Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE – AMD Vega Frontier Edition Liquid Cooled v testu

AMD Vega, mnoho o ní bylo napsáno i řečeno a skoro by si člověk řekl, že tento test je s křížkem po funuse. My však máme v testu poněkud speciální edici a to sice vodou chlazenou Vegu FE, která se zásadně liší od její vzduchem chlazené kolegyně. Jak si povede?

Testoval jsem na svém domácím počítači, který provozuji v následující konfiguraci:

  • AMD Ryzen 7 1700X @ 3,9GHz all core
  • Kingston Predator 2x8GB DDR4-2933 CL16 RAM
  • AsRock Fatal1ty X370 Gaming K4
  • Samsung SSD 960 EVO 500GB M.2 PCI-E NVMe
  • Seagate Barracuda 2TB SATA
  • Corsair GS700 700W
  • Samsung U32H850 – 32“ 4K monitor s podporou technologie FreeSync

Testovací skříň je krapet starší Fractal Design Define XL Black Pearl, protože používám na chlazení procesoru chladič Noctua NH-D15 SE-AM4, vodník se mi nevejde na zadní stěnu case, proto ho mám namontovaný na bočnici, přičemž horký vzduch fouká bokem směrem ven.

Testováno bylo ve Windows 10 Pro, build 16299, ovladače pro AMD byly použity ve verzi 17.12.1, pro GeForce jsem použil driver verze 390.65, systém byl samozřejmě řádně záplatovaný a aktuální, jako napájecí profil jsem použil standardní Ryzen Balanced Profile.

A nyní k testovaným hrám, testoval jsem povětšinou tituly se zabudovaným benchmarkem, časem plánuji portfolio rozšířit o více titulů a přidat také hry, které benchmark nemají, jako například Battlefield 1, World of Warships/Tanks a tak podobně. Tam však chvíli potrvá vypracovat testovací metodiku, jelikož masivní multiplayer hry se simulují pro více karet ve stejných podmínkách špatně.

Vše testuji v běžných rozlišeních, tj. FullHD, QHD a 4K.

U všech testovaných her a benchmarků najdete naše klasické interaktivní grafy, které si můžete řadit dle libosti. AMD karty mají červenou barvu, NVIDIA karty pak zelenou. Vegy FE jsem odlišil dle použitého BIOSu. Nejvyšší váhu dávám minimálním FPS, tedy karty které mají nejvyšší minimální FPS budou vždy navrchu.

Použité benchmarky

Unigine Superposition – oblíbený benchmark, který zatopí aktuálně jakékoliv grafické kartě a procesoru, testuji presety Low 720p, Extreme 1080p a Optimized 4K. Low 720p test je náročný spíše na procesor a můj Ryzen je zde lehce pomalejší. Extreme 1080p pak zatopí pořádně grafické kartě, na průměrných 30 FPS potřebujete alespoň GTX 1080, která nethrottluje. 4K Optimized je pak něco mezi, spotřebuje však přes 4GB VRAM, na kartách, které tolik paměti nemají přijdete o mnoho výkonu.

Unigine Heaven – starší, ale pořád oblíbený benchmark, testuji pouze preset Extreme, v tomto benchmarku mají navrch velmi často karty GeForce, jelikož je zde opravdu hodně tesselace.

Unigine Valley – Zlatý údolí, cesta nádherná, ty bodíky jenž má grafika má. Tento benchmark také umí zatopit, nicméně je zde podstatně méně tesselace než v Heaven, testuji v presetu Extreme HD.

U všech Unigine benchmarků najdete grafy s finálním skóre a FPS separátně. Řazení u FPS je dle minimálních FPS, skóre je pak od nejvyššího po nejnižší.

Starší PC hry

Counter-Strike: Source – CSSko snad netřeba představovat, dnes již kultovní hra od společnosti Valve. Patří mezi hry, které rozjedete prakticky na čemkoliv, obsahuje také zabudovaný benchmark, který "vyplivne" výsledek ve formě průměrných FPS. Testuji na zcela maximální detaily včetně 8x MSAA a se všemi možnými efekty zapnutými. V konzoli také před testem zvyšuji hranici maximálních FPS na 999.

Mafia 2 – Jedná se o starší titul, který má velmi pěkný zabudovaný benchmark, bohužel opět ukazuje jen průměrné FPS. Jedná se o hru, která byla vyrobena v rámci TWIMTB programu společnosti NVIDIA, velmi pravděpodobně pojede lépe na GeForce. Testuji s maximálními možnými detaily, ve třech standardních rozlišení a s vypnutým PhysX. Ke hře samotné se vyjadřovat nebudu, ale každý jistě ví, že první Mafia = nejlepší Mafia.

