Čím více Ubisoft fláká portaci PC her, tím více jich prodá
Říká se, že i negativní reklama je reklamou. Jenže praxe nedávných měsíců ukazuje, že negativní reklama může být dokonce tou nejlepší reklamou. Společnost Ubisoft, která vyvíjí hry pro PC platformu i konzole Xbox One, Playstation 4, Xbox 360, Playstation 3 i Wii a Wii U od Nintenda, zaznamenala výrazný nárůst prodejů her pro PC:
Rozdělení prodejů Ubisoftu podle platforem s meziročním srovnáním
(letopočty za lomítkem jsou fiskální roky společnosti)
Podíl her pro PC stoupl meziročně za první kvartál ze 14 na 23 %, což je ve světle událostí konce loňského roku docela zajímavé. V krátkosti připomeňme: Vydání Watch Dogs provázela velká očekávání, v letech 2012 a 2013 totiž Ubisoft prezentoval ukázky s velmi zajímavou grafickou stránkou a povedenými vizuálními efekty. Finální hra pro PC je ale postrádala - povrchy vymodelované z polygonů nahradila textura, pokročilejší shadery použité v prezentaci roku 2012 nahradily jednoduché efekty. Nakonec vyšlo najevo, že v kódu retail verze hry jsou tyto efekty stále přítomné, jen je nebylo možné uživatelsky zapnout - podle některých názorů proto, aby hra na PC nevypadala nápadně líp než na konzolích, které pro Ubisoft znamenají majoritu příjmů.
Další kauza přišla s Assassin's Creed: Unity. Po příslibech unikátní umělé inteligence a hře vyoptimalizované do posledního řádku kódu přišel titul, ve kterém nefungovaly zákony fyziky, mizely textury i celé objekty, postavičky náhodně vyletovaly do nebe nebo se zasekávaly o neviditelné objekty, některé úkoly nebylo možné splnit a podobně. Možná ještě větší šok způsobily hardwarové nároky, kdy ani soudobý high-end nedokázal hru rozhýbat nad 30 FPS. Objevovaly se hlasy, zda omezení není opět záměrné (jako v případě grafiky Watch Dogs), aby hra na PC neběhala lépe než na konzolích. Ubisoft totiž krátce předtím přiznal, že jej výrobci konzolí žádali o 30FPS omezení nejen na konzolích, ