RDNA 3 Radeony mohou podporovat DisplayPort 2.0 (16K i s HDR)
Před několika dny ohlásila společnost Parade Technologies vlastní převodník DisplayPort 2.0 -> HDMI 2.1, který by se měl stát vůbec prvním produktem rozhraním DisplayPort 2.0 vybaveným. Většinu uživatelů ale asi bude zajímat spíše nasazení na straně monitorů (to jsme naťukli v lednu) a grafických karet, u čehož se zastavíme dnes.
Vůbec první zpráva na téma DisplayPort 2.0 v kontextu nové generace GPU se týká Radeonů vycházejících z architektury RDNA 3. Zmínky o tomto rozhraní se objevily v linuxovém patchi…
…a s ohledem na fakt, že žádný současný hardware DisplayPort 2.0 nepodporuje, se tedy týkají některého z připravovaných produktů. Na letošní rok chystanou architekturu CDNA 2.0 a Instinct MI200 to nevypadá, neboť ta cílí do výpočetního segmentu, kde se pro extrémní rozlišení uplatnění nenajde (ani multimediální akcelerátory integrované v jádře nekorespondují s nasazením výstupního rozhraní nové generace), takže se vylučovací metodou dostáváme k Radeonům s architekturou RDNA 3, které jsou chystané na příští rok.
První podstatnou výhodou DisplayPort 2.0 je přenosová rychlost 80 Gb/s, tedy dvě třetiny nad HDMI 2.0. Díky ní nabízí řadu kombinací rozlišení a obnovovacích frekvencí i bez obrazové komprese (DSC) a s jejím využitím umožní obsluhu i 16K panelu s HDR a plnobarevným vzorkováním nebo tří 10K panelů (rovněž s HDR a plnobarevným vzorkováním).
Příklady možnosti využití DisplayPort 2.0:
Jeden displej:
- 1× 16K (15360×8460) displej @60Hz a 30 bpp 4:4:4 HDR (s DSC)
- 1× 10K (10240×4320) displej @60Hz a 24 bpp 4:4:4 (nekomprimované)
Dva displeje:
- 2× 8K (7680×4320) displej @120Hz a 30 bpp 4:4:4 HDR (s DSC)
- 2× 4K (3840×2160) displej @144Hz a 24 bpp 4:4:4 (nekomprimované)
Tři displeje:
- 3× 10K (10240×4320) displej @60Hz a 30 bpp 4:4:4 HDR (s DSC)
- 3× 4K (3840×2160) displej @90Hz a 30 bpp 4:4:4 HDR (nekomprimované)
Další podstatná výhoda tkví v podpoře tzv. DisplayPort Alternate Mode, který popsané datové toky protlačí přes rozhraní USB-C 4.0. Můžete si pak kupříkladu k velkoplošné 16K obrazovce připojit mobil a pouštět z něj velkoplošnou projekci v plném rozlišení. Další možností je kombinace datového a obrazového přenosu, kdy jsou pro zobrazování vyhrazeny jen dvě linky USB a zbytek ponechán datovému přenosu. I tak je obrazové rozhraní datově dostačující pro (například) tři 4K obrazovky na 144Hz s HDR a plnobarevným rozlišením.
Ačkoli má nástup produktů vybavených rozhraním DisplayPort 2.0 z důvodu událostí posledních ~20 měsíců jisté zpoždění, stále se neblíží situaci s HDMI 2.1, který - jakožto alternativa DisplayPort 1.3/1.4 - byla ohlášena v roce 2015 a na trh se masově a s dosažením plných specifikací dostala teprve loni.