Sony: Hry pro Playstation VR, které se neudrží nad 60 FPS, odmítneme
Chris Norden ze Sony pohovořil v rámci GDC o požadavcích, které bude výrobce nejprodávanější konzole klást na herní vývojáře, k jejichž ambicím patří příprava her pro set Playstation VR. Z celého proslovu stojí za pozornost především vyjádření zaměřená na limity snímkové frekvence:
„Snímková frekvence je důležitá. Nemůže dojít k poklesu pod 60 snímků za vteřinu, nikdy. […] Pokud nám nabídnete hru, ve které snímková frekvence klesne na 55 nebo 51 [FPS]… zřejmě ji odmítneme. […] Jsem si vědom, že to za tato slova schytám, ale neexistuje omluva pro nedosažení [minimální] snímkové frekvence. Je to velmi obtížné a nebudu lhát a tvrdit opak… je to opravdu těžké. 60 Hz je ale nejnižší akceptovatelná snímková frekvence. To si musí každý zapamatovat.“
Od hráčů Norden za tato slova asi kritiku neschytá, požadavek jako takový je rozumný a opodstatněný. Kdo by nechtěl plynulejší obraz. Jenže tu máme precedens a tím je Halo 5 pro Xbox One. V jeho případě si vývojáři sami stanovili 60 FPS jako minimum. Díky tomu vyvinuli řadu velmi zajímavých postupů, jak plynule regulovat množství detailů, aby bylo ve všech scénách dodrženo 60 FPS. Navíc takovým způsobem, aby byly nejdříve regulovány detaily tam, kde není rozdíl příliš vidět.
Jenže, jak se ukázalo, ne vždy lze detaily ubírat plynule a nepozorovaně. Například při přepnutí stínů z dynamických na statické je tento přechod velmi viditelný. Podobně je na tom přechod mezi různými technikami vykreslení povrchů přes dithering, který je rovněž velmi rušivý (viz odkaz výše). Může se tedy snadno stát, že ve snaze o dosažení striktně nastavených 60 FPS budou v obraze mizet stíny nebo jiné efekty a objekty, což ve výsledku bude dojmu reality vzdálenější, než krátký pokles v FPS.