MPEG LA zahajuje licencování h.266 / VVC: platí se až od 100 000. produktu
V souvislosti s přípravami na éru 8k videa byly vyvíjeny dva klíčové kodeky. AV1 a h.266 alias VVC. První, AV1, je dílem AOMedia (Amazon, Cisco, Google, Intel, Microsoft, Mozilla, Netflix…) a je volný, bez poplatků. Druhý, VVC, pochází od MPEG LA a - jak to u produktů této společnosti bývá - je zpoplatněn.
Krom souvislosti s 8k videem mají oba kodeky jedno společné: Vývoj obou byl notně zpožděn. U AV1 to bylo dáno mimo jiné tím, že se tvůrci rozhodli dát přednost nenáročnému softwarovému přehrávání před jednoduchou implementací přehrávání hardwarového:
Projekt AV1 navíc k podpoře hardwarové implementace nebyl až tak vstřícný, jak mohl být. Bylo upuštěno od kodéru entropie daala_ec, který podporoval paralelizaci, čímž by bylo umožněno snížení taktovacích frekvencí dekodéru (a tedy zvýšení energetické efektivity). Také došlo k upuštění od Daala Transforms / daala_tx, který by umožnil další zjednodušení hardwarových dekodérů. Těmito kroky navíc došlo k odložení dostupnosti hardwarových dekodérů - pokud někdo začal vývoj na základě původních specifikací, mohl ho zahodit a začít znovu. Všechny tyto změny byly podniknuty pro zefektivnění softwarového přehrávání. YouTube zahájil beta-testing kodeku AV1. Možná není důvod jásat |
První hardware s podporou AV1 tak přišel až koncem roku 2020. Mezi prvními kompatibilními GPU měly být Ampere / GeForce RTX 3000 od Nvidie a RDNA 2 / Radeon RX 6000 od AMD. Z x86 procesorů pak APU Van Gogh od AMD a Rocket Lake od Intelu. Ve světě procesorů to ale nakonec dopadlo jinak. navzdory zprávám, že první AV1 produktem Intelu bude Rocket Lake, se na poslední chvíli objevilo uvedení tohoto kodeku i u mobilních Tiger Lake. Naopak Van Gogh, který si u AMD exkluzivně rezervoval Microsoft pro Surface, zrušil a projednotil vývoj těchto tabletů / notebooků a padly všechny verze vybavené procesorovými specialitami od AMD i Intelu. Lze nicméně říct, že hardwarová podpora AV1 debutovala zhruba tři roky od uzavření specifikací.
Tím se dostáváme k faktu, že byť aktuálně MPEG LA začíná s licencováním h.266 / VVC, nemůžeme očekávat jím vybavený hardware příliš brzy. K uzavření standardu došlo v polovině roku 2020, takže tříletý interval uplyne v pololetí 2023. Hardware se reálně může objevit i dříve nebo později v závislosti na tom, jestli při vývoji specifikace došlo k nějakému dramatickému zvratu (jako u AV1), které by paralelně probíhající vývoj hardwarových dekodérů mohl skartovat a poslat na začátek.
Jak je to s licencemi: V případě implementace standardu do hardwaru (to jsou ony (en)kodéry a dekodéry v CPU a GPU), případně u podpory v placeném softwaru, vyjde licence na $0,2 za kus či kopii. Licence se ovšem platí až od 100 001. kusu prodaného v daném roce. Pokud výrobce neprodá více než 100 tisíc čipů ročně, nestojí ho licence nic. Pokud jen málo přes 100 tisíc, nestojí ho stále skoro nic. Pro hrubou představu: ve světě x86 PC se ročně prodá asi půl miliard GPU (ať už samostatných nebo integrovaných), takže hranice 100 000 kusů nehraje roli. Až (pokud) bude každé GPU vybaveno hardwarovou podporou h.266 / VVC, bude to pro MPEG LA znamenat příjem asi 100 milionů dolarů ročně. V praxi bude existovat ještě roční limit 30 milionů dolarů na společnost. Toto zvýhodnění se v praxi bude týkat asi jen Intelu (z uvedeného počtu GPU je zodpovědný zhruba za 2/3).
Pokud jde o licencování pro účely softwaru zdarma, pak je hranice ze 100 tisíc posunuta na milion kusů ročně a poplatek za každý kus po jejím překročení snížen z $0,2 na $0,05. Maximální roční poplatek je omezen na 8 milionů.
VVC