Playstation 5 nese 3,2GHz Zen 2 a Navi
Známý overclocker, TUM APISAK, zveřejnil kódové označení čipu pro Playstation 5, 2G16002CE8JA2_32/10/10_13E9, které nese krycí jméno Gonzalo. Z kódu je zřejmé, že čip obsahuje jak GPU, tak i CPU, takže první zprávy o Playstation 5, které hovořily o samostatném grafickém jádru, nebyly úplně správné. Nelze však zatím říct, že byly úplně špatné, protože část pravdy mít mohly. Ale od začátku.
2G16002CE8JA2_32/10/10_13E9 nám samo o sobě nic moc neřekne. Na twitterovém účtu KOMACHI ENSAKA se sice objevil výklad kódu, je ale částečně chybný. Lepší nabídl TUM APISAK, který kód zkopíroval do vysvětlujícího slajdu, kde lze pomocí vysvětlivek leccos rozluštit (bílý text je pouze příklad, konzole se týká modrý nápis):
TUM APISAK však použil poměrně starou verzi vysvětlivky, její autor už vydal několik novějších generací, tak si jednu doplníme:
How To Decode AMD Condenames v4.2 - moepc
Ani tato verze nerozluští celý kód, ale to nevadí.
2G16002CE8JA2_32/10/10_13E9
- 2 = ES1 = engineering sample 1
- G = Gaming (herní konzole)
- 160 = (základní?) takt = 1600 MHz
- 0 = „revize 0“
- 2C = údaj o napájení a TDP, zatím neznámý
- E = typ pouzdra, zatím neznámý (je zřejmé, že jádro PS5 bude mít nové pouzdro)
- 8 = 8 fyzických procesorových jader
- J = konfigurace cache, zatím neznámá
- A2 = stepping (unikátní značení pro každý typ křemíku)
- 32 = boost procesoru = 3200 MHz
- 10 = základní takt?
- 10 = základní takt?
Co do taktovacích frekvencí není situace úplně jasná. V kódu jsou celkem čtyři údaje, z nichž se až čtyři (a přinejmenším dva) týkají taktovacích frekvencí. Údaj 3200 MHz je zajisté boost pro procesorová jádra. Na 7nm Zen 2 jde o poměrně konzervativní hodnotu, desktopový Zen 2 by měl dosahovat boostu ~5 GHz (při včerejším přímém přenosu to na základě svých zdrojů prohlásil za velmi pravděpodobné známý overclocker der8auer).
Pak je v kódu zahrnuta hodnota 1600 MHz. Ta by čistě podle její výše mohla být základem procesoru, ale stejně tak i boostem pro grafiku. Podle pozice by se však měla týkat základního taktu, tzn. procesoru. To je však s rozporem s údajem 1000 MHz na konci kódu, který by měl být rovněž základním taktem. V praxi by i tato nižší hodnota dávala smysl. Pokud na Playstation 5 poběží hry napsané pro Playstation 4 / 4 Pro s výrazně pomalejším procesorem (osmijádrový Jaguar), pak jim 1000MHz takt Zen 2 více než postačí. Zkrátka by nebylo nutné, aby běžel na 1600 MHz, pokud by to nepřinášelo nic než vyšší spotřebu.
Poslední desítka by mohla značit buďto základní takt GPU Navi, nebo reflektovat označení Navi 10. Tím se vracíme ke GPU. Byť je podle kódu, který označuje jeden čip, zřejmé, že Playstation 5 ponese jeden čip, není jisté, zda tento čip bude osazen jedním monolitickým kusem křemíku, nebo skupinou čipletů. AMD by mohla podobně jako u serverového a desktopového Zen 2 složit procesor ze 14nm čipsetového čipletu, 7nm Zen 2 čipletu (ten již má hotový) a grafického Navi čipletu. Druhou možností je návrh více přizpůsobený na míru Sony, což by mohlo zahrnovat vypuštění serverových specifik z procesorové části. Pokud už by došlo na změny v návrhu a nemohl-li by být použit již existující osmijádrový čiplet, neměla by AMD důvod bránit se monolitu. Ve hře proto zatím zůstávají obě možnosti.