Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Syntetické testy, Assassin's Creed, COD 4, Crysis

Asus Radeon HD 4850 se třemi HD 3850
Právě v tuto vteřinu skončilo embargo na zbývající informace o novém Radeonu HD 4850, jehož první testy jsme vám přinesli již minulý týden u příležitosti oficiálního představení. Dnes si tedy vše dokončíme. Podíváme se nejen na architekturu GPU jako takovou, další anatomické fotografike karty, herní a syntetické testy, ale také se budeme zabývat spotřebou, teplotami, možnostmi přetaktování, hardwarovou akcelerací videa a dalšími aspekty. Pohodlně se usaďte, třetí část recenze Radeonu HD 4850 právě začíná…

Kapitoly článků

Testovací sestava:
Intel X48 (Asus)

Intel Core 2 Quad Q9450

2(3) GB DDR2-800 Kingston

PowerColor Radeon HD 3850, 512 MB GDDR3

Asus Radeon HD 4850, 512 MB GDDR3

74GB Western Digital Raptor SATA

30" LCD Hewlett-Packard LP 3065, 2560×1600

550W Corsair VX550, 80Plus

Windows Vista Ultimate

HD 4850: ATI driver 8.500 (dodaný s kartou Asus)

HD 3850: ATI driver 8.501 (Catalyst 8.6)



Cinebench

ATI Radeon HD 4850 v testu: Cinebench

*HD 3850/256 a nižší testovány na sestavě s Athlonem X2 BE-2400 a 2GB DDR2-667 pod Windows XP.

Test Cinebench samozřejmě končí vítězstvím nové karty, nicméně nikterak nekoresponduje s herním výkonem jednotlivých grafik.

ATI Radeon HD 4850 v testu: Lightsmark

*Lightsmark testujeme v 1680×1050 v maximálním nastavení.

Naopak Lighstmark, ač v průběhu celého testu ne vždy vyždímá z GPU 100% výkon, ukazuje, že nový Radeon oproti dosavadnímu HD 3850 doslova „vzal do zaječích“ a výrazně odskočil. Bude toto pravidlem i ve hrách?…

Soubor testovacích her

Herní testy si tentokráte seřadíme abecedně. Zaprvé z toho důvodu, aby to mělo nějakou „štábní kulturu“ a zadruhé, abychom začali rovnou s kontroverzní DirectX 10.1 hrou:

Assassin's Creed

Assassin's Creed

Nejprve pár slov úvodem. Ona kontroverznost se skrývá v posledním patchi 1.02, kterým Ubisoft ze hry odstranil DirectX 10.1 kód, se kterým se na Radeonech HD 3800 a vyšších některé prvky renderingu realizovaly výrazně efektivnější a rychlejší cestou, než je tomu u DirectX 10.0. Důvodem byly problémy se stabilitou hry v DirectX 10.1 režimu, kdy v drtivé většině na grafikách nVidie hra padala. Tomtuto problému jsme věnovali samostatný článek, na který vás tímto odkazujeme, pokud neznáte podrobnosti.

ATI Radeon HD 4850 v testu: Assassin's Creed

My jsme tedy hru testovali v originální DirectX 10.1 verzi bez aplikace patche, nicméně ani tyto rozpory mezi 10.1 a 10.0 by neměly na měření v relativních odstupech vliv, neboť obě karty splňují DirectX 10.1 specifikace a plně tak hru podporují v její původní podobě.

Benchmarkujeme odečítáním fps ve Frapsu ve statické scéně, kdy postava stojí uprostřed tržiště. V takové situaci je fps nejnižší, jakmile se dáte do pohybu, roste výrazně nahoru. Nový Radeon HD 4850 zde oproti svému lehce přes půl roku starému kolegovi podává výrazně vyšší výkon, nárůst je v průměru kolem +75 %, což je velice slušné. Umožňuje tak plynule provozovat i 2560×1600 (samozřejmě nemůžeme vyloučit, že v jistých pasážích hry fps nespadne pod hranici plynulosti, ale pokrok je zde jasně viditelný).

