Nvidia GameWorks je zpět, sráží výkon o desítky procent a nejde vypnout
GameWorks Nvidia prezentovala jako skvěle optimalizované efekty, které mohou autoři her použít, aniž by museli vytvářet své vlastní. Zdánlivě až charitativní dobrodiní mělo ale i své stinné stránky. Tyto efekty prakticky vždy fungovaly tak, že na hardwaru společnosti Nvidia měly zanedbatelný, případně nesrovnatelně nižší dopad na výkon než na hardwaru AMD, který brzdily o desítky procent. Zároveň byly dodávané s licenčními podmínkami, které fakticky tvůrci hry bránily výsledný kód sdílet s AMD, která tím ztrácela možnost pro danou hru optimalizovat ovladače a efektivním způsobem propady výkonu řešit.
Situace se postupem času sice mírně změnila - AMD v roce 2015 uvedla open-source alternativu ke GameWorks, Nvidia pak tuto myšlenku následovala. Poslední hrou, kolem které se točila kauza GameWorks, byl před dvěma lety Gears of Wars, který krátce po vydání proslul celou řadou bugů a grafických problémů, které se tvůrcům z většiny podařilo vyřešit právě vypnutím efektů GameWorks. Pak situace na téměř dva roky utichla.
Nyní je tu ale zpět, hra Final Fantasy XV přichází v plné parádě hned se šesti GameWorks efekty. To by nebylo až tak zajímavé, kdyby v jejich důsledku nedocházelo na hardwaru AMD k 25-30 % výkonnostnímu propadu ve srovnání s jinak stejně výkonným hardwarem Nvidie:
Final Fantasy XV Bnchmark ComputerBase.de
Ani to by asi nebylo tak překvapivé, kdyby bylo možné efekty GameWorks vypnout. Jenže jakmile si nastavíte vysokou kvalitu, neumožní vám hra většinu efektů deaktivovat; čtyři ze šesti GameWorks efektů jsou automaticky zapnuté, ať uživatel chce nebo ne:
NvidiaFlow=1
NvidiaHairWorks=1
NvidiaShadowLibs=0
NvidiaTerrainTesselation=1
NvidiaTurf=1
NvidiaVXAO=0
Aby toho nebylo málo, je tu ještě třetí problém. Tento způsob konkurenčního boje nepenalizuje pouze uživatele Radeonů; negativní dopad má i pro uživatele GeForce. Ani majitelé GeForce GTX 1080 a GeForce GTX 1080 Ti si totiž neužijí plynulou hru. Jakmile jsou efekty GameWorks zapnuté (nastavení high), dochází k viditelnému sekání obrazu; jeden takový záškub ilustruje graf redakce GamersNexus:
Podle diskusí na redditu se zdá, že problém bude hlubšího rázu, protože po nastavení kvality high (zapnutí většiny efektů GameWorks) hlásí někteří uživatelé nestabilitu a pády hry. Nemožnost uživatelského vypnutí jednotlivých efektů je o to smutnější, že krom zmíněných problémů ani neodpovídá vizuální stránka výslednému výkonu; alespoň ve srovnání s jinými soudobými hrami, které mají podobné hardwarové nároky. Použití 4k rozlišení je na soudobém hardwaru prakticky nemožné, průměrné FPS totiž ani na high-endovém hardwaru nedosahují ani spodní hranice obnovovacích frekvencí FreeSync / G-Sync monitorů.
Minimální požadavky:
- OS: Windows 10
- RAM: 8 GB
- CPU: Intel Core i5-2400 / AMD FX-6100
- GPU: Nvidia GTX 760
Doporučené požadavky:
- OS: Windows 10.
- RAM: 16GB.
- CPU: Intel Core i7 3770 / AMD FX-8350
- GPU: Nvidia GTX 1060
Přitom před pár dny zveřejněné oficiální požadavky působily, jakoby cílem autorů byla hra, která i na mainstreamovém hardwaru poběží jako z praku.
Aktualizováno: Pro úplnost doplňuji oficiální informace od vydavatele: „FINAL FANTASY XV WINDOWS EDITION oficiální benchmark vám může poskytnout skóre indikující výkonnostní úroveň, kterou můžete od vašeho PC očekávat, až na něm spustíte FINAL FANTASY XV WINDOWS EDITION. Využívá k tomu zobrazení několika událostí, map a postav, jak jsou použité ve hře. […] Prosím mějte na paměti, že vám neumožní hrát celou FINAL FANTASY XV.“