Star Wars raytracing demo pohánělo 8× Quadro P6000 [video]
V březnu jsme si v článku nazvaném Stane se Raytracing jádrem nových her, nebo je stále hudbou budoucnosti? zrekapitulovali, jako se snahami nastolit raytracing do herní grafiky dopadalo doposud. Z dosavadního vývoje v podstatě vyplynulo, že všechna dosavadní velkoústá prohlášení, která kulminovala někdy v letech 2011-2013, se ukázala být ze zcela konkrétních důvodů jen planým poplachem.
Jedním z těch konkrétních důvodů je, že raytracing pro dosažení konkrétních FPS a rozlišení u herní scény s určitou grafickou kvalitativní úrovní vyžaduje několikanásobně vyšší výkon než klasická rasterizace. I když uteče třeba 7 let a výkon hardwaru stoupne natolik, že byste si ukázku ze zmíněného období (2011-2013) mohli spustit na běžně dostupném herním hardwaru, nebude nikoho hraní v (tehdy slušném, ale dnes obsoletním) rozlišení 720p bavit. Jen málokdo totiž vydá 15 tisíc Kč za high-endovou grafickou kartu, aby dal přednost hře se 7 let starou grafikou v 720p (oproti soudobým titulů, které na ní rozběhá ve 4k včetně antialiasingu) jen proto, že ona vykopávka využívá raytracing, tedy cosi „cool“.
Proč by se to mělo nyní změnit? Tím hlavní důvodem má být tzv. AI denoising. Namísto toho, aby při nasazení technologie raytracing GPU počítalo všechny paprsky, které jsou potřeba pro vykreslení kvalitního („nezašuměného“) obrazu, počítá s nižším počtem paprsků a výsledný obraz vyčistí použitím AI algoritmů. Celkové FPS pak mají být vyšší.
Quadro P6000, 3840 SP, 24 GB GDDR5X, aktuální cena: od $4700
Nvidia na GTC 2018 prezentovala demo. Šlo o scénu ze Star Wars realizovanou prostřednictvím Raytracing, která byla vykreslena ve 4k rozlišení a zmenšena na 1080p. Použitým hardwarem byl osm profesionálních grafických karet Quadro P6000, tedy 8 plně aktivních GPU GP102 (3840 SP) vybavených 24GB GDDR5X pro každé. Pokud si odmyslíme 24GB paměť a přehlédneme o něco vyšší počet SP Quadra, jde v podstatě o výkonnostní úroveň herní GeForce GTX 1080 Ti.
Pokud by si tutéž scénu chtěl někdo vychutnat na běžném PC, potřeboval by tedy osminásobek výkonu současného high-endu. Kdy budou mít grafické karty výkon 8× vyšší než dnes? Pro ilustraci se můžeme podívat do minulosti, jak dlouho trvalo, než výkon high-endových grafik stoupl na osminásobek. Stávající GeForce GTX 1080 Ti má přibližně 8× vyšší herní výkon než GeForce GTX 285 vydaná v roce 2009. GeForce GTX 1080 Ti vyšla v roce 2017, takže dosažení 8× vyššího výkonu trvalo 8 let.
Přestože scéna ze Star Wars realizovaná přes raytracing nevypadá zle, musíme ji hodnotit z pohledu roku 2025, kdy bude hardware schopný její akcelerace součástí běžných herních PC. Troufám si tvrdit, že v roce 2025 budeme mít při pohledu na tuto scénu stejné pocity, jako dnes při pohledu na ukázky z roku 2011 vykreslované v 720p. Stejně jako dnes nikdo nekupuje high-endový hardware kvůli rozběhání archaicky vypadajících her v obstarožním rozlišení, asi ani v roce 2025, kdy bude standardem high-endu 8k-10k rozlišení, se nikdo nepohrne do hraní v 1080p zmenšeného ze 4k (supersampling) jen proto, že jde o „raytracing, holy grail of computing!“. Dokud se nepodaří uzavřít výkonnostní propast, která stojí mezi raytracingem a rasterizací, nebude důvod k preferenci technologie, která herní grafice přináší (prozatím jen) nereálně vysoké nároky na hardware.