Playstation 4 je o 50 % rychlejší než Xbox One? Ano, v neoptimalizovaném kódu.
Někteří programátoři prý ohledně rozdílu v této situaci neváhali použít termíny jako „zjevný“ nebo „významný“. Tam, kde Playstation 4 v 1920×1080 renderoval kolem 30 FPS, dosahoval Xbox One v 1600×900 2x FPS. Tatáž osoba závěrem uvedla, že „Xbox One je slabší a pracovat s ESRAM je hrůza“.
Další vývojáři ale nebyli tak striktní. Podle jednoho názoru je problém v ovladačích. Sony začala na driverech pro grafické jádro pracovat dříve a má tudíž náskok. Není ale všem dnům konec a Microsoft může tento rozdíl ještě dorovnat. Další oslovený měl de facto totožný názor, jen použil o něco explicitnější výrazivo - nazval ovladače Microsoftu příšerností.
Objevil se i jiný pohled na věc, který upozornil, že se grafické čipy obou konzolí neliší jen hrubým aritmetickým výkonem. GPU Xboxu prý může být i výrazně rychlejší, pokud dojde na procedurální generování, raytracing s parametrickými povrchy a další techniky, které vyžadují četné zápisy do paměti.
Podle jiného zdroje není situace tak dramatická, jak se může jevit. Vývojáři se prý ještě nestihli plně seznámit s možnostmi hardwaru obou z konzolí a až se tak stane (což zřejmě nebude případ první vlny her pro tyto konzole), budou grafické a výkonnostní rozdíly (mezi hrami určenými pro obě konzole) zcela minimální. Ostatně v podobném duchu mluvil již před časem John Carmack.