Nikon, Olympus a Panasonic
Kapitoly článků
Nikon
Poněkud lepší trend (alespoň z krátkodobého hlediska) potkal Nikon, jehož akcie stouply o 2,6% za den (10% za 3 dny). Stalo se tak poté, co japonská žurnalistická společnost Nikkei zveřejnila, že bezzrcadlovka Nikonu přijde na trh ještě letos a bude namířena především proti produktům Canonu. Teoreticky by se sice Nikon mohl zaměřit na střední cenový segment (zvlášť když ten nejnižší decimují mobily a z vyššího Canonu ukusuje Sony). Podle Nikkei však cena novinky se základním objektivem dosáhne 70 - 100 tisíc jenů, tedy $900 - $1300, což je asi 16 - 23,5 tisíce korun (s tradiční středoevropskou přirážkou o 20% více).
maketa Nikon X810
Cenová hladina kolem 20 tisíc už je poměrně citelně nad základními modely micro-4/3 aparátů, NEXů od Sony a NXů Samsungu, které mají větší snímače (tím pádem potenciálně nižší šum a vyšší dynamický rozsah). Stále by taková nabídka však byla výhodnější než v případě Pentax Q, oproti kterému by měl Nikon za podobnou cenu nabídnout více (podle neoficiálních zpráv přes 4,5× více co do plochy snímače). Ze strany výrobce však dosud cena ani přesné parametry potvrzené nebyly, takže nám nezbyde než si ještě nějaký ten měsíc počkat.
Olympus, Panasonic a Ricoh
Závěrem by se slušelo říct, že se mezi prognostiky objevují i názory, které z chystané novinky právě nadšené nejsou. Poukazují, že velká část výrobců, která své portfolio obohatila o bezzrcadlovky, je ve ztrátě. V principu se s takovým tvrzením nesouhlasit nedá, krom Sony a Panasonicu na tom skutečně tito výrobci nejsou nejlépe, o ztrátách fotodivize Olympusu jsme vás již informovali a že na tom i Ricoh nebo třeba Pentax, který až nezvykle často mění majitele, nejsou nejlépe, rovněž nejsou žádné novinky.
Panasonic DMC GF3 s pancake objektivem 14-42 mm z řady X
Nemůžeme se ale zbavit dojmu, že jejich potíže nesouvisejí primárně s vydáním nových produktů, ale jejich kořeny sahají jinam. V případě Olympusu ke (snad dočasnému) útlumu ve vývoji nových produktů, u Pentaxu sahají finanční potíže řadu let nazpět, kdy ještě po Q nebylo ani vidu ani slechu. Ricoh byl v posledních letech přeci jen v určitém technologickém skluzu, a ten se dohání vždy velmi těžko. A právě Panasonic, který své zrcadlovky „zabil“ již v roce 2008 s vydáním prvního micro 4/3 modelu, patří k těm ekonomicky úspěšnějším značkám.