Microsoft zlikviduje Steam, nenápadně během pár let, tvrdí Tim Sweeney
Inu, skrze platformu UWP, univerzální záležitost, která propojuje Windows desktopová s mobilními, kde aplikace běží v sandboxu a se kterou bylo v začátcích hromada problémů (a některé nejspíš stále přetrvávají).
Celá „legranda“ totiž spočívá v tom, že Steam je klasická Win32 API záležitost, jako 99,999999… % toho, co bylo pro moderní Windows vytvořeno. Tim Sweeney z Epic Games očekává, že Microsoft bude postupně zlepšovat UWP (což je samozřejmě logické), ale do toho současně veeeelmi pozvolna zhoršovat Win32. Nikdy Win32 neodstřihne zcela, nikdy nevyřadí toto API z provozu, ale znechutí jeho používání. A zatímco Win32 aplikaci si může kdokoli zkompilovat či distribuovat, u UWP je to jiné, ty jdou skrze Windows Store. Takže Steam si možná jednoho dne bez Microsoftu ani nenainstalujeme. A i bez ohledu na to bude tou dobou UWP dostatečně dobré, aby se vývojářům her vyplatilo jej výhradně × také používat.
Zní to dostatečně paranoidně?
V tomto duchu se Sweeney vyjádřil v nedávném rozhovoru. Dává tomu tak 5 let. Jeho předpoklad je takový, že kombinace utahování opasku kolem Win32, vylepšování UWP a nucení k distribuci skrze Windows Store povede Microsoft k finančně světlejším zítřkům.
Už dává smysl, proč se Valve už od dob Windows 8 tak moc snaží přejít na Linux samo a převést na něj i co nejvíce herního vývoje?
Dosaďme si to do kontextu toho, jak ubývají uživatelům Windows - zde konkrétně Windows 10 - možnosti ovlivnit proces(y) instalace aktualizací systému. Co je v prosazování svých cílů schopen Microsoft udělat, resp. čeho se neštítí, to ukázal krásně poslední rok a stále rostoucí agresivita vnucování upgradu na Windows 10 uživatelům starších verzí.
Vše uvedené samozřejmě nemusí nastat. Může to být jen paranoidní výmysl jednoho člověka, který je nepochybně velmi inteligentní, ale řada jeho předpovědí nevyšla. Ale ty historické paralely přehlédnout nelze.