Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

nVidia uvádí GeForce 8800

NVIDIA logo
Tak a je to tady. Den, na který řada nedočkavců čekala se vzrůstající nervozitou a řada porcelánových prasátek doufala, že k němu nikdy nedojde. Společnost nVidia právě teď pouští oficiálně do světa dva nejnovější a nejrychlejší přírůstky mezi svými grafikcými kartami, GeForce 8800 GTS a GTX. Tak se na ně podívejme.

Kapitoly článků

Úvodem nám dovolte takové malé ohlednutí za tím, co o kartách víme již z dřívějška. Jak už tomu tak bývá, únik informací byl v případě obou GeForce 8800 kvalitního charakteru, takže tentokrát nedošlo na nějaké do křupava vypečené kachny, ba naopak se dřívější neoficiální informace z vleké části shodují se skutečností. Věrné tak jsou nejen fotografie referenčních karet (i ty pozdější), ale také základní parametry, zvěsti o „Quantum Physics Engine“, 128bit floating-point HDR a 16×AA a koneckonců do jisté míry i ceny, byť ty u nás bývají o něco vyšší. Ale dost opakování, vrhněme se přímo do materiálů kalifornského výrobce.

Parametry

GeForce 8800 GTX GeForce 8800 GTX GeForce 8800 GTX v SLI

GeForce 8800 GTS GeForce 8800 GTX
GPU G80, 90 nm (TSMC), 681  mil. tr.
Frekvence jádra GPU 500 MHz 575 MHz
Stream procesory 96 128
Frekvence stream procesorů 1 200 MHz 1 350 MHz
Paměti 640 MB GDDR3, 320 bit 768 MB GDDR3, 384 bit
Frekvence pamětí 1 600 MHz 1 800 MHz
Propustnost pamětí 64 GB/s 86,4 GB/s
ROP 20 24
Doporučený zdroj 400 W (26 A/12 V) 450 W (30 A/12 V)
Cena
v ČR
449 USD
cca 12 600 Kč
599 USD
cca 16 500 Kč

Krátce se nyní zastavme u pojmu „stream processory“. Jistě si všímáte, že v tabulce nenaleznete tradiční počty pixel a vertex shaderů. G80 přináší z technologických vymožeností Shader Model 4.0, alias unifikované shadery a i s tím související podporu pro GPGPU (obecné výpočty pomocí GPU tak, jak to umí i ATI) nebo také DirectX 10. nVidia své unifikované shadery označuje pojmem „stream processors“. Jejich celkový počet je 96, resp. 128 a o rozdělování operací mezi ně s ohledem na optimální vytížení se stará část GPU s názvem „Thread Execution Manager“. Unifikovaným shaderům a schopnostem rozhraní DirectX 10 a pozdějších 10.1 jsme před časem věnovali obsáhlý samostatný článek, takže v souvislosti s dnešním uvedením nových GeForce vám rozhodně doporučujeme si jej projít.

Jakoukoliv dílčí úlohu (v obecném slova smyslu, víme přece, že to nemusí být jen grafika) je možno poslat ke zpracování do kterékoliv „shader jednotky“). Zde se ukáže síla unifikované architektury, neboť bez ohledu na povahu dat (vhodnost pro vertex/pixel/geometry shader) lze tato předhodit kterékoliv jednotce. Nyní již tak u nVidie nebude docházet k tomu, že by některé části GPU pracovaly o 106, zatímco jiné by byly nuceny čekat na výsledek.

Společnost nVidia toto demostruje obdobně jako ATI na dvou typických úlohách náročných na zpracování pixel, resp. vertexových dat.

unifikované shadery

Unifikované shadery jsou samozřejmě zpětně kompatibilní, takže nečekejte žádné problémy s hrami pro DirectX 9, 8 či staršími, stejně jako s tituly pro OpenGL. Ale to samozřejmě jen konstatujeme známý fakt. Ještě dodejme, že stream procesory mají mít v blízké budoucnosti na starosti sice „jen“ pixel, vertex, geometry či physics výpočty, ale logika věci (i sama nVidia) říká, že typy podporovaných výpočtů budou přibývat a, prostě díky univerzální výpočetní architektuře, budou majitelé GeForce 8800 připraveni (naším tajným tipem na jednoho z prvních adeptů je podpora výpočtů umělé inteligence).

Kapitoly článků

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku nVidia uvádí GeForce 8800

Úterý, 28 Listopad 2006 - 16:21 | Anonym | Pane jo, ta je velká. To je úplná obluda....
Čtvrtek, 16 Listopad 2006 - 14:53 | Anonym | -> Wolfsteen: Houby lepší modelku, počkej...
Čtvrtek, 9 Listopad 2006 - 17:07 | Anonym | To: Harvester - nooo to ja zase radsi budu travit...
Čtvrtek, 9 Listopad 2006 - 15:53 | Anonym | congratulations to NVIDIA for making the PS3...
Čtvrtek, 9 Listopad 2006 - 12:51 | Anonym | Ja si ju zase kupim. Potrebujem vela GFlops a...
Čtvrtek, 9 Listopad 2006 - 12:04 | Milan Bačík | TomX: Určitě to smysl, já v pondělí koupil 7600GS...
Čtvrtek, 9 Listopad 2006 - 11:58 | Harvester | NoNo vite....ja se musim opakovat. na co mi bude...
Čtvrtek, 9 Listopad 2006 - 11:09 | Anonym | A ty srovnavaci obrazky na konci by se taky mohli...
Čtvrtek, 9 Listopad 2006 - 10:45 | Anonym | Wolfsteen: jj, mozna bude mit karta v holywoodu...
Čtvrtek, 9 Listopad 2006 - 09:27 | Tomáš Strouhal | Ale tu chybu u pamětí v tabulce tam je furt ;-)...

Zobrazit diskusi