Patch na Battlefield V zrychluje raytracing na úkor obrazové kvality
Raytracing pro Battlefield V byl přijat velmi odměřeně, protože pro dosažení ~60 FPS v rozlišení 1080p bylo potřeba použití $1200 GeForce RTX 2080 Ti a ani pak výsledek nebyl příliš přesvědčivý. Pokud se v zrcadlově lesklých plochách něco odráželo, obsahoval odraz extrémní aliasing, který na „originálu“ nebyl přítomen. Ukázku 4-6pixelových zubů si můžete připomenout v našem předchozím článku. Zubatost se sice lišila podle úrovně nastavené kvality, ale jen mírně a i s úrovní „ultra“ byly ~čtyřpixelové zuby viditelné. Zkrátka, pokud byl obraz vykreslován v 1920×1080, vypadalo to, jako by obraz v odlescích měl rozlišení 480×270.
Po updatu ubylo částicových efektů. Při pádu průčelí budovy ubylo prachu a i toto menší množství mizí rychleji
Snad i proto je překvapující, že se Nvidia s DICE dohodly, že připraví patch zvyšující výkon - ovšem, jak předvedly první oficiální ukázky, dále zhoršující vizuální kvalitu:
- Ve scéně se zřícenou stěnou domu je patrný výrazný úbytek částicových efektů. Oblak prachu je menší, průhlednější a rychle zmizí. Klesá tím počet objektů, které samy o sobě vyžadují výkon k vykreslení a u kterých se (jejich odstraněním) nemusí řešit případná interakce s paprsky
- Uživatelé poukazují i na úbytek vegetace, což je stejný případ
- V první srovnávací scéně výrazně ubylo poletujícího listí, zvláště drobných úlomků
- Někteří uživatelé poukazují na blokovitě působící odlesky v kaluži v téže scéně. Může jít sice o vliv komprese videa, ale blokovitost je takto patrná jen v pravé části obrazu, tedy s novým patchem
- Obzvlášť v části se zamrzlou hladinou je patrná horší kvalita textur na zbrani (možná jsou textury stejné a ostrost byla snížena změnou nějakého efektu, každopádně povrch působí rozmytě); téměř zmizely i odlesky na zbrani
- Odlesky na zamrzlé hladině působí méně přirozeně, blízké sice zůstávají ostré, ale vzdálenější jsou rozmlžené, zatímco původně ostrost klesala plynuleji, přirozeněji
Ubylo poletujícího listí, zachovány zůstaly jen větší kousky. Drobné (polámané?) lístečky zmizely
Z popisu je zřejmé, že patch obsahuje agresivnější algoritmus, který rozhoduje o tom, kde bude použita nižší kvalita, aby bylo dosaženo vyššího výkonu. Ten může mít na zodpovědnost horší vykreslení zbraně, zamrzlé hladiny nebo odlesků v kaluži. Redukce částicových efektů, vegetace a poletujícího listí už je ale důsledkem odlišného zásahu. Očekávat prý máme ještě další „zlepšení“.
Detaily a některé odlesky (patrné spíše v pohybu) na zbrani ubyly. Odlesky na zamrzlé hladině se mírně změnily, například odlesky dřevěných sloupů se zdají být méně zřetelné.
Cílem zásahu bylo pro GeForce RTX 2080 Ti dosažení 60 FPS v 1440p při nastavení Ultra, pro GeForce RTX 2080 pak 60 FPS ve 1440p při nastavení Medium a pro GeForce RTX 2070 60 FPS v 1080p při nastavení Medium.
To se sice podařilo, ale zároveň poklesl význam zapnutí raytracingu: Rozdíly s / bez se rozmlžením některých efektů ještě více setřel a zvyšování výkonu pro raytracing redukcí jiných druhů efektů je poněkud kontraproduktivní. Paradoxně je redukcí prachu, listí ap. dále akcentována již dříve kritizovaná nepřirozená čistota lesklých povrchů. Namísto realističtějšího zobrazení je trendem obětování vizuální kvality (rozlišení, FPS, rozlišení odlesků, kvalita částicových efektů, listí…) jen aby mohl být prosazen raytracing, který ovšem v takové implementaci nepřináší nic krom sebe samotného.