Metro 2033 – Metro 2033 je také klasika, jak už na poli benchmarků tak i ve smyslu krvavých HW nároků na počítače, bez problémů předčí Crysis a i na dnešním HW pořádně zatopí, samozřejmě tomu lze dát za vinu špatná optimalizace. Testuji defaultní benchmark Frontline a to hned třikrát s detaily na maximum s vypnutým PhysX a vypnutým Depth of Field, jelikož ho považuji za rušivý element, který na kráse nepřidá a smysl může mít leda v cutscénách. Rozběhnutí hry byl menší oříšek, protože Metro 2033 vyžaduje starší verzi PhysX a instalátor nefungoval zcela tak, jak by měl, rozběhnout se to však finálně povedlo.

Novější PC hry

Bioshock Infinite – Bioshock Infinite je zatím poslední díl ze stejnojmenné série, hra byla přijata poněkud vlažně a důvodů zde existuje spousta, nicméně touto problematikou se zde zabývat nebudeme. Hra obsahuje pěkný benchmark, obsahující několik scenérií z Kolumbie. Testuji opět ve všech třech rozlišeních, BI nám výsledky vydá v pěkném a přehledném CSV. Hra byla vydána a optimalizována v rámci programů AMD Game Evolved a NVIDIA TWIMTB. Testuji maximální možné detaily opět bez Depth of Field, použité API je DirectX 11.

Grand Thef Auto V – "GéTéÁčko pětku" netřeba představovat, hra je slušně optimalizovaná, ale dokáže také slušně potrápit, testuji za pomoci zabudovaného benchmarku, v GTA Online bude výkon pravděpodobně o něco horší. Abych karty totálně neodrovnal, použil jsem méně náročné nastavení, tj. veškeré detaily na ultra, avšak MSAA i další formy AA jsem ponechal vypnuté, Advanced nastavení, která mohou pozřít opravdu hodně FPS, jsem také nechal vypnutá. Co se týče stínů pro AMD karty, jsem použil AMD CHS Soft Shadows a pro GeForce NVIDIA variantu. Benchmark nám opět detaily uloží do přehledného CSV.

Shadow of Mordor – Co se stane, když spojíte open world, Tolkienův svět, RPG prvky a pořádný rozpočet? Dostanete Shadow of Mordor, recenzi si můžete přečíst zde. Hra má zabudovaný benchmark, který umí zatopit; také umí spotřebovat hodně VRAM, pokud zvolíte zcela maximální detaily textur, je zde doporučeno mít alespoň 6GB VRAM na FullHD rozlišení, postačí však méně. Testuji s maximálním možnými detaily, avšak tesselace a Depth Of Field nechávám vypnuto.

Tomb Raider – Zde myslím novou inscenaci hry z roku 2013, kdy jako Lara ztroskotáte v Japonsku a snažíte přežít a zároveň rozkrýt záhady ostrova. Testuji opět ve všech rozlišeních a s presetem Ultimate.

Mining

Testuji za pomoci Claymoreho Dual Mineru těžbu Etherea a Decred, vždy čekám cca 10 minut a výsledky zprůměruji, nicméně až na jednu kartu jsou výsledky poměrně konzistentní. Použitý miner byl ve verzi 10.1

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE – AMD Vega Frontier Edition Liquid Cooled v testu

Úterý, 8 Květen 2018 - 22:33 | Libor Míšek | Mno...ono je to tak, že se o problematiku zajímám...
Úterý, 8 Květen 2018 - 21:19 | VCR33 | Hezký večer, no to je dobrá myšlenka. Vzhledem k...
Úterý, 8 Květen 2018 - 21:10 | VCR33 | Ryzen 2200G Super..-) 17% vytížení CPU není...
Úterý, 8 Květen 2018 - 20:16 | hixaxon | Jeho trololo bylo vždycky příjemné a nenásilné....
Úterý, 8 Květen 2018 - 20:13 | hixaxon | VCR33 a Libore, jsem jen obyčejný zdejší čtenář,...
Úterý, 8 Květen 2018 - 19:01 | Libor Míšek | V betě už funguje encode i přes AMD (zkoušena...
Úterý, 8 Květen 2018 - 16:09 | rathanuviel | Hmm, tak mi zrovna odešel server, pardon. Zálohu...
Úterý, 8 Květen 2018 - 14:34 | VCR33 | Koukám, že do stable verze se AMF dostalo teprve...
Úterý, 8 Květen 2018 - 13:22 | Libor Míšek | JJ vim, mam zkušenosti s 1080Ti takže vim jak ten...
Úterý, 8 Květen 2018 - 12:29 | VCR33 | https://imgur.com/84AQhHC tady je single stream...

Zobrazit diskusi