Linuxová zklamání roku 2016
Jednou z těch velkých je tzv. „Ubuntu Convergence“. Tímto termínem se označuje letitá snaha Canonicalu udělat z Ubuntu (a tedy linuxové distribuce v obecném slova smyslu) věc fungující dobře a podobně na všem od malých smartphonů až po velké desktopy či výhledově obří TV. To je směr, na který cílí jak příští velká verze firemního prostředí Unity 8, tak grafický server Mir. Víme, že se to Canonicalu stále nedaří, ostatně si dejme ruku na srdce a připomeňme, že totéž nezvládl zatím ani Microsoft s Windows 10 (a že i s posledními Lumiemi se o režim Continuum pokusil). Zatímco Windows 10 se ze smartphonů i přes Microsoftem nalité miliardy dolarů vytrácejí, Ubuntu se zde ani pořádně nechytlo a nevyšel ani někdejší crowdfundingový projekt na Ubuntu Phone.
Další věcí je otevřený ovladač pro Radeony s podporou API Vulkan. Ano, existuje otevřený alternativní ovladač RADV, nicméně sama AMD, která světu Vulkan de facto dala, zatím stále neuvedla ovladač, který by umožnil s novými Radeony API Vulkan používat. K tomu se sluší dodat, že jí vyvíjený ovladač AMDGPU stále nepodporuje dobře DAL/DC v DRM kódu. To znamená, že nefungují věci jako podpora audia u HDMI a DisplayPortu, nefunguje HDMI 2.0, multistream u DisplayPortu a nefunguje ani FreeSync. Ano, AMD má plné ruce práce, ale za celý rok 2016 tohle nepřivedla k životu. Snad letos (a i tak patří dík těm několika málo vývojářům, kteří na tom v AMD pracují).
Nvidia na tom není nijak zásadně lépe. Tahle firma si vysloužila pověst té, která s komunitou open-source spolupracuje jen v absolutně minimální nezbytné míře a dál spíše vyvíjí své uzavřené ovladače. Jenže otevřený ovladač nouveau je v tomto fakticky závislý na vydání firmwaru pro jednotlivé grafiky přímo od Nvidie a její přístup k vydávání firmwarů je velmi laxní. Z toho důvodu stále není rozumná podpora pro novější generace grafik, zejména Pascal. Na druhou stranu ale Nvidii přiznejme, že pokud si odmyslíme možnost revize zdrojového kódu, tak její uzavřené ovladače fungují velice dobře a firma podporuje jak ty nejnovější, tak i velmi letité grafiky.
V open-source světě toho ostatně drhne víc, jednou z mnoholetých bolístek je neexistence dobré podpory OpenCL v rámci open-source programů. U grafik AMD je podpora prakticky na nule a zmrazena, u Nvidie (ovladač nouveau) se za rok 2016 nic nezměnilo, snad jedině Intel slibuje nějaké světlejší zítřky, nicméně jeho integrovaná GPU jsou proti výkonu Polarisu/Vegy či Pascalu v podstatě směšná. Ostatně Intel se vleče i s vývojem nové generace svého open-source ovladače pro X a s ohledem na Wayland je otázkou, jestli se tím vůbec ještě zabývá.
Mimochodem i kdyby všechny otevřené GPU ovladače perfektně podporovaly Vulkan, nic zásadního by to neměnilo. Pokud odečteme chorvatský Croteam a jeho Talos Principle a také DOTA2, tak kromě portu Quake 1 pro Vulkan není žádná jiná linuxová hra, která by toto API využívala a dobře z jeho návrhu těžila.
Phoronix