Call of Duty 4

Call of Duty 4

ATI Radeon HD 4850 v testu: Call of Duty 4

V Call of Duty 4 testujeme vysoké nastavení detailů a renderingu v exteriéru. Radeon HD 4850 zde opět oproti HD 3850 poskytuje nesrovnatelně vyšší výkon, který umožní hru provozovat při 4×AA/4×AF i ve 2560×1600, v dnes asi nejsledovanějších 1920×1200 je počet snímků za vteřinu nad skvělou hodnotou 60 fps, zatímco HD 3850 se pohybuje kolem 30fps hranice plynulosti. Nárůst při 4×AA/4×AF zde dosahuje v průměru téměř +100 %. Vynikající, už se těšíme, až to v recenzi o kus dále porovnáme s cenou a spotřebou za běhu.

Crysis

Crysis

Německé studio Crytek, pověstný to lamač zoubků mnoha současných grafických karet, již dává šanci dosáhnout s Radeonem HD 4850 na vysoká rozlišení za vysokých detailů a filtrací. Testujeme samozřejmě DirectX 10 verzi s posledním patchem pomocí zabudovaného GPU benchmarku, výsledek je průměrem z posledních tří měření v cyklu čtyř průletů nad ostrovem (první je vždy neadekvátně horší, ten vynecháváme).

ATI Radeon HD 4850 v testu: Crysis

Výsledky jistě hovoří samy za sebe, dá se říci, že v 1920×1200 máte s novým Radeonem na výběr: buď vysoké detaily, nebo vysoká AA/AF nastavení. Každopádně pro zajištění maximální plynulosti bude v tomto rozlišení vhodné něco jako 2×AA a AF, kolik poskytne karta plynule na vaší PC sestavě. Rozhodně ale pod Vistou doporučujeme více než 2 GB RAM, GPU benchmark si za běhu bez jakýchkoli skrupulí bral více než 1,7 GB paměti.

V Crysis jsme změřili jeden pokusný výsledek po přetaktování karty (podrobnosti dále v článku, více se toho bohužel v šibeničním termínu nedalo stihnout naměřit). Dá se říci, že tento malý nárůst koresponduje s možnostmi přetaktování této žhavé karty po drobné úpravě chlazení.

Pokud hledáte chybějící výsledky a zejména kompletní měření při vysokých detailech s 4×AA/4×AF, pak bohužel nemůžeme sloužit, Crysis je poměrně tuhnoucí záležitost a to, co v grafech nevidíte, nás prostě nenechala změřit, vždy na začátku (v nejlepším případě nejpozději do snímku 1 200) prvního průletu ostrovem vytuhla. Nicméně s ohledem na naměřené výsledky to nevadí, 4×AA/4×AF za současného nastavení vysokých detailů leží vysoko i nad možnostmi nového Radeonu HD 4850.

Průměrný nárůst ve vysokých detailech činí ~50 %, ve středních s 4×AA/4×AF pak ~35 %.

Kapitoly článků

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku ATI Radeon HD 4850 v testu

Úterý, 29 Červenec 2008 - 19:39 | John Doe | Co dělat tabulky navíc poměru Performance per...
Pátek, 4 Červenec 2008 - 00:21 | Anonym | Ludia az budete mat niekto tuto kartu a bude v...
Neděle, 29 Červen 2008 - 18:28 | Anonym | tak tam wifte otestuj the witchera, esiva to...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 23:28 | WIFT | >> xDx: S jinýma chladičema už ne....
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 22:11 | Adams Adams | uf. U Assassins Creed dostanu větší rozdíl, když...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 22:02 | Anonym | A budete provádět testy i s jinýma chladičema ?...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 21:28 | Anonym | kurna, rozdil mezi cislovkou a cislici je docela...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 20:15 | Anonym | Dal jsem na kartu Accero a s timto pasivnim...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 19:39 | Anonym | na to ze to je prvni hotfix je to bomba :) co sem...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 19:22 | Anonym | ma: Nuz, existuju taki "poctivi&quot...

Zobrazit diskusi