Po TDP GeForce GTX 980 si Nvidia vybájila i datovou propustnost GTX 960
Pravda, začalo to vlastně už u Kepleru a slibovanou / neslibovanou podporou DirectX 11.1, jež karty ve skutečnosti plně nepodporovaly. Dalo se nad tím ale přimhouřit oko, jelikož v té době již bylo zvykem uvádět softwarovou kompatibilitu ovladačů (DirectX 11.1) a hardwarově podporovaný feature_level (11_1, respektive 11 v tomto případě) odděleně.
Už-už to vypadalo, že s povedenou druhou generací Maxwellu nebude mít Nvidia důvod k podobným excesům a o vlastním hardwaru bude podávat objektivní informace. Bohužel. Začalo to s uvedením GeForce GTX 980, v jejíchž specifikacích Nvidia uvádí TDP 165 wattů, přičemž v BIOSu kartě fakticky nastavila TDP 180 wattů, čemuž odpovídají i výsledky naměřené většinou recenzí. Údaj uvedený jako TDP ve skutečnosti nemá s TDP mnoho společného - jde o obdobu toho, co se ve světě procesorů nazývá SDP (scenario-designed power) nebo co AMD občas nazývá typical board power. To znamená spotřeba naměřená ve výrobcem zvolené aplikaci (v tomto případě zřejmě v nějaké hře), kterou si výrobce pro tyto účely sám vybral jakožto vzorek, který má podle jeho názoru reprezentovat typické využití daného produktu uživatelem.
Zrovna u karty, která dokázala nabídnout výkon vyšší než konkurence při TDP o 70 wattů nižším, je vycucání si dalších 15 wattů z prstu naprostou zbytečností, která jen kazí celkový dojem z povedeného produktu.
Aby toho nebylo málo, sešláplo marketingové oddělení Nvidie plyn a v prezentaci nové GeForce GTX 960 přináší údaj velmi kreativní o paměťové propustnosti. Namísto 7 Gb/s, které by odpovídaly kombinaci 128bit sběrnice s použitými 7GHz GDDR5, se dozvídáme o 9,3 Gb/s s dovětkem, že podobný údaj si Nvidia může dovolit, protože paměťová architektura Maxwellu je o třetinu efektivnější než u Kepleru. Je pravda, že Maxwell oproti Kepleru využívá delta-kompresi a zvětšuje i L2 cache, jenže to nijak neopravňuje Nvidii k prezentování parametru, který nemá s realitou nic společného. Paměťová propustnost je 7 Gb/s a komprese používaná pro jeden konkrétní proces nebo velikost cache na tom nic nemění. Zvlášť když si uvědomíme, že Z-data nebo textury jsou komprimované již léta a nikdy to výrobce neopravňovalo namísto reálných parametrů uvádět ve specifikacích hausnumera.
Po podpoře / nepodpoře DirectX 11.1 Kepleru a smyšleném TDP Maxwellu je paměťová propustnost GeForce GTX 960 třetím údajem v řadě, který neodpovídá realitě a je v podstatě uvařený z vody. Poměrně výstižnou větou tento vývoj zhodnotila redakce webu VideoCardz: „Soon, the only real thing in NVIDIA materials will be the name of the card.“
Čeho se dočkáme příště? Na různých fórech už lze narazit na zajímavé tipy, například co do kreativnějšího vyjádření taktovacích frekvencí. Spíš to ale vidíme na stream-procesory. S vydáním Maxwellu Nvidia uváděla, že jeden SM blok Maxwellu o 128 SP disponuje 90 % výkonu jednoho SM bloku Kepleru o 192 SP. Je proto téměř s podivem, že se z tabulky parametrů nedozvídáme (namísto údaje 1024 SP) o 1382 efektivních SP, když je vlastně každý stream-procesor Maxwellu o 35 % efektivnější ;-).
Aktualizace: Nvidia trvá na korektnosti svého tvrzení a údaj o „efektivní datové propustnosti“ nepovažuje za zavádějící.