Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Kerbal Space Program: ultimátní simulátor

Simulátor války? Máme. Simulátory jednotlivých válečných strojů? Také máme. Simulátor hasičů? Ano. Simulátor kamionů? Máme. Simulátor popelářů? Rovněž máme. Simulátor farmaření? I ten máme. A simulátor vesmírného programu? Ten už teď máme taky.

Kapitoly článků

O technických parametrech jsem se zmiňoval již ve druhé kapitole, zde bych se spíš zaměřil na to, jak to ladí dohromady. Samozřejmě lze vždycky mít dokonalejší grafiku, nicméně KSP má myslím rozumný základ pro pohodlné hraní. Nic nevypadá vyloženě špatně, vylepšit by se mohly textury Munu, z jisté výšky jsou vidět dlaždice, ale to člověk odpustí. Připomínám, že s HD 6670 nemám kvalitu grafiky nastavenou na maximum, chybí vyhlazování, nějaké stíny atp., tuším, že ani kvalitu textur nemám nejlepší, což možná stojí za horší podobou Munu. Zábavě to ovšem nijak neubírá, grafická část tu není to hlavní, je to spíše třešnička na dortu a časem se jistě dočká dalších úprav.

Kerbol je zatím docela prázdný, nicméně se na fóru drbe o velkolepých plánech na celá města atp. Přibývají biomy na měsících, pozdějí možná na celých planetách, sem-tam nějaké zvláštní úkazy (naposled přibyly asteroidy). Vývoj tedy rozhodně běží, nikde nic nestagnuje.

Hudba je kapitola sama pro sebe, jelikož je jedním slovem fenomenální. Obzvláště při pobytu ve vesmíru hraje několik uklidňujících nahrávek (např. velrybí píseń), které přidávají už tak skvělé atmosféře, ale i v hangárech je o co stát. Jediná nevýhoda je, že nahrávek není více, protože při dlouhém hraní jejich opakování přeci jen omrzí. Osobně však doufám, že i toto autoři časem vylepší.

Komu nestačí dosavadní moduly - a již jsem na to narazil v předchozích kapitolách u navigace ve vesmíru - tomu přijde vhod bývalý Space Port, nyní Curse, kde jsou k dostání stovky uživatelských modifikací. Je zde možné pořídit vše od jednotlivých dílů přes celé stroje (včetně pokusů o výrobu věciček typu bojových letounů, tanků apod.) až po doplňky typu multiplayer nebo přidání těžby surovin pro výrobu paliva apod. Někde jsem tam zahlédl i letadlovou loď…

Hodnocení a závěr

Tentokrát bych udělal výjimku z mého dosavadního stylu přesného kvantitativního hodnocení (ze svých začátků s recenzováním her mám někde i aritmetickou stupnici pro hodnocení her) a spíše se na KSP podíval po kvalitativní stránce. Jistě, hra zatím není dokonalá, ale už teď je schopná nabídnout zábavu minimálně na stovky hodin a stále bude ve vývoji. A to je to, nač tvůrci stále zapomínají: není důležitá ani tak úroveň grafiky (byť se člověk rád mrkne na dobrý engine), není ani tak důležitý superkvalitní příběh, originalita v nějaké oblasti ani jiné kousky skládačky.

Důležitá je zábavnost hry jako celku. A zde se Kerbal Space Program díky unikátní kombinaci skvělého nápadu (no řekněte, nějaké zelené potvory dobývají vesmír s technikou nápadně připomínající naši?), dobrého technického provedení s úžasnou hudbou a výslednou výbornou hratelností tvoří produkt, schopný hráče zabavit na stovky, možná tisíce hodin. Dle mého názoru se tak KSP zcela jistě již nyní řadí po bok nejlepších her všech dob.

Kandidat Zlato

S ohledem na to, že KSP ještě oficiálně nevyšel volíme kompromis, a sice hodnocení adepta na zlatou medaili.

Kapitoly článků