Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: TUXEDO Stellaris 15 Gen4 - peklostroj s vodním chlazením

Štvou vás hlučné herní notebooky, které mají tendence pomalu odletět ze stolu? A což takhle externí vodní chlazení na ztišení a perfektní podpora Linuxu? To vše nabízí nový TUXEDO Stellaris 15 Gen4.

Nejen mně zajímal herní výkon v Linuxu a tak jsem v TUXEDO OS nainstaloval Steam, povolil jsem v něm proton experimental plošně, nainstaloval jsem kupu her a začal testovat. Hraní na Linuxu je mnohem veselejší, než jaké to bylo kdysi, drtivá většina her funguje bez problémů, ale existuje i mnoho her, kde jsou problémy. Velmi často jsou tyto problémy spojeny s různými DRM a anti-cheat systémy, které suše v Linuxu nefungují. Takové Rainbow Six mi sice šlo spustit, ale online si nezahraju a nedokázal jsem ani spustit zabudovaný benchmark.

Zajímavé je, že CSGO a další Valve hry využívají API OpenGL namísto DirectX, mají totiž nativní podporu v Linuxu a tak OpenGL dává větší smysl, než nějaká emulace DirectX či něco podobného. Nicméně v případě CSGO jsem narazil na drobný problém, hra fungovala pouze v režimu okna a přepnutí na fullscreen nebylo možné. Nicméně i tak hra fungovala v pořádku.

Problém se objevil i v DOOM Eternal, Ultra Nightmare nastavení s raytracingem vždy hru crashlo s chybovou hláškou, že není dostatek paměti. Nicméně na nižší nastavení a detaily hra fungovala v pořádku.

V době testování jsem použil nejnovější ovladač doporučený společností TUXEDO, tedy 510.85, v době kdy tento článek čtete už je novější a údajně už má fungovat i NVIDIA Dynamic Boost v Linuxu, karta během mého testování brala maximálně 125W. Testoval jsem samozřejmě s MUX čipem v dGPU režimu.

V porovnání nechávám předchozí generaci notebooku s RTX 3080 a z některých výsledků budete možná šokováni, občas je výkon v Linuxu vyšší, než ve Windows, ale neplatí to vždy.

 

graph-46

graph-47
graph-48
graph-49

 

The Witcher 3

Zaklínač Geralt pořád žije, přestože se jedná o hru z roku 2015, je pořád relevantní, mnoho lidí navíc W3 ani nezaplo a tak je může zajímat jak hra běhá na novějším hardwaru. Testoval jsem na vysoké detaily, přičemž jsem vypnul NVIDIA Hairworks. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Płotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

graph-55

 

DOOM Eternal

DOOM Eternal je tento rok očekávanou novinkou a řekl bych, že hra překonat DOOM 2016 nezvládla, nicméně i tak jsem hru přidal do testování. Ve Vulkanu je na monitoring FPS a dalších detailů velmi užitečný nástroj OCAT a proto ho používám.

Problémem je absence benchmarku nebo nějakého systému replayů, rozhodl jsem se tedy zapnout cheaty a poskakovat s různými zbraněmi na mapě Super Gore Nest, kde je celkem dost nepřátel a díky cheatům je možné generovat výbušný SPAM, který počítač značně zatíží. Z OCAT pak vezmu průměrné FPS během hraní, bohužel se mi ne vždy podaří udělat úplně stejnou otočku, doporučuji tedy tyto výsledky brát spíše orientačně. Poskakuji v první lehce menší aréně, v koridorech a menších prostorách je výkon typicky výrazně lepší.

Testuji celkem v pěti nastaveních, na nízké detaily ve FullHD, kde se snažím vymáčknout co nejvyšší framerate, přičemž hra vypadá velmi dobře i při nízkých detailech, ty navíc v prudké akci člověk nemá moc tendence zkoumat. Také testuji s presetem High, který využije více jak 4GB VRAM, dynamickou změnu rozlišení mám vypnutou, stejně tak VSync. Dále testuji ještě náročný preset Ultra Nightmare a dnes přidávám ještě dva presety využívající Raytracing, což je novinkou pro tuto hru. S Raytracingem tedy testuji v presetu Ultra a Ultra Nightmare.

DOOM Eternal běží rozumně i v Linuxu, nicméně se mi nepodařilo rozchodit nástroj OCAT, výsledky tedy berte s větší rezervnou než obvykle, jelikož jsem měření prováděl extrémně "dřevním" způsobem, tj. každou chvíli jsem pořizoval screenshoty ze hry a výsledek jsem zprůměroval. Nicméně DOOM Eternal běžel velmi plynule a nenarazil jsem na žádné masivní propady výkonu či záseky.

graph-56
graph-57
graph-58
graph-59
graph-60

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: TUXEDO Stellaris 15 Gen4 - peklostroj s vodním chlazením

Pátek, 6 Leden 2023 - 17:13 | Karáš Svorka | Tohle lze přenášet a používat i bez vodníka, jen...
Pátek, 6 Leden 2023 - 10:20 | DRK | Přijde mi to jako docel velký úlet. Než tohle tak...
Čtvrtek, 5 Leden 2023 - 19:48 | Karáš Svorka | Další možnost je to celé ponořit do oleje nebo...
Středa, 4 Leden 2023 - 20:42 | Lazar | Měl jsem na mysli kondenzaci vzdušné vhlkosti...
Středa, 4 Leden 2023 - 15:02 | Libor Míšek | Musíš dolévat aby to nezkondenzovalo!
Středa, 4 Leden 2023 - 13:14 | Karáš Svorka | Noctua bude fungovat klidně za deset let, nebo i...
Úterý, 3 Leden 2023 - 22:50 | teso | Píšeš bludy. Noctua NH-D15 stojí cez 100 €....
Úterý, 3 Leden 2023 - 22:19 | Lazar | Jak dlouho by to s ohledem na dost pravděpodobnou...
Úterý, 3 Leden 2023 - 22:16 | Lazar | Herní ntb vždy byly kompromisem v mobilitě a...
Úterý, 3 Leden 2023 - 18:55 | Karáš Svorka | ->me se zda ze ten notebook ma prohyb smerem...

Zobrazit diskusi