Pár slov po druhé části, hodnocení
Kapitoly článků
Recenze GeForce GTX 480 se nám nachýlila (téměř) ke svému konci. Ještě vám dlužíme ukázky DirectX 11 dem či CUDA aplikací, na ty se ještě dostane příště, ale pochopitelně na teplotách, spotřebě a hlučnosti karty již nic nezmění. Takže si již dnes shrňme naše dojmy z testování nové královny ze zeleného tábora.
Mezi klady určitě musíme zmínit výkon GPU. Jedná se o velice výkonné řešení, které si poradí s konkurencí. Architektonicky jde o současnou špičku, ale to není žádný klad, to je povinnost, a Nvidia tak konečně ztrestala dluh, který vůči hráčům od uvedení Radeonů HD 5800 a finální verze DirectX 11 rozhraní měla.
Mezi zápory je toho ale daleko více. Zaznít hned v prvním sledu musí příliš vysoká spotřeba karty (dle našich propočtů přesahující udávaných 250 W), zejména v klidovém provozu, těsně následovaná velkou hlučností v provozu při zátěži (hry, GPGPU převod videa, distribuované výpočty). Karta je opravdu neskutečně hlučná, tohle jsme zde již hodně dlouho neměli (vlastně nikdy). Vše je daň za nutnost uchladit monstrózní GPU s 3,2miliardami tranzistorů (ne všechny jsou ale aktivní, nejde o 512shaderovou kartu).
Nemůžeme pochválit ani konstrukci chlazení, která bez dodatečného ofukování jen akumuluje teplo uvnitř skříně a fakticky znemožňuje mít ob-slot vedle osazenou další kartu (ta by totiž byla jen pár milimetrů od téměř 100°C chladícího bloku) - jak tohle asi bude řešeno na Teslách, kde jsou čtyři karty vedle sebe v jedné bedně, to jsme sami zvědavi. Zároveň si dovolíme připomenout, že karta nemá vyveden DisplayPort, což v dnešní době považujeme také za negativum. Přeci jen jde v počítačovém oboru o velmi prosazované řešení (silně jej tlačí i Apple), které není, na rozdíl od HDMI, zatíženo licenčními poplatky.
Na ocenění to tak není ani omylem. Pokud vezmeme v potaz, že Radeony HD 5800 dokáží ve hrách nabídnout také slušný výkon při výrazně nižší spotřebě a pokud si k tomu přidáme i očekávaný výkon úspornější GeForce GTX 470 (tu se teprve chystáme otestovat, ale jde o stejnou architekturu, takže odhad máme, ostatně recenzí už je venku také dost), pak nemůžeme jinak než prohlásit, že GeForce GTX 480 se moc nepovedla. Tak významná negativa prostě vysoký výkon karty nemůže vyvážit. Nebyli bychom vůči GeForce GTX 480 tak kritičtí, kdyby přišla ve stejné době jako Radeony HD 5800, ale ona je zde s půlročním zpožděním. Její osud tak v podstatě připomíná Radeon HD 2900 XT, který také přišel pozdě a vůči konkurenci s velkou spotřebou a hlučným chlazením. GeForce GTX 480 se, však na rozdíl od něj, netýká výtka vůči výkonu, ten podává GTX 480 opravdu velmi dobrý.
Pro příznivce GPGPU přidejme na závěr jednu poznámku: GeForce Fermi generace mají výpočetní výkon v double-precision oproti Fermi Teslám omezen na 1/4. Více citace od kolegů z PCGamesHardware:
"Nvidia said, that on their consumer GF100-based GPUs (of which Geforce GTX 480 and GTX 470 have just been launched), double precision runs at 1/8th the speed of single precision, unlike for Tesla GPU computing boards at ½ rate, with Tesla being the brand and product name for supercomputing and numbercrunching parts from Nvidia."
Takže vedle ECC je zde vypnuta i logika zodpovídající za double-precision, mějte to tedy na paměti, pokud byste kartu chtěli na GPGPU v tou přesností výpočtů. Ona pak ta typicky 4× dražší Tesla zas tak dráž nevyjde. To, že na tomto něco bude, naznačují i specifikace karet na webu Nvidie, kde Tesly mají GFLOPs uvedeno, zatímco GeForce ne. Ale na Fermi Tesly si ještě počkáme, na vyšší 480sp model dokonce až do třetího kvartálu (takže buď má Nvidia problémy s výtěžností, kdy jsou v GPU často vadné ECC/DP bloky, nebo nejprve saturuje tisícovkami karet velkoodběratele jako národní laboratoře Oak Ridge - spíše věříme tomu druhému).
Abychom ale nebyli neféroví, musíme připomenout, že jsme zatím testovali pouze Crysis (DX10), Stalker Clear Sky (DX10.1) a Stalker Call of Pripyat (DX11). K testům v benchmarcích, které se zaměřují na nové architektury a zejména tesselaci, se teprve dostaneme, půjde mimo jiné o Unigine Heaven 2.0 a další a je pravděpodobné, že do tabulky kladů ještě neco přibude (ale k tomu musíme znovu otestovat Radeony HD 5800/5900). Současné hodnocení karty momentálně zohledňuje fakt, že GPGPU aplikace pro encoding videa jsou tu jen několikeré, známé jsou převážně dvě jednoduché (vReveal a Badaboom), které jsou obě placené. Dále se sluší zmínit třeba bezplatný Media Coder, jehož implementace H.264 CUDA Encoderu je však stále poměrně jednoduchá (zejména ve srovnání s x264). Zajímavých novinek se dočkáme za pár dnů v Adobe CS5, ale to bychom se bavili o velice drahých profesionálních produktech. Proto v kladech nenaleznete napsáno "skvělé využití pro CUDA 3.0" prostě proto, že zatím se nic takového ve velkém měřítku nekoná. Až konečně bude možné videa, fotky či cokoli zpracovávat pomocí GPU, budeme se bavit o něčem jiném, ale zatím opravdu není o čem. Na CUDA aplikace se také podíváme příště, ale spíše na ukázku.
Mimochodem, díváme se teď na porovnání cen e-shopů a zdá se, že Radeon HD 5870 se dá koupit skladem už od 7 200 Kč, tomu GeForce GTX 480 s předběžnou cenou od přibližně 12 000 Kč z hlediska poměru 3D výkon/cena opravdu konkurovat nemůže (ušetříme vás výpočtu: cena GTX 480 je o 71 % vyšší než HD 5870).
Úplně závěrem druhé části testu nám dovolte poznámku pro ty z vás, které uvedená negativa netrápí a kartu si hodlají koupit: pokud možno k ní kupte i kvalitní skříň s dobře řešeným airflow, budete tak schopni se reálně dostat i na výrazně nižší teploty než my, což přinese i jistý pokles hlučnosti (nebo rovnou zauvažujte o vodním chlazení). To platí zejména v případě, že byste chtěli rovnou více kusů, ať již pro SLI, nebo pro GPGPU.
|
Poděkování
|
Cena GeForce GTX 480 (předběžná dle eshopů): ~12 000,- (vč. DPH)
Záruka: 2 roky