Výkon integrované grafiky v „Llano“ + Dual-Graphics
Kapitoly článků
Dostáváme se k části, která asi bude zajímat nejednoho z vás. Rovnou předesíláme, že tato část bude jen takovým naťuknutím výkonu, podrobněji se na výkon v řadě her podíváte za pár dní v části sestavené Davidem, který měl možnost si s „Llano“ také užít své. My se podíváme na stejné grafické testy jako na předchozí straně a srovnávat budeme s celkem pěti grafikami, které si nyní zaneseme do srovnávací tabulky, přičemž s Radeonem HD 6670 zkombinujeme oba APU:
Radeon HD 6550D (A8-3850) |
Radeon HD 6530D (A6-3650) |
Radeon HD 6670 |
Radeon HD 6690D2 (A8-3850 + HD 6670) |
Radeon HD 6690D2 (A6-3650 + HD 6670) |
Radeon HD 4850 |
Radeon HD 3870 |
Radeon HD 3850 |
Radeon HD 4290 (890GX) |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GPU |
„Beaver Creek“ |
„Beaver Creek“ |
„Turks“ |
„Beaver Creek“ + „Turks“ |
RV770 Pro | RV670 XT | RV670 Pro | RV620 | |
Takt GPU | 600 MHz | 443 MHz | 810 MHz | 600+810 | 443+810 | 625 MHz | 770 MHz | 700 MHz | 700 MHz |
SPs | 400 | 320 | 480 | 400+480 | 320+480 | 800 | 320 | 320 | 40 |
TMUs | 20 | 16 | 24 | 20+24 | 16+24 | 40 | 16 | 16 | 4 |
ROPs | 8 | 8 | 8 | 32+8 | 32+8 | 16 | 16 | 16 | 4 |
Paměti | Jako RAM v PC |
1 GB 128bit GDDR5 |
„různý mišmaš“ |
512 MB 256bit GDDR4 |
512 MB 256bit GDDR4 |
512 MB 256bit DDR3 |
HM + 128 MB SP |
||
Takt pamětí | 4 GHz | 2 GHz | 2,25 GHz | 1,66 GHz | 1,333 GHz SP |
Radeon HD 4290 na konci pelotonu je vlastně do této doby nejrychlejší integrovaná grafika AMD v čipsetu, konkrétně 890GX. Už podle parametrů je jasné, že jí odzvonilo, v testech to pak uvidíte ještě názorněji.
Radeony HD řady 3800 jsme do testu zařadili coby parametricky a výkonově velice blízké novým APU A8 a A6. Už pouhý pohled na tabulku říká, že musí být překonány Radeonem HD 6670, který je nejvýkonnější grafikou párovatelnou s oběma APU (výkonnější už s nimi nespárujete). V obou případech má vzniknout „sprsk“, který si AMD dovoluje nazývat Radeon HD 6690D2, i když je v každém případě jinak výkonný, hodnotu GFLOPS jsme pouze sečetli, realita by byla každopádně nižší, protože to skládání výkonu by bylo sčítáním pouze v ideálním případě a my na ideály nevěříme. Radeon HD 4850 je pak v testu proto, abychom zhodnotili také novější, byť dosluhující výkonnostní mainstream.
Opraveno: Omlouvám se, překlepl jsem se, místo 6670 jsem jednou do tabulky napsal 6770, k tomu správně parametry pro 6770 a od té doby se to s mými úsudky vezlo. Tabulka je opravena, některé komentáře u grafů v návaznosti na tuto úpravu taktéž (Radeon HD 6670 opravdu nemůže porazit Radeon HD 4850 ;).
Pro pořádek pár obrázků Radeonu HD 6670 v podání ASUSu:
Doplňme, že testy byly prováděny na platformě „Lynx“, tedy s procesorem AMD A8-3850, pouze Radeon HD 4290 v čipsetu AMD 890GX byl testován s Phenomem II X4 přetaktovaným na 2,9 GHz.
Oblivion
Pár postřehů k Oblivionu:
- Radeon HD 4850 pochopitelně musí být na prvním místě, jde papírově o nejvýkonnější grafiku.
- Radeon HD 6550D v APU A8-3850 neporazil ani Radeon HD 3850, což jsme (opět podle tabulky) čekali, že by mohl. Znovu připomínáme: i Radeon HD 3850 a další grafiky (kromě HD 4290) byly testovány s tímtéž procesorem, tedy A8-3850 Nejde o anomálii vygenerovanou na jiné platformě.
