L3 cache Playstation 5 je zřejmě sdílená pro CPU i GPU
Když došlo k uvedení grafické architektury RDNA 2 a Infinity Cache, objevila se informace od jednoho z inženýrů AMD, že ač byla technologie představena na high-endovém produktu, její myšlenka původně vůbec necílila na high-end, ale na mobilní grafické čipy a na APU. U mobilních GPU je tlak na co nejužší sběrnici (není prostor na velké PCB) a na nízkou spotřebu (které velká integrovaná cache pomáhá). U APU pak může řešit bariéru, která snižuje smysl integrace výkonnějších GPU: Omezení výkonu propustností paměťové sběrnice k RAM.
Jenže, jak se zanedlouho díky vytrvalé péči internetových leakerů ukázalo, neplánuje AMD do APU integrovat Infinity Cache v takové podobě, jakou známe u samostatných grafik, ale spíš to vypadá na tzv. SLC, tedy System Level Cache, což je cache nejvyšší úrovně sdílená pro CPU i GPU. GPU takovou cache ocení nejvíce, ale když už je přítomna, proč by jí nemohla využívat i procesorová jádra? Nějaké procento na výkonu to může dát. A nejen to.
Zdá se však, že implementace takového řešení v PC APU nebude pro AMD premiérou. Po zveřejnění detailních snímků jádra herní konzole Playstation 5 fotografem Fritzchens Fritz nabylo několik osob přesvědčení, že takové řešení využívá už herní konzole od Sony.
Zajímavé je, že L3 cache Playstation 5 není nijak velká, dosahuje kapacity 8 MB. Od loňského listopadu je známo, že ač spojuje jádra Zen 2, je monolitická, což v PC přišlo až s architekturou Zen 3. Zdá se však, že nejen tím překonává technologickou úroveň druhé generace Zenu. Pokud je skutečně tzv. systémová a slouží krom procesorových jader i pro jádra grafická, pak se nabízí otázka, jaký to má při 8MB kapacitě smysl. U PC APU, které je omezené (maximálně) 128bit DDR4 sběrnicí, by i takové řešení efektivní datové propustnosti pomohlo, ale u konzole s 256bit GDDR6 sběrnicí to nemůže mít nějak zásadní vliv. Zdá se, že v této implementaci nemusela být primárním cílem datová propustnost ani spotřeba, ale možná snaha o efektivnější sdílení dat mezi procesorovými a grafickými jádry. Takový bonus by nakonec mohl být výhodný i z hlediska PC.