RECENZE: TUXEDO Stellaris 15 Gen4 - peklostroj s vodním chlazením
Kapitoly článků
Nejen mně zajímal herní výkon v Linuxu a tak jsem v TUXEDO OS nainstaloval Steam, povolil jsem v něm proton experimental plošně, nainstaloval jsem kupu her a začal testovat. Hraní na Linuxu je mnohem veselejší, než jaké to bylo kdysi, drtivá většina her funguje bez problémů, ale existuje i mnoho her, kde jsou problémy. Velmi často jsou tyto problémy spojeny s různými DRM a anti-cheat systémy, které suše v Linuxu nefungují. Takové Rainbow Six mi sice šlo spustit, ale online si nezahraju a nedokázal jsem ani spustit zabudovaný benchmark.
Zajímavé je, že CSGO a další Valve hry využívají API OpenGL namísto DirectX, mají totiž nativní podporu v Linuxu a tak OpenGL dává větší smysl, než nějaká emulace DirectX či něco podobného. Nicméně v případě CSGO jsem narazil na drobný problém, hra fungovala pouze v režimu okna a přepnutí na fullscreen nebylo možné. Nicméně i tak hra fungovala v pořádku.
Problém se objevil i v DOOM Eternal, Ultra Nightmare nastavení s raytracingem vždy hru crashlo s chybovou hláškou, že není dostatek paměti. Nicméně na nižší nastavení a detaily hra fungovala v pořádku.
V době testování jsem použil nejnovější ovladač doporučený společností TUXEDO, tedy 510.85, v době kdy tento článek čtete už je novější a údajně už má fungovat i NVIDIA Dynamic Boost v Linuxu, karta během mého testování brala maximálně 125W. Testoval jsem samozřejmě s MUX čipem v dGPU režimu.
V porovnání nechávám předchozí generaci notebooku s RTX 3080 a z některých výsledků budete možná šokováni, občas je výkon v Linuxu vyšší, než ve Windows, ale neplatí to vždy.
The Witcher 3
Zaklínač Geralt pořád žije, přestože se jedná o hru z roku 2015, je pořád relevantní, mnoho lidí navíc W3 ani nezaplo a tak je může zajímat jak hra běhá na novějším hardwaru. Testoval jsem na vysoké detaily, přičemž jsem vypnul NVIDIA Hairworks. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Płotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.
DOOM Eternal
DOOM Eternal je tento rok očekávanou novinkou a řekl bych, že hra překonat DOOM 2016 nezvládla, nicméně i tak jsem hru přidal do testování. Ve Vulkanu je na monitoring FPS a dalších detailů velmi užitečný nástroj OCAT a proto ho používám.
Problémem je absence benchmarku nebo nějakého systému replayů, rozhodl jsem se tedy zapnout cheaty a poskakovat s různými zbraněmi na mapě Super Gore Nest, kde je celkem dost nepřátel a díky cheatům je možné generovat výbušný SPAM, který počítač značně zatíží. Z OCAT pak vezmu průměrné FPS během hraní, bohužel se mi ne vždy podaří udělat úplně stejnou otočku, doporučuji tedy tyto výsledky brát spíše orientačně. Poskakuji v první lehce menší aréně, v koridorech a menších prostorách je výkon typicky výrazně lepší.
Testuji celkem v pěti nastaveních, na nízké detaily ve FullHD, kde se snažím vymáčknout co nejvyšší framerate, přičemž hra vypadá velmi dobře i při nízkých detailech, ty navíc v prudké akci člověk nemá moc tendence zkoumat. Také testuji s presetem High, který využije více jak 4GB VRAM, dynamickou změnu rozlišení mám vypnutou, stejně tak VSync. Dále testuji ještě náročný preset Ultra Nightmare a dnes přidávám ještě dva presety využívající Raytracing, což je novinkou pro tuto hru. S Raytracingem tedy testuji v presetu Ultra a Ultra Nightmare.
DOOM Eternal běží rozumně i v Linuxu, nicméně se mi nepodařilo rozchodit nástroj OCAT, výsledky tedy berte s větší rezervnou než obvykle, jelikož jsem měření prováděl extrémně "dřevním" způsobem, tj. každou chvíli jsem pořizoval screenshoty ze hry a výsledek jsem zprůměroval. Nicméně DOOM Eternal běžel velmi plynule a nenarazil jsem na žádné masivní propady výkonu či záseky.