LabelTag - jak to vypadá
Kapitoly článků
Dostáváme se konečně k asi nejzajímavější části celého povídání o technologii LabelTag, a sice k fotografiím výsledných médií. Rovnou upozorňujeme, že se potisk na spodní straně fotí špatně a lepší to není ani při použití skeneru, neboť jemná vodící drážka pro laser způsobuje různé odlesky podle toho, z jakého úhlu se na médium díváte, kromě toho je samotné médium „zrcadlově“ lesklé a dobře se v něm odráží i okolí. I tak jsme se pokusili něco vyfotit a pro větší názornost naleznete na této stránce i video, na němž jsou některá „vytištěná“ média zachycená při různém natočení vzhledem k pozorovacímu bodu.
Pár médií podstoupilo také „srovnávací test“, kdy na nich byly vypáleny štítky dvěma různými technologiemi, kromě LiteOnu iHAS524 s LabelTag se na nich podepsaly i NEC ND-4551 a také stařičká Yamaha CRW-F1 s Disc T@2 (velké díky patří Nedělákovi za zapůjčení stále ještě funkční Yamahy F1).
Takto vypadá klasická fotografie média, v němž se odráží světlý povrch (bílý strop). Tisk LabelTag je svou výrazností srovnatelný s tiskem Disc T@2 v podání mechaniky NEC ND-4551A. Hodně také záleží na výrobci DVD média, neboť ačkoli jsou prakticky všechna DVD ze spodu podobně barevná, jsou mezi výrobci někdy znatelné rozdíly v kontrastu mezi vypálenou a nevypálenou oblastí a v tom, jak se tyto rozdíly jeví při různém osvětlení, naklonění a podobně. Pod skenerem třeba toto médium vypadá značně jinak (výsledný snímek se ostatně nezřídka liší i mezi samotnými skenery):
Na zvětšeném snímku ze skeneru si můžete všimnout detailu v tisku obrázku, kde cosi jako „mezistupně barev“ jsou tvořeny hustotou vypálených bodů. Podobně to ukazují také detailní fotografie:
Jak jsme již řekli, LabelTag zvládá i 8cm média, jak DVD (vlevo), tak CD:
Na DVD, ačkoli má podobnou barvu jako výše uvedený vzorek, vyšel tisk o něco lépe. Důvod je jednoduchý, své udělá i nastavení, zda chcete mít tisk negativní (platí jen pro textovou část), nebo ne. Z vlastní zkušenosti můžeme říci, že je lepší dělat tisk negativní, je to pak lépe vidět. Stejně tak je tomu i na světlém CD vpravo, kde je i přes phthalocyaninovou vrstvu potisk vidět relativně dobře (barvu tohoto konkrétního média však program nepoznal, měl za to, že jde o cyaninové, takže inverzní text jsme udělali ručně). Níže opět tatáž média pod skenerem:
Porovnejte potisk 8cm DVD (vlevo) a potisk 12cm DVD výše. Pod skenerem vypadají obě média jinak. Světlé 8cm CD vpravo pak pod skenerem vypadá „zeleně“ a potisk je čitelný poměrně dobře (jde o typ CD, které vypadá zespodu velice podobně jako CD lisované, což potisku tak trochu dodává „efekt hologramu“).
Nakonec tu pro vás máme v obrázkové podobě ještě také test potisku dvěma „různě nazvanými“ technologiemi, byť se společným základem: Disc T@2 a LabelTag. Nejprve byl proveden pochopitelně tisk LabelTag (ten je vždy blíže středu), až pak (protože LabelTag disk uzavřel) mohl být proveden další potisk pomocí Disc T@2 (v případě DVD se o to postarala vypalovačka NEC ND-4551A, v případě CD stařičká babička Yamaha CRW-F1):
Na obrázku vidíte potisk DVD (znalci jistě odhalí identifikátor výrobce Taiyo Yuden), na fotografii vypadá potisk oběma technologiemi velice podobně, skoro nerozeznatelně. A takto totéž médium vypadá pod skenerem:
Skener obvykle zachytí kresbu lépe, i když má pod ním médium nepřirozenou barvu. CD s vrstvou SuperAZO (Verbatim DL+) se nám povedlo rozumně zachytit pouze skenerem:
Nevíme, zda je to dáno jinou technologií, nebo tím, že Yamaha už má přeci jen „lehce přetočený tachometr“, ale potisk LabelTag je znatelně zřetelnější. A když už jsme u těch CD-R médií, ukažme si ještě, jak to vypadá na klasickém phthalocyaninovém médiu bledé barvy s odstínem do žlutozelena:
Když jsme text pro potisk na základě varovné hlášky PLDS LabelTag editoru o malém kontrastu vytvářeli, netušili jsme, že bude výsledek až takhle dobrý. Pochopitelně to nějak zvlášť použitelné není, na světlém médiu opravdu žádný extra kontrast nevykouzlíte, ale i takovýto výsledek nás mile překvapil na to, že normálně rozdíl mezi vypálenou a nevypálenou oblastí na těchto typech médií skoro nejde poznat. Hodně tomu pomáhá zmíněné nastavení textu napevno na inverzní bold (což znamená, že tam, kde je text, laser nesáhne a vypálí všechno okolo).
Protože fotografie nezachytí vše, nabízíme vám názorné video, kde můžete vidět různá média pod různými úhly, abyste si udělali lepší představu, jak vypadá potisk do datové vrstvy v reálu. Odraz fotoaparátu, který video točil, je v médiích spíše záměr, protože je pak dobře patrný rozdíl ve viditelnosti potisku při odrazu různě tmavých ploch okolí.