Kerbal Space Program: ultimátní simulátor
Kapitoly článků
Začnu v hlavním menu odspodu: kromě možnost odejít ze hry jsou zde hezky vyvedené titulky, odkaz na Kerbal Space Port, což je portál se všemi modifikacemi, modely raket a lodí apod. Pak odkaz na web KSP, nastavení hry (zde je klasicky možnost nastavit obraz, zvuk, fyziku a klávesy) a samozřejmě to nejdůležitější, start nové hry.
Zde je možnost si vybrat kampaň (k tomu později), trénink a scénáře. Tréninkové mise jsou zatím čtyři (skládání v hangáru, základy létání, základy orbitování a kousek mise k Munu) a doporučuji je i když máte bohaté zkušenosti s létáním v atmosféře, pomůže to. Sám jsem trávil první desítku hodin jen tak namátkovým létáním, naučil jsem se nějaké základy skládání lodí, ale tutorial mi v hodině dal nejvíc. Když už zvládnete toto, můžete vyzkoušet nějaké scénáře, po updateu ARM je jich šest: EVA na orbitě, oblet měsíce (aka Apollo 13), přistání (Kerbal 11), let k základně na orbitě, zachycení asteroidu a jeho přivedení na orbitu.
Zajímavější je tedy možnost kampaně, přičemž zde si lze vybrat dvojí mód: sandbox (vše je přístupné), nebo kariéru. Sandbox jsem samozřejmě ani nezkoušel (to je pro holky (o: ) a vrhnul se rovnou na kariéru. Zde jde v podstatě o přidání prvků strategie, na začátku totiž nemáte k dispozici nic než úplné základy. Zatím je implementován pouze koncept vědy, za kterou pak ve stromu vyzkoumáváte další součástky, přístroje apod., do budoucna by měl být implementován i finanční systém, kde se bude za součásti platit (a někde na ně bude nutné získat ty love, což možná trochu omezí stavbu monstrózních věcí se zoufalým poměrem weight-to-lift).
Ve verzi 0.22 byla věda postavena tím způsobem, že naprosto vše šlo odvysílat rádiem, přičemž vždy za to byla připsána určitě procentuální část z maximální hodnoty. Maximum se postuponě snižovalo, jinými slovy, postupě se odměny limitně blížily nule. Verze 0.23 přinesla změnu, za většinu experimentů dostanete body obvykle jen jednou za odvysílání a jednou za jejich dopravení na Kerbin, přičemž samotné odvysílání nemá valný efekt a výrazně sníží odměnu za dopravení vzorku či vůsledků na Kerbin.
Je zde ovšem novinka v podobě mobilní laboratoře, která může experimenty a vzorky předzpracovat a tím přidat bonus 15 % až 25 % k odvysílání. Dva experimenty, krabice se vzorky a záhadná kapalina jsou navíc nyní použitelné pouze jedinkrát, pokud je nezprocesujete laboratoří, která je pak umí resetovat. Je tedy občas vhodné dotáhnout na orbitu třítunovou laboratoř a pak jen létat na povrch pro vzorky a ty zpracovávat, než tam dotáhnout pakl přístrojů a ty pak buď po použití zahodit, nebo pracně dostávat na Kerbin.
Do začátku určitě dopouručuji prozkoumat nejprve vesmírné centrum a blízké okolí, kde můžete rovněž provádět výstupy, odebírat vzorky apod. a získávat první desítky bodů vědy pro poskočení na zajímavější komponenty. Provádět experimenty/odebírat měření, pozorování zevnitř plavidla a z výstupu lze ve většině biomů a to v různých výškách. Biomy jsou různé oblasti lišící se přírodními podmínkami; více biomů má zatím Kerbin (vůbec nejvíce), Mun a Minmus, další časem přibudou. Na Kerbinu lze dokonce získat bodů vůbec velmi mnoho ve vzájemně jen velmi málo se lišících podmínkách - např. ze země, nad zemí (to je už metr nad povrchem, např. na žebříku modulu), v nízké výšce krátce po startu, ve větší výšce po startu, v ještě větší výšce (stratosféra?), na okraji atmosféry atd. a to z velké části nad každým biomem!