Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Mantle v Linuxu o krok blíž realitě, AMD jedná s vývojáři

Počínaje oficiálním představením provázejí API Mantle zmínky o podpoře Linuxu. Ty byly doposud jen velmi neurčité a obecné. Nyní dala AMD poprvé najevo, že práce na realizaci začínají…

Loňské vydání Mantle, k němuž došlo koncem září, provázely četné zmínky o multiplatformnosti API, ale většina uváděných příkladů se týkala platforem hardwarových, nikoli softwarových. O těch AMD hovořila až později a spíše okrajově. První slova o jiných operačních systémech (než jsou Windows) padla v polovině listopadu, kdy se do světa dostal níže uvedený slajd:

Ten však nebyl příslibem konkrétního řešení. AMD nepotvrdila, že na podpoře Linuxu pracuje, bude pracovat nebo plánuje pracovat. Vágní konstatování „We want to see Mantle on Linux and Mac!“, tedy „Chceme Mantle na Linuxu a Macu.“, nebylo možné považovat za potvrzení ničeho víc, než že je taková situace možná a že by ji AMD uvítala (jak se říká, chtít můžeme leccos ;-).

Při vydání hry Thief, která Mantle rovněž podporuje, se otázka znovu dostala na světlo, ale oficiální odpověď se omezovala na konstatování, že Mantle ve stávající podobě je určený výhradně pro Windows, což spolehlivě rozptýlilo veškeré naděje pro krátkodobý časový horizont.

Teprve v rámci GDC potvrdila AMD novinářům, že se v tomto směru něco začíná dít, konkrétně došlo na zahájení diskusí s vývojáři na téma využití Mantle pod Linuxem. Tento krok je pro AMD důležitý z několika důvodů. První spočívá v propagaci samotného API. Pokud Mantle bude krom Windows (a případně vybraných konzolí, kde by jej AMD rovněž „ráda viděla“) podporovat i Linux, stane se opět o něco zajímavějším pro herní vývojáře.

Druhým důvodem je vyhranění vůči Windows. Na GDC AMD upřesnila, že po vydání DirectX 12 rozhodně Mantle nezařízne a to hned ze tří důvodů. Tím první bude právě podpora Linuxu, kterou DirectX 12 nenabízí. Druhý tkví v architektuře API - Mantle je blíže hardwaru a některé typy úloh prý bude zvládat lépe než DirectX 12 (pozn.: pravděpodobně půjde jen o menší rozdíly, brzda číslo 1 - nadměrný overhead DirectX 11 - je odstraněna v obou API). Třetí důvod spočívá v rychlejší podpoře nových technologií - zatímco s novým hardwarem může být rovnou vydána i nová verze Mantle, v případě DirectX se čeká i několik let, než se všechny technologie podporované hardwarem zpřístupní.

Tagy: 
Zdroje: 

materiály AMD, TechReport

Diskuse ke článku Mantle v Linuxu o krok blíž realitě, AMD jedná s vývojáři

Úterý, 1 Duben 2014 - 20:54 | giff | Android uspel prave kvuli mistu na trhu, vakuu,...
Úterý, 1 Duben 2014 - 13:54 | Heron | "A i s Microsoftem se dá vyjednat pěkná...
Úterý, 1 Duben 2014 - 13:32 | Heron | Především ta statistika, že všichni hrají na...
Úterý, 1 Duben 2014 - 12:16 | Zlomená Haksna | A co treba logo "Games for Windows",...
Úterý, 1 Duben 2014 - 10:47 | Zlomená Haksna | Vzdyt AAA tituly na linuxu uz jsou, neni jich moc...
Úterý, 1 Duben 2014 - 09:04 | kozec | > Podpora musí být, takže zadarmo to nikdy...
Úterý, 1 Duben 2014 - 07:42 | JP01 | Zopakuji to ještě jednou: Android uspěl kvůli...
Úterý, 1 Duben 2014 - 02:40 | aa bb | Docela by ma zaujimalo akym sposobom Microsoft...
Úterý, 1 Duben 2014 - 02:28 | aa bb | No hlavne Android uspel a rozsiril sa okrem toho...
Úterý, 1 Duben 2014 - 00:15 | Groover One | Hledal bych na opačném konci. Kolik Microsoft...

Zobrazit diskusi