Samsung chce podporu širokoúhlých LCD na Xboxu, Microsoft asi nadšený není
Poměry stran jako 21:9 nebo 32:9 nejsou dnes ve světě osobních počítačů ničím výjimečným - na druhou stranu nejsou ani ničím běžným. Mají smysl převážně pro hráče, kterým umožňují zhruba to, co dva nebo tři (podle poměru stran) samostatně připojené monitory. Nehodí se paušálně pro všechny hry, nevyhovují každému, ale svou skupinu zákazníků mají. Samsung by s nimi ale rád prorazil ve větším měřítku. Jeho cílem je přimět Microsoft, aby příslušná rozlišení podporoval v rámci konzole Xbox, především na nové generaci chystané na druhé pololetí letošního roku.
Samsung se nechal slyšet, že na Microsoft vysloveně tlačí. Z toho lze usuzovat minimálně to, že Microsoft není z této myšlenky vysloveně nadšený. Pokud by reagoval způsobem: „Ano, to je přesně to, co světu konzolí vždy chybělo, že nás to nenapadlo dřív!“, nemusel by Samsung příliš tlačit.
Lze si představit dva zásadní důvody, pro které Microsoft nejásá.
První spočívá v podpoře.
Ono totiž nejde jen o Microsoft jako takový, ale především by musel podporu sám řešit ve vztahu k vývojářům her, bez jejichž účasti by to pořádně nešlo. Úhel záběru, pozice a podoba všemožných menu, strategické zvýhodnění / znevýhodnění hráče (kdy toho jeden zkrátka vidí víc než druhý), to vše by byly prvky, které by Microsoft musel hodit vývojářům na krk.
To je ale jen polovina problému spočívajícího v podpoře. Druhá se týká výkonu. U konzolí je zvykem, že hra je optimalizována pro konkrétní rozlišení, ve kterém pak dosahuje konkrétních FPS. Případně jde o dvě rozlišení, kdy v jednom dosahuje ~60FPS, ve druhém ~30 FPS. Vývojáři by s kombinací nových rozlišení a poměrů stran museli řešit FPS v dalších nastaveních, což je opět práce navíc.
A znovu na dvou úrovních. Jednak z toho hlediska, že odlišná vykreslená plocha (míněno co do megapixelů) bude dávat jiné FPS a teď bude potřeba vyřešit, jestli hru ladit, aby to šlo spíše k 60 FPS (nebo k jiné hodnotě). Jednak je tu chování samotných her a enginů. Narážím tím na anomálie, kterých si možná běžný uživatel příliš nevšimne, ale které se čas od časů objeví. Zkrátka že určité hry nebo určité enginy se na některých rozlišeních nechovají úplně očekávatelně a dochází u nich k propadu výkonu, který je větší, než by odpovídal nárůst vykreslované plochy. Docela dobře to bývalo vidět v recenzích, které testovaly grafické karty v rozlišení jako 1280×960 i 1280×720, nebo 1920×1080 i 1920×1200 a podobně. Plocha byla např. jen o 11 % větší, ale u některých her byl rozdíl výkonu klidně i 20 % nebo vyšší.
Druhá se týká uživatelského zájmu.
Ačkoli se jistě najdou uživatelé, kteří by z tohoto prvku byli nadšení, Microsoft musí jednat racionálně. Pokud má před sebou problém, jehož vyřešení by mu přineslo nezanedbatelné množství nových zákazníků, bylo by to prosté. Většina uživatelů ale Xbox připojuje k televizi a ta zpravidla není ultra-širokoúhlá s poměrem stran 21:9 nebo 32:9. Procentuálně tedy případnou kompatibilitu ocení jen malé procento uživatelů, troufám si říct velmi malé procento uživatelů, k jehož vyjádření možná bude nutná desetinná čárka (u Microsoftu desetinná tečka).
Nabízí se otázka: Proč o to Samsung usiluje? Odpověď může být prostá: Aby podporou rozlišení s poměrem stran 21:9 nebo 32:9 ve světě konzolí zajistil podporu v daných hrách ve světě PC, kde mu to může zajistit podstatně větší prodeje těchto monitorů. Nu a právě to může být důvodem, proč se do toho Microsoft příliš nehrne. Proč by měl vynakládat prostředky a dále zatěžovat vývojáře prvkem, který jemu příliš nepřinese, mnoho konzolistů neosloví, ale ze kterého budou druhotně profitovat výrobci displejů?