Radeony HD 2400 a 2600 v testech na internetu
Kapitoly článků
Nejprve mi dovolte pár slov úvodem. ATI, přesněji tedy AMD, se nadále potýká s nehotovými ovladači. Prakticky ke všem výsledkům testů si tak automaticky přidávejte větičku říkající, že ATI ještě neukázala vše, co bude umět v budoucnu. Většina zahraničních redakcí testovala na té či oné verzi ovladačů, sama ATI má pro tyto účely interně k dispozici jak „standardnější“ stabilní drivery, tak i „performance“ verzi, která přináší náznaky nárůstu výkonu, ale zdaleka ji nelze označit za finální. Ostatně ani jedna z těchto verzí nemá WHQL certifikaci. Opačný tábor, tedy karty nVidie, byly ve všech případech testovány na posledních WHQL ovladačích, ať již pro XP či Vistu. Byť ani nVidia zdaleka nemá ovladače, které bychom si dovolili označit za „vychytané a bezchybné“, je na tom momentálně rozhodně lépe než ATI. nVidii tak na úvod věnujme malou pochvalu a ATI za neschopnost dodat v den uvedení redakcím finální ovladače a současně za aktuálně stále přetrvávající nedostupnost karet HD 2400 a HD 2600 na trhu, malé pokárání. Oboje bude jistě rychle vyřešeno, nicméně to ve svém důsledku tak trochu zastírá objektivnost výsledků.
U té bych se ještě rád pozastavil. Jistě mnozí z vás zaznamenali uvedení prvních benchmarků DirectX 10 generace. Sluší se na tomto místě zmínit oba kontroverzní počiny. Na jedné straně Lost Planet, na druhé straně DirectX 10 verzi Call of Juarez. Oběma se budeme věnovat v tomto článku podrobněji, nicméně již dopředu vás musíme upozornit na jejich zpochybněnou objektivitu. V jednoduchosti řečeno, vývoj Lost Planet byl „sponzorován“ nVidií, vývoj Call of Juarez pak kanadskou ATI. Po uvedení Lost Planet se začaly šířit zvěsti, že ATI má v tomto testu výrazně horší výkon a současně neuvěřitelně špatnou kvalitu obrazu (ať již různé filtry, HDR či vše ostatní). Stejně tak při uvedení Call of Juarez obvinila nVidia vývojářský tým z toho, že je ve hře vůči jejich hardwaru postupováno nekoretně a je tak proti konkurenci znevýhodňován (přesněji jsou mu nucena nastavení, která nezvládá a tak musejí být počítána softwarově, tedy procesorem a tedy výrazně pomaleji).
My se zde dnes těmto šarvátkám věnovat nebudeme. Jsme na počátku bitvy zvané DirectX 10 a je jasné, že oba hlavní výrobci chtějí zvítězit. V důsledky všech těchto drobných i velkých neshod však máme momentálně situaci, kdy sice už lze „něco“ benchmarkovat, ale vypovídací hodnota je zpochybněna. Než se toto vše vyřeší, berte výsledky v DirectX 10 testech, které vám dnes budeme prezentovat, pouze jako orientační. Ostatně po mainstream a low-end kartách se ani nijak závratný výkon v DirectX 10, který by zajistil plynulou hratelnost ve vysokých rozlišeních, čekat nedá.
Daleko zajímavější budou jistě pro mnohé z vás schopnosti přehrávání HD videa z Blu-ray a HD DVD disků, stejně tak i celkové spotřeba herních strojů s novými grafikami. I na tyto aspekty se na následujících stránkách podíváme. Ale ještě mi dovolte poslední malou odbočku, která však má pro vyznění srovnání karet obrovský dopad. Tou odbočkou jsou ceny karet.
Najít dnes ceny Radeonů řad 2400 a 2600 v cenících českých prodejců je těžký úkol. Narazíte tu a tam s bídou na jeden či pár modelů, typicky Sapphire Radeon HD 2600 XT za předběžnou cenu zhruba 2 900 Kč včetně DPH. Přepočet těchto aktuálně známých cen odpovídá cenovým nabídkám eshopů prezentovaným v Eurech na francouzském Clubicu. I tuto tabulku berte zatím jako orientační, já sám za sebe doufám, že se od budoucí reality, kdy se konečně karty na skladech objeví, moc lišit nebude.
|
Tabulka obsahuje zohledňuje modely se standardními frekvencemi, výše taktované karty, či grafiky se speciálním heatpipe pasivním chlazením a podobnými specialitkami na tom budou cenově jinak. Stejně tak se ceny budou lišit i pro verze s GDDR4 paměťmi, které v cenovém přehledu zatím nejsou, ale v testech je naleznete. Zkrátka dnes to bude spíše bruslení na ledových krách než nějaká exaktní věda :-). Ale nezoufejte, výsledky jsou i tak poměrně zajímavé. Takže se na ně vrhněme…