Potvrzeno: Raytracing patch na Battlefield V snížil obrazovou kvalitu
Když došlo na zveřejnění oficiálního videa porovnávajícího původní verzi Battlefield V s raytracing a novou po aplikace patche zvyšujícího výkon, všimli si uživatelé i rozdílů v obrazové kvalitě. Šlo především o omezení částicových (particle) efektů, omezení poletujícího listí, omezení vegetace a zdálo se, že i některé vzdálenější odlesky již nejsou tak zřetelné, jako původně:
Autoři recenzí, kteří se na srovnání obrazové kvality zaměřily, v podstatě tyto rozdíly potvrzují:
Další změna vypadá jako rozsáhlá modifikace částicového (particle) systému, která snižuje pravděpodobnost, že se listí létá nebo padá na lesklé povrchy. Nebyl jsem si zcela jistý, ale zkontroloval jsem řadu různých scén a všiml si, že i když je [zprvu] viditelný stejný počet částic ve vzduchu nebo na matném povrchu, listí nezakrývá kaluže vody tak často jako původně a to bez ohledu na to, zda je DXR zapnuto nebo ne. Všiml jsem si dokonce, že některé listy sice na loužích náhodně přistanou, ale pak rychle zmizí. --- TechSpot |
Listí a podobné částice totiž představují další objekt, se kterým musí v případě raytracingu karta počítat (tentokrát doslovně počítat), takže když dojde na interakci s lesklým prostředím, musí odlesk listu spočíst. Po patchi tedy hra zajišťuje, aby se listí a jiné částice nedostaly nad lesklé povrchy a ušetřil se výkon. Otázkou ovšem je, k čemu „realisticky“ počítané odlesky, když je v rámci úspory výkonu zajišťováno, aby odlesk objektu vůbec nevznikl nebo co nejrychleji zmizel. Poznatek jiné redakce se týká zpracování kvality odlesků:
S mnoha odlesky v obraze najednou dochází k situaci s příliš mnoha objekty a příliš nízkým limitem pro maximum povolených paprsků - což nezvládá kompenzovat odšumovač [denoiser] a odlesky začínají šumět. V extrémních případech jako je Rotterdam šumí nyní Ultra Quality více než původně Low Quality. S nynějším nastavením Low Quality už odlesky vůbec nevypadají dobře. --- ComputerBase |
Nezávisle na Techspotu si i redakce ComputerBase všimla redukce listů:
Update přináší ještě další downgrade. Původní verze vykazovala nízký výkon [s raytracingem] při vykreslování poletujících listů. Tohle DICE řešila výjimkami. Část problému byla vyřešena prostě omezením počtu dynamických listů. Redakce nespočetkrát spustila dvě testovací scény: Ač je jednou listí více či méně, v průměru je listí méně než před aktualizací. --- ComputerBase |
Redakce DigitalTrend zaznamenala zvláštní chování v exteriéru na kamenitém povrchu:
Čím lepší nastavení DXR, tím tmavší tato scéna je. Mnoho detailů mizí a scéna působí ploše s menším dynamickým rozsahem. --- DigitalTrends |
Mimo to si všimla scény, kde po zapnutí raytracingu zmizí i odlesky, které jsou bez raytracingu vykreslené:
Posledním příkladem je nedotčené jezero uprostřed podzimu. Očekávali byste, že lesklý povrch vody nabízí jedinečnou šanci, ve které se DXR může předvést - ale podívejte se na stromy a vodu v pravé části záběru. Odlesky stromů se objevují pouze když je DXR vypnuté. Po zapnutí DXR zmizí. --- DigitalTrends |
V citovaných článcích, ale i dalších recenzích jsou zmíněné i další nesrovnalosti, kterými se ale tentokrát nebudeme zabývat. Cílem bylo zhodnotit situaci a ověřit, zda se nedostatky, kterých si všimli uživatelé v ukázkovém videu, skutečně projevují i ve hře. Pokud jste dočetli až se, odpověď znáte.
Originální texty, podrobnější rozbory a srovnávací snímky najdete v původních recenzích (odkazy níže).