Výrobci tabletů tlačí na ceny displejů
V počátcích éry tabletů byl jako jeden z hlavních důvodů vysoké ceny uváděn procesor. Nezodpovídal samozřejmě za výslednou částku většinovou měrou, ale patřil k nejdražším komponentám, přičemž u některých konkrétních modelů byl vůbec nejdražší součástí.
V současné době je možné pořídit značkové tablety od $129 (nabídku brzy rozšíří několik čínských značek) a noname (neboli whitebox) kousky už se dostaly pod úsměvnou hranici $50 (tj. plus mínus jeden Palacký). Od takových produktů samozřejmě nelze čekat (U)HD displej, přehrávání 4k videa nebo čtyřjádrové procesory. Podstatné však je, že jsou a svojí existencí vytvářejí tlak na vývoj a výrobu co nejlevnějších komponent, které by mohly opět o nějaký dolar snížit cenu.
- Barnes & Noble opravdu končí s tablety
- Microsoft očekává Windows 8.1 tablety s extrémním rozlišením
- EA: Příští generace tabletů nabídne výkon PS3 a Xbox 360
Právě z toho důvodu se pozornost po procesorech zaměřila i na další důležitý komponent - displeje. Prognózy pro letošní rok, které toto berou v potaz, jsou docela zajímavé. Obecně je očekáván nárůst poptávky oproti loňskému roku (na asi 240-250 milionů kusů). Výrobci tabletů motivovaní co nejnižší cenou budou vybírat displeje především na základě co nejvýhodnějších nabídek, takže dodavatelé, aby při výběru uspěli, budou muset své ceníky aktualizovat. Výrobci displejů tedy ve výsledku vyprodukují více, ale nárůst objemu pouze vyrovná nižší prodejní ceny, takže jejich obraty i zisky zůstanou na dosavadní úrovni.
Cesta ke snižování nákladů spočívá podle zdrojů z branže ve způsobu konstrukce a výroby dotykového rozhraní, které v současnosti tvoří 30-40 % nákladů celého panelu. Optimalizace v tomto směru by mohly prospět i panelům pro mobilní telefony, které jsou z hlediska tržeb o něco málo zajímavější - naopak sféře klasických stolních displejů pro desktopy to žádný užitek nepřinese. Ta se pro většinu značek navíc stává nezajímavou.
Můžeme dodat, že desktopové displeje se stávají nezajímavými i pro uživatele, protože se v nich neodehrává prakticky žádný vývoj. Kdo si pořídil před lety slušný 1920×1080/1200 22-24” panel, nemá valný důvod měnit. Pro běžné použití (a prostory na stole) se větší úhlopříčky příliš nehodí a co do rozlišení se prakticky nic nezměnilo - čím větší úhlopříčku zařízení nabízí, tím pomaleji roste jeho rozlišení, a tak není divu, že slabá nabídka negeneruje ze strany zákazníků valný zájem.