Krátce o integraci Intel HD Graphics v „Sandy Bridge“
Kapitoly článků
Letmo se mrkněme na to, jak je vlastně nová grafika integrována v procesoru. Již padla zmínka o prstencové sběrnici (Ring Bus), která je základním stavebním kamenem integrace CPU, GPU a paměťového řadiče do jednoho produktu. Už to není jako v současných Atomech, kde je prostě vedle sebe poskládáno x86 jádro (nebo dvě) a k tomu i přes fakt, že se jedná o jeden kousek křemíku, je interně přes FSB připlácnut paměťový řadič spolu s grafikou, nebo tedy obecně tím, co dříve bývalo severním můstkem. I v současných Core i7/i5/i3 je to podobně, tam je to dokonce stále ještě na dvou kouscích křemíku, ten s CPU je vyráběn 32nm procesem, grafika s paměťovým a PCI Express řadičem 45nm a oba kousky spolu komunikují na procesorové destičce přes moderní QPI.
V procesorech „Sandy Bridge“ Intel tento zastaralý koncept opustil a spojil L3 cache, procesorová jádra, grafiku a tzv. „System Agent“, který obsahuje i paměťový řadič, prstencovou sběrnicí.
Toto jsou informace prezentované ještě na loňském IDF, podrobněji si o tom povíme až v době uvedení těchto procesorů. Pro nás je momentálně důležité, že grafika je v procesoru integrována poněkud těsněji, než tomu bylo doposud, což se spolu s dalšími vylepšeními podepisuje na jejím výkonu. Navíc už to není ta grafika, na kterou jsme byli u Intelu zvyklí, je jí sice ještě dost podobná, ale přichází s takovými vylepšeními, jako je DirectX 10.1 (na DirectX11 Intel grafiku si ještě počkáme, ostatně u jakéhokoli integrátu to stále ještě postrádá valného významu), podpora Direct Compute a plná hardwarová akcelerace nejen dekódování, ale i kódování videí. Zkrátka pokud uvažujete o HTPC, řadí se nyní Intel grafika mezi kandidáty, se kterými je určitě dobré počítat.
Dlužno dodat, že jsme zjistili jednu zajímavou věc. Intel nejspíše zapracoval i na ovladačích pro stávající grafiky, takže jsme nedávno zjistili, že co se týče hardwarové akcelerace dekódování (přehrávání), jsou na tom grafiky v dosavadních Core i7/i5/i3 už prakticky stejně. Prohnali jsme ve Windows 7 x64 dosavadní grafiku Intel HD Graphics 110Mbitovým FullHD testovacím videem (což je pro FullHD naprosto nerealistický datový tok a házení perel digitálním sviním v jednom) skrze Media Player Classic - Home Cinema a zjistili jsme, že žádná grafika neakceleruje přehrávání videa tak pohodově jako právě Intel grafika. Ale je možné, že jsme vyzkoušeli málo grafik ;-).