Oddělené shadery/matematika, větvení, Early-Z
Kapitoly článků
Nové je i vícevláknové a oddělené zpracování některých operací nad texturami (např. adresování, filtrace či různé matematické operace). Doposud na sebe vždy musely jednotlivé kroky čekat (jak vidíte na schématu), G80 umožňuje díky nové výpočetní architektuře (ano, už se opakujeme) provádět tyto operace souběžně a tím zkrátit celkovou dobu potřebnou pro tyto výpočty.
Efektivita operací větvení nad pixel shadery jde dle nVidie díky podstatně vyššímu počtu výpočetních jednotek (přesněji stream procesorů v celkovém počtu 128) oproti 48 pixel shaderům v X1950 znatelně vyšší. Vše znázorňuje graf od nVidie porovnávající větvení 2 až 15 souvislých 4×4 souborů, ale jako obvykle berte srovnání s přímou konkurencí s rezervou.
Early Z Comparsion Checking
Vyhodnocování viditelnosti pixelu ve výsledné scéně pomocí Z-bufferu (a tedy jeho vyřazení z výpočtů) má být oproti GeForce 7900 GTX až čtyřikrát rychlejší. Za vším stojí nové vyhodnocování v podstatně dřívější fázi výpočtů scény ještě před vstupem výpočtů do „pixel shader pipeline“ (nově tedy do stream procesorů). Každý pixel, který nakonec nebude na scéně vidět, protože je překryt jiným (a který byl až doposud odhalován až v ROP jednotkách), tak nově celým kolem výpočtů v „pipeline“ vůbec neprojde. Stream procesory se tak nebudou zabývat zbytečnými výpočty, které by nakonec byly beztak zahozeny a celkový dostupný výkon tak stoupá.
ROP a paměťový subsystém
ROP jednotek jsme si na začátku uváděli celkový počet 24. Uspořádány jsou v šesti blocích po čtyřech. Samozřejmě podporují práci i s multisampling, supersampling a také Transparency Adaptive Antialiasingem. Podporovány jsou též zmiňované režiny 8×, 8×Q, 16× a 16×Q.
Paměťový systém již známe. Jen zmiňme, že kromě referenčních GDDR3 pamětí mohou GeForce 8800 používat cokoli DDR1 počínaje a GDDR4 paměťmi konče. Vystává tak otázka, zdali si nasazení nějakých rychlých GDDR4 pamětí schovává nVidia pro případnou „GeForce 8800 Ultra“.
Quantum Effects
Další prvek ze schopností GeForce 8800 je schopnost provádět fyzikální výpočty. Nemá smysl zde nosit dříví do lesa, nvidia ve spolupráci s firmou Havok toto prezentuje po výstavách již dlouhé měsíce a nejedná se o výsadu této nové generace karet. Počítat fyziku umí i ATI a jsme sami zvědavi, jak si povede v nadcházejícím roce Ageia se svým PPU PhysX (už nyní byla donucena hodně zlevnit).
PureVideo HD
Purevideo je technologie známá již z GeForce 6 generace. V poslední reinkarnaci s přídomkem „HD“ nabízí na kartách GeForce 8800 mimo jiné následující:
- přehrávání HD DVD i Blu-ray v rozlišeních 720p, 1080i a také 1080p
- plnou podporu AACS (včetně HDCP), nVidia přímo zmiňuje podporu v přehrávačích firem CyberLink, Intervideo a Nero
- hardwarovou akceleraci H.264, VC-1, WMV/WMV-HD a MPEG2-HD (samozřejmě počítejte i s MPEG4 či MPEG1)
- SIMD vector processor
- Motion Estimation Engine
- 3:2 a 2:2 pulldown (inverse telecine)
- HD noise reduction a edge enhacement
Ve výsledku si tak nVidia v přehrávání videa značně polepšuje. Sama uvádí, že v uznávaném HQV benchmarku dosahuje takřka dokonalého skóre 128 bodů ze 130. Tento bechmark jsme vám představili u příležitosti uvedení AVIVO v Catalystech 5.13. Pokud tyto výsledky potvrdí některý nezávislý server, má ATI hodně co dohánět, aby si i nyní udržela svoji pověst nejlepších karet pro video. Sami jsme zvědavi, jak si v tomto ohledu povede R600.