Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: Intel Core i5-12400F a ASUS ROG STRIX B660-G GAMING WIFI

Je libo šestijádrový Alder Lake přetaktovaný na 5,5GHz a navíc na desce, která není určena k přetaktování?

BeamNG drive, tato hra může být vnímána i jako simulátor a má kolem sebe rostoucí komunitu moderů a hráčů. Hra je skvělá v tom, že poskytuje celkem realistické chování vozidel a má fyziku v reálném čase, různé komponenty automobilů tak mohou reagovat na poškození, opotřebení a tak podobně.

BeamNG drive hraju relativně rád, ale hra samotná má mnoho možností, někdo preferuje si jen tak závodit, někdo shazuje vozy ze skály, někdo si jezdí mezi AI řízenými auty a někdo si zase vyrábí dynamické honičky. A pak je tu i multiplayer, možností je prostě mnoho. BeamNG drive nabízí jednoduše mnoho a mnoho báječných, šílených hovadin.

BeamNG drive navíc skvěle škáluje a za jistých okolností spotřebuje hodně CPU, RAM i výkonu GPU, vše je o nastavení. Každé vozidlo, které ovládá AI totiž vyrobí v systému nový proces, pro opravdu plynulé hraní je tak vhodný alespoň šestijádrový procesor AMD Ryzen 5 5600X, nebo ještě lepší. Osobně doporučuji alespoň 16GB RAM a nějakou slušnou grafickou kartu.

Jelikož jsem chtěl udělat replikovatelný benchmark, musel jsem vymyslet nějaké trasy. BeamNG drive má funkci, která se jmenuje AI Script Manager, zde je možné nahrát nějakým vozem trasu a ta pak jde přehrát. Vtip je v tom, že tato trasa nikdy není "přehrána" 1:1, ale hra prostě předhodí počítačem řízenému autu trasu, kterou má odjet a AI tuto trasu odjede podle svých schopností a ne tak, jak jsem ji zajel já.

To má tu výhodu, že každé takové auto vytěžuje extra procesor a jejich rostoucí počet může počítač pozlobit. Nevýhodou pak je to, že při nekonzistentní snímkové frekvenci nemusí jet auta zcela přesně a stávají se pak různé bouračky, posuny a tak podobně. Hlavně u testů s více vozy není zaručeno, že test dopadne vždy stejně, musel jsem tak strávit mnoho hodin laděním nahrávek, aby vozidla jezdila konzistentně.

Tentokrát jsem se zaměřil na výkon CPU, což znamená, že jsem částečně vypustil testování na nějaké vyšší detaily a to jen s jednou výjimkou. BeamNG drive má zabudovaný test fyzicky uvnitř hry, který může pomoci odhadnout výkon procesoru a také se snaží odhadnout kolik AI vozů je možné provozovat v reálném čase. Nicméně zatím jsem neviděl více jak dvacet vozů a zdá se, že dvacet AI zvládne libovolný moderní procesor. Jenže tento údaj nevypovídá, jak plynulá hra bude, takže tento test nechávám jen jako takový doplněk.

graph-8
graph-9

 

Automation mapa s jedním AI vozem

Zajímalo mně, jak velkým limitem může být procesor, na první mapě s jedním AI tedy testuji tak, že hru přepnu do absolutně nejnižšího možného nastavení, použiji tedy preset Lowest, vypínám SMAA a počet čar od pneumatik na silnici snižuji na nejnižší hodnotu 500. Jako grafická karta nám zde slouží Gigabyte AORUS GeForce RTX 2080 Ti eXtreme Edition 11GB, takže bychom měli mít celkem slušný grafický výkon.

První test je nejméně náročný, odehrává se na relativně malé mapě Automation a máme zde pouze jedno vozidlo, ETK 800 v konfiguraci Driving Experience, tento vůz má třílitrový benzínový šestiválec s turbem a ECU přepínám do režimu ttSport, jinak nedělám žádné změny. Kamera je nastavena z interiéru a mám rozsvícená pouze denní světla. Auto odjede něco přes tři kola a pak se vybourá a tím test končí. Jeden běh zabere přibližně osm minut času, takže procesor má dostatek času, aby se trochu zahřál a vyčerpal se krátkodobý boost. Nicméně v tomto testu se nevyužije moc jader.

 

Jak můžeme vidět z výsledků, Intel Core i5-12400F má v BeamNG drive velmi dobrý výkon, nicméně ani přetaktování nepomohlo překonat běžný Ryzen 5 5600, což mne dost překvapilo.

graph-10

 

Utah - jedenáct AI vozů

Druhý test je nejnáročnější, odehrává se na velké mapě Utah v USA, zapínám zde navíc změnu času v reálném čase, jedna sekunda v našem reálném světě odpovídá jedné minutě ve světě BeamNG. Čas nastavím na třetí ráno a spouštím ho chvíli před rozjezdem všech vozů, policejní honička tak začíná ve tmě. Celkem jedenáct AI vozů je značně náročnějších na výkon procesoru a bez problémů si tak hra ukousne přes osm fyzických jader. Podle použité grafické karty je navíc využito 16-20 GB RAM, grafiky co mají méně jak 6GB VRAM zde také trpí, na vyšší detaily a rozlišení není problém využít přes 5GB VRAM, nebo ještě více.

