Valve chystá linuxovou revoluci. Podaří se?
Kapitoly článků
… a pokaždé, když se toto téma objeví, vyvstává otázka, zdali by nebylo možné přiohnout onen zvláštní Direct3D/Win32 svět ještě více Linuxovému, než jak se to daří projektu Wine, který je nativním (nikoli emulovaným) portem Windowsových API pro *nixové systémy.
Portace Steamu pro Linux
Ta je ve své podstatě zcela banální záležitostí. Je třeba jen aplikaci zkompilovat pod Linuxem, tedy pokud dosud používala nějaké windowsové GUI, tak tuto část přepsat multiplatformně (ať již pod Qt, GTK, WXwidgets či něčím takovým), přepsat klíčové části jako obsluhu síťových připojení (opět: pokud nebyla dosud dostatečně multiplatformní, což s ohledem na Max OS X být mohla). Steam pro Linux není v principu problémem.
Source engine
K tomu se ale úzce váže téma vlastního herního enginu Valve, který známe již z dob Half-Life 2 (jehož první namlsávací ukázky jsme měli možnost vidět snad už před 10 lety). Source engine je poměrně dobře ve vybraných hrách provozovatelný již dnes pod Wine - když se dnes podíváte na TOP 10 seznam her s platinovou (nejvyšší) podporou ve Wine, pak v ní figuruje jak samotný Steam klient, tak Half-Life 2, 32bitová retailová verze. A vedle toho tu máme také hru Left 4 Dead, kterou nyní použijeme jako oslí můstek.
Left 4 Dead 2
Původní L4D je fps z roku 2008. Její pokračování L4D2 vydal Valve v roce 2009 pro platformu Windows/Xbox 360 a Max OS X následoval o rok později. I na Wikipedii již dnes probublal termín vydání pro Linux jako „TBD“ (tedy že ještě není rozhodnuto, kdy hra vyjde). V těchto dnech se přímo z úst Valve, tedy Mikea Sartaina na novém Valvím linuxovém blogu dozvídáme, že Gabe (Newell, šéf Valve pro ty z vás, kdo posledních 15 let žili v zemljance za Uralem :-) je možností portovat Steam a Source engine na Linux zaujat již nějakou dobu. Valve sama již řadu let používá Linux na serverové straně a i na několika vlastních interních serverech, na nichž mimochodem běží 64bitové Ubuntu kvůli několika projektům.
Valve se tedy rozhodl do toho opravdu praštit, máme to nyní oficiálně potvrzeno. Firma spustila vývojový projekt, který probíhá na Ubuntu Linuxu. Volba na Ubuntu padla patrně s ohledem na jeho rozšířenost, všeobecnou známost a jistě také fakt, že za ním stojí nemalé finance Marka Shuttlewortha (mj. druhého vesmírného turisty) a odhodlání nevzdat svůj boj za lepší linuxový desktop. Valve volí pro začátek (s ohledem na roztříštěnost a neskutečnou rozmanitost linuxového světa) cestu prací na jediné linuxové distribuci, která má pevný a garantovaný vývojový cyklus. Pokud se bude dařit a vývoj půjde podle plánů, Valve začne pracovat i nad dalšími linuxovými distribucemi.
Současné linuxové projekty jsou následující: za prvé přinést Steam klienta na Linux s kompletní funkcionalitou a za druhé optimalizovat Left 4 Dead 2 tak, aby byl jeho výkon pod OpenGL výrazně lepší, což si volně přeložme jako „srovnatelný s Windows“.