Podrobnosti o LCD revoluci podle Intelu
Předně připomeňme, o co jde. Apple používá marketingové označení "Retina Display" pro displeje přístrojů (česky by se tomu dalo říkat "sítnicový displej"), které mají rozlišení vyšší než je (pro danou pozorovací vzdálenost) rozlišovací schopnost lidského oka. Týká se to jak posledních iPhonů, tak třeba nového iPadu. Stejně tak dobře se to ale týká i Androidích mobilů s rozlišeními typu 960×540, případně 1280×720.
Již dříve jsme informovali, že Intel by rád displeje s takto jemným rastrem viděl i v dalších oblastech, tedy vedle mobilů či tabletů i v noteboocích (potažmo Ultraboocích) a desktopech, jejichž podskupinou zase jsou all-in-one počítače. Do notebooků by mělo mimo jiné zamířit rozlišení 2560×1440, známé v současné době jen z velkých 27palcových LCD monitorů.
Toto rozlišení mají již příští rok nést notebooky, Ultrabooky a tablety s úhlopříčkami displejů 10 a 11 palců. Pro větší 13palcové Ultrabooky chce Intel jít ještě výše, na 2800×1800 a pro 15palcové stroje dokonce na 3840×2160 - to je mimochodem 8,29 Mpix, čistě pro srovnání si doplňme, že typický současný 15,6" notebook s rozlišením 1366×768 dává ubohých 1,05 Mpix, tedy téměř 8× méně.
Shodné rozlišení 3840×2160 chce Intel do 21palcovým all-in-one počítačů, kde takto zažijeme jistou renesanci, neboť podobné rozlišení 3840×2400 v podání 22palcových monitorů nabízely před 10 lety minimálně firmy IBM, Iiyama a ViewSonic. Sice to není přímo 4096×něco, ale můžeme tyto displeje považovat za předzvěst příchodu 4k do IBM PC světa.
Druhou částí této rovnice je samozřejmě pozorovací vzdálenost od jednotlivých typů zařízení. Faktem je, že třeba mobilní telefon potřebuje vyšší dpi než obýváková HDTV prostě proto, že mobil míváme často jen 30 cm od hlavy, zatímco od 1,5metrové plasmové TV sedíme dobré ±3 metry. Ač by se mohlo na první pohled zdát, že takto vysoká rozlišení budou pro velké počítače zbytečným přepychem, věříme, že každý, kdo to bude mít půl roku doma, by se už nedokázal vrátit na předchozí monitor.
Intel ale představil svou konkrétní vizi, velká část práce bude nyní i na bedrech výrobců LCD panelů a monitorů, ale zejména tvůrců operačních systémů, resp. desktopových prostředí. Spousta grafiky v současných Windows 7 už sice využívá grafické prvky (ikony atd.) o vysokém rozlišení, ale neplatí to pro všechny aplikace a jejich prvky. S hodnotami typu 220 dpi a více bude možná i vhodný čas uvažovat o vektorovém formátu všech grafických prvků, každopádně to nejdůležitější na internetu, a sice písmo, bude zas podstatně lépe čitelné (pokud jste před řekněme 10 lety zažili přechod od nějakého levného 17" CRT s 1024×768 na 17" LCD s 1280×1024, tak asi tušíte, co tím myslíme).
Na co jsme moc zvědavi, je výtěžnost výroby takových displejů s ohledem na vadné (sub)pixely, nemluvě o vyšší spotřebě takových displejů ve srovnání se současnými. Jo a taky na ceny jsme zvědaví :-).