- Dual-Graphics má v Oblivionu mrzký až skoro žádný význam. Rozhodně je lepší pustit to na samostatném Radeonu HD 6670. Podívejte se na zátěž grafik, nejvíce překvapivě pracuje Radeon HD 6670, zatímco Radeon HD 6550D jej v podstatě brzdí. Důvodem jest, že Dual-Graphics nejen že nefunguje s OpenGL, ale ani s DirectX 9 a staršími hrami. Pouze s DirectX 10 až 11. Oblivion je DirectX 9 hra.
- Takt pamětí na APU „Llano“ má svůj vliv, určitě je lepší volit paměti rychlejší. Ještě kdyby tak paměťový řadič v „Llano“ dosahoval kvalit řadiče v „Sandy Bridge“, výkon grafiky by to zase posunulo o kus dál. Na to si ale počkáme až v „APU“ s jádry „Bulldozer“, kde očekáváme, že do L3 cache bude mít (snad) přístup i ta grafika, což by ji mohlo zase trošku nakopnout.
- Radeon HD 4290 coby integrovaná grafika definitivně skončil. Integrované grafiky se prostě dnes už dělají na úplně jiné úrovni. I Intel HD Graphics (která patří do této kategorie také) je rychlejší (i když v tomto případě je to úplně jedno ;).
Furmark
Do testu jsme zařadili i FurMark, testováno v rozlišení 1920×1080 v okně s klasickým nastavením, jak ukazuje tabulka. Výsledek je průměr (odečten zhruba po minutě a půl provozu). Jelikož test využívá OpenGL, kdy se Dual-Graphics neuplatňuje, chybí výsledky Radeonů HD 6690D2.
Furmarku jsme mohli dát i nižší nastavení náročnosti, takhle to vypadá, že Radeon HD 6670 je o 8,3 % rychlejší než Radeon HD 4850, jeden snímek za sekundu zde ale nehraje moc roli. Každopádně je opět vidět, jak integrovaná grafika v APU „Llano“ nestačí ani na Radeon HD 3850.
Mimochodem když běžel tento test na Radeonu HD 4290, byl problém jej vůbec zastavit – tak byla odezva grafického prostředí líná.
Chaos Theory
Stejný test jako na předchozí straně, se stejným nastavením (1920×1080, bez zvuku a VSync, měřeno přesně 4 minuty, vyroben průměr). Opět jde o OpenGL aplikaci, takže Dual-Graphics zde nemá cenu řešit.
V tomto testu je naopak vidět, že paměti mohou udělat víc než počet shaderů. Grafika v „Llano“ je někdy na rychlosti pamětí až moc závislá.
Froblins Demo
Froblins sice používá DirectX, konkrétně 10.1 (jde prakticky o „technologické demo“ tesselace na DirectX 10.1), i tak se ale na Dual-Graphics moc nehrálo, druhá grafika se permanentně flákala (matně si vzpomínáme, že tradiční CrossFireX ve Froblins ale funguje). Výsledky Radeonů HD 6690D2 jsme tedy opět vyhodili. Testováno v rozlišení 1280×720 4 minuty, vytvořen průměr.
Zde už dosáhl Radeon HD 6550D v A8-3850 alespoň výkonu Radeonu HD 3850. Nadále s přehledem vede Radeon HD 4850, Radeon HD 6670 jej ovšem následuje jen o necelé 3 snímky za sekundu.
Unigine Heaven (DirectX 10)
Radeony HD 6000 sice zvládají přes DirectX 11 tesselaci, my jsme ale chtěli srovnat obecný výkon, proto test DirectX10. Nastavení vidíte na obrázku.
Tento test je zářnou ukázkou toho, jak by měla technologie Dual-Graphics vypadat takřka v ideálním případě. Sečtěte si výkon jedné a druhé grafiky a téměř máte výsledek práce obou současně. Rozdíl je u A8-3850 1,1 fps, u A6-3650 1,4 fps, nebo chcete-li do optimálního stavu chybí 3,5 %, resp. 4,9 %. To je každopádně velmi dobrý výsledek, bohužel není pravidlem. V tomto smyslu očekáváme ještě hodně práce na Catalystech. Sami můžete vidět, že zde se obě grafiky nijak neflákaly.
Zbývá dodat, že jsme zkusili Unigine Heaven i v DirectX9 módu. Aplikace zatížila pouze rychlejší grafiku. Berte tedy na vědomí, že Dual-Graphics s hrami/aplikacemi, které nevyužívají alespoň DirectX 10, nebude mít smysl.