, odlišné scény a odlišné nastavení hry. Je prakticky nepochybné, že nastavení FOV na velmi úzkou hodnotu 55° ovlivnilo FPS testu, ale nemáme k dispozici dostatek dat k tomu, abychom mohli tvrdit, jak velký vliv byl a jakým směrem.

TDP procesoru

Druhý otazník visí nad TDP, které Shrout neuvádí. Tiger Lake se totiž chystá jak pro klasické ultrabookové 15W TDP, tak pro 28W. V uniklém slajdu s výkonem ve Fire Strike Intel uvádí, že 28W model dosahuje při stejné konfiguraci grafického jádra (96 EU) o ~14 % vyššího grafického výkonu než 15W model.

Pokud neznáme míru vlivu, jakou má u grafické architektury Gen12 nastavení FOV v Battlefield V a neznáme ani TDP, na kterém testovaný procesor běžel, je velmi obtížné prezentovaný výsledek srovnávat s jinými produkty, neboť v důsledku odlišných nastavení by toto srovnání mohlo být i o více než 25 % (1,10 [vliv FOV] × 1,14 [vliv TDP]) zkreslené.

Zdroje: 

Diskuse ke článku GPU Tiger Lake dosahuje ~30 FPS v Battlefield V, avšak při zvláštním FOV

Neděle, 21 Červen 2020 - 16:37 | Tom Buri | boze to sou kecy.. hral si vubec nekdy bfv?...
Neděle, 21 Červen 2020 - 00:40 | Pajka | je úplně jedno, kdo s jakým fov hraje, záleží na...
Sobota, 20 Červen 2020 - 19:47 | Hrdina | Vzhledem k tomu, že to je Intelův testbench nebo...
Sobota, 20 Červen 2020 - 13:11 | Ache Ache | Já reaguji hlavně na název "podivný FOV...
Sobota, 20 Červen 2020 - 09:31 | no-X | Promiň, ale ta čísla, která uvádíš, nemají s...
Sobota, 20 Červen 2020 - 09:24 | no-X | Nikoli. Kdyby ses obtěžoval alespoň přečíst text...
Sobota, 20 Červen 2020 - 02:03 | Ache Ache | Njn. Jirka Součků rád teoretizuje a takovou...
Pátek, 19 Červen 2020 - 17:48 | Pajka | Takze pulka clanku je tim padem uplne mimo :)
Pátek, 19 Červen 2020 - 17:17 | kolemjdouci | ...trochu opět odjinud - hezké (tedy až na cenu)...
Pátek, 19 Červen 2020 - 16:53 | Ache Ache | Jen taková technická - u BF série se nenastavuje...

Zobrazit diskusi