Herní testy: Crysis, Oblivion
Kapitoly článků
Crysis, 1920×1200 0xAA
„Crysis je hra náročná jak na grafiku, tak na procesor. To druhé by v tomto případě jistě stačilo, to první nikoli.“ Taková byla naše slova, když jsme komentovali výsledek 900MHz grafiky v Core i5 661 před rokem. Dnes budeme hovořit trošku jinak. Opustili jsme měření v 1024×768 a testovali rovnou ve FullHD rozlišení (1920×1200, když už má ta grafika v názvu HD) a výsledky nás mile překvapily. Samozřejmě ani při nízkém nastavení kvality to na bůhvíjakou hratelnost není (počet snímků se pohybuje od 16 do 38 za sekundu), ale my tímto testem nechceme říci, že se s Intel HD Graphics 3000 nedá Crysis v plném HD rozlišení hrát (i když některým nenáročným hráčům by to už asi nevadilo), ale chtěli jsme ukázat dvě věci.
Nejenže nastupující nejrychlejší integrovaná grafika Intelu s přehledem poráží dosud nejrychlejší integrovanou grafiku konkurence, tedy Radeon HD 4290 v čipsetu AMD 890GX, ale troufá si i na diskrétní low-end. Možná si vzpomenete na loňské srovnání DDR2 a DDR3 verzí Radeonu HD 5450. My jsme pro jistotu nyní test udělali znovu s Catalysty 10.12 na DDR2 verzi Radeonu HD 5450 a zjistili, že rozdíly oproti loňsku jsou minimální. Můžete si všimnout, jak ji Intel HD Graphics 3000 úspěšně dohnala. Je vhodné připomenout, že Intel HD Graphics 3000 pravděpodobně trošku sráží výkon pamětí běžících jen na 1 066 MHz, očekáváme, že typickou konfigurací bude spíše 1 333 MHz. Radeon HD 5450 DDR2 byl nicméně testován na téže konfiguraci, jeho paměti jsou však pomalejší (jsou to jen DDR2 na 800 MHz), takže nečekáme, že by jej DDR3-1066 na straně procesoru nějak výrazně brzdily.
V testu je také pro zajímavost zařazena mobilní Nvidia GeForce GT 335M, která ovšem svůj obraz posílá v notebooku ASUS N82Jv skrze technologii Nvidia Optimus (tedy zpátky po PCI Express) do grafiky Intel HD Graphics v Core i7 620M k zobrazení. Ten je v testu pro pořádek zařazen také (jeho grafika je nicméně pouze 733MHz, není to tedy ta nejrychlejší, co měl doposud Intel na trhu), neboť výsledky před rokem testované 900MHz Intel grafiky v Core i5 661 na rozlišení 1024×768 jsou nesrovnatelné, takže abychom měli v testu alespoň typického zástupce stávající Intel HD grafiky. Něco nám také říká, že ani nemá smysl Core i5 661 znovu přeměřit, protože grafika v něm obsažená uvedením procesorů „Sandy Bridge“ ztrácí na významu.
Výsledky OpenGL testu Lightsmark 2007 ukazovat nebudeme, okomentujeme pouze slovy: Intel grafika má i v „Sandy Bridge“ nadále těžký problém s „plechovou babou“, na které si láme zuby a nezvládá ji kreslit rychlostí větší než v jednotkách snímků za sekundu ani v nejnižším rozlišení s nejnižším nastavením kvality.
Oblivion, 1920×1200 0xAA, výchozí nastavení
Test v Oblivionu s loňským testem Radeonů HD 5450 srovnatelný není (je to mimo jiné o tom, do jaké lokace se při testování a rozhlížení postavíme a jelikož si to každý v redakci testujeme po svém, nemůžeme ani zaručit odpovídající nastavení), takže výsledek DDR3 verze Radeonu HD 5450 je pouze vypočtený odhad na základě rozdílů v loňské recenzi DDR2/DDR3 Radeonů HD 5450.
Doposud bylo prakticky nemožné si Oblivion na integrované grafice Intel nějak rozumně zahrát v plném HD rozlišení. S příchodem Intel HD Graphics 3000 už to možné je.
Více herních testů dělat nebudeme, protože i přes skutečnost, že si Intel HD grafika tento týden nejspíše vezme korunu nejrychlejší integrované grafiky na trhu (zatím to nemůžeme tvrdit se stoprocentní jistotou, ještě jsme neotestovali AMD „Fusion“ APU, který tento týden také bude uveden), pořád se jedná „jen“ o integrovanou grafiku. Máme rovněž vyzkoušenu hru World of Warcraft, úvodní obrazovka je již v plném HD rozlišení na maximální detaily prakticky pořád nad pomyslnou hranicí plynulosti 30 snímků za sekundu (průměr je 32 fps), v Dalaranu však při rozptylu od 5 do 14 fps zešílíte (průměr je 10 fps). Když jsme před rokem zkoušeli Intel HD Graphics v Core i5 661, dostali jsme se na úvodní obrazovce s plnými detaily na mrzkých 18 fps.