Pronásledované vozidlo je mod z oficiálního repozitáře a je to můj oblíbený Mercedes postavený na kastli označované jako W124. Vozidlo, které používám ve hře má v sobě řadový vznětový šestiválec pana Diesela s turbem. Vozidlo má i vylepšené brzdy a funkční ABS + ESC + TSC. Celou dobu testu má tento Mercedes rozsvícená dálková světla a blinkry.

Náš Mercedes pronásleduje celkem deset policejních vozů, konkrétně se jendá o policejní vozy Ibishu 200BX, Bruckell Bastion Police 5,7 AWD, ETK K-Series Polizei, Bruckell LeGran Fire Chief Facelift, Autobello Piccolino Carabinieri, Civetta Scintilla GTs Polizia, Wendover Police Interceptor, Gavril H15 Police Transport, Cherrier FCV Tograc Polizia, Gavril Roamer Sheriff.

Na následujícím videu můžete vidět průběh celé akce, Mercedes vyráží jako první a za ním drtivá většina aut se sirénami, přičemž ne všichni dojedou až do konce, některé vozy několik set sekund čekají na různých místech mapy a přidají se k pronásledování později. Pokud se ze začátku Civetta Scintilla vybourá špatně a zůstane ležet na silnici, celý test pouštím znovu, jelikož by došlo k hromadné dopravní nehodě. Policejní vozy mají opět zpoždění, protože když jsem je k Mercedesu přiblížil docházelo k předčasným hromadným dopravním nehodám a nikdo nedojel konzistentně do konce. Tento test je tedy nejnáročnější a nejdelší ze všech tří, těším se, až tím potrápím i nějaké notebooky.

 

Protože opět testuji primárně výkon procesorů, vyzkoušel jsem scénář nejprve na Lowest preset bez SMAA a s otisky pneumatik snížené na hodnotu 500. Jelikož tento scénář bez problémů spolkne více jak osm fyzických jader, situace se rapidně mění a Core i5-12400F zde ukazuje své zuby. Bez přetaktování překonává šestijádrový Ryzen 5 3600, nicméně po přetaktování překonává i osmijádrový AMD Ryzen 7 5800X. Tedy since ne v průměrných FPS, ale 1% a 0,1% minimální FPS jsou značně vyšší u i5-12400F. Technicky vzato je tak i5-12400F nejvýkonnější v tomto scénáři, což není špatné.

 


 

graph-11

 

Abych nebyl nařčen, že BeamNG drive testuji jen v režimu na nejnižší detaily, aby hlavním úzkým hrdlem byl procesor, zkouším tento třetí scénář s grafickým presetem Ultra. Zde se Core i5-12400F skutečně posouvá na první místo a měřitelně překonává AMD Ryzen 7 5800X, což je velmi dobrý výsledek.

 

graph-12

 

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: Intel Core i5-12400F a ASUS ROG STRIX B660-G GAMING WIFI

Středa, 7 Září 2022 - 15:49 | lubo76 | Super. Na spotrebu 5GHz non-K i5 sa tešíííím....
Středa, 7 Září 2022 - 11:45 | Karáš Svorka | CoreTemp nepoužívám, ale můžu zkusit, až seženu...
Pondělí, 29 Srpen 2022 - 16:25 | lubo76 | Čo ukazuje coretemp? Alebo ho nikto na meranie...
Pondělí, 29 Srpen 2022 - 08:26 | ventYl | lenze ten utlm nenastane zo dna na den. vlastne,...
Pondělí, 29 Srpen 2022 - 05:18 | lubo76 | Limit mám nastavený na 4 kW,.ale viac ako 83 W...
Neděle, 28 Srpen 2022 - 22:44 | DDR0 | jen píšeš to co já, kde je rozdíl. Utlumí se...
Neděle, 28 Srpen 2022 - 22:27 | teso | Diskety, VHS kazety sa dnes už bežne nepoužívajú...
Neděle, 28 Srpen 2022 - 21:32 | tombomino | Jeste jednoduseji... Vyvoj skoncil se nerovna...
Neděle, 28 Srpen 2022 - 21:08 | DDR0 | protože AMD čipy potřebovaly vysokou frekvenci,...
Neděle, 28 Srpen 2022 - 21:05 | DDR0 | jednoduše - vývoj DDR4 skončil a jako první zmizí...

Zobrazit diskusi