Výhled na rok 2013
Kapitoly článků
Loňský rok 2012 byl zajímavými událostmi v open-source světě opět velmi nabitý. Stále ale přetrvávají a obávám se, že i letos přetrvávat budou, mnohé letité bolístky. Počínaje neexistencí kvalitních open-source GPU ovladačů plně implementujících takovou škálu funkcionality, jakou mají ovladače uzavřené - to je nekonečný boj s větrnými mlýny, který nelze vyhrát, ale je potřeba jej nadále vésti.
Čemu v redakci celkem věříme, je nadále rostoucí podíl linuxových systémů v chytrých telefonech. To nemluvíme jen o Androidu, ale i nově nastupujícím Firefox OS. Windows Phone 8, ač jejich eleganci oceňujeme, tohle těžko porazí.
Na co se já osobně extrémně těším, jsou další novinky kolem Valve. Ostatně už v prvním čtvrtletí tohoto roku bychom se měli dočkat Steamu a pak je již jen otázkou času, jak rychle budou portovány další a další enginy, tedy kterým dalším firmám dojde, že portování na Linux jim může přinést peníze. Ti, kteří sledují jednotlivé projekty v rámci Humble Bundle, již vědí své.
Tak jako každý rok si dáváme řečnickou otázku: poroste konečně využití GPU ve výpočtech, v Linuxu tedy OpenCL či CUDA? RAW developer darktable je příjemnou vlaštovkou, ale jedna jediná jaro nedělá.
V letošní rekapitulaci jsme se vůbec nezmínili například o projektu x264. Víceméně nebylo potřeba, projekt je již velmi vyzrálý a je tak s ohledem na formát UltraHD vhodné položit si otázku, jestli i „x265“ bude souzeno zopakovat úspěch x264 a stát se vůbec nejlepší implementací daného video formátu (tedy H.265/HEVC). Rok 2013 by v tomto měl přinést alespoň první náznaky.
Jaký bude další vývoj linuxové distribuce Ubuntu? Letos se s píše potácela s nevolí uživatelů ohledně mnohých novinek a i pro příští rok si rozdala poměrně složité karty. Uvidíme, jestli se nadále udrží na špici, nebo nastane odklon k distribucím jiným. Ale osobně věřím, že pozice Ubuntu, ať již komunity uživatelů, nebo samotných balíčkářů provozujících vlastní PPA, je natolik velkým kalibrem, že se Ubuntu udrží či přímo nadále poroste.
Tento článek byl napsán v programu gedit 3.4.1 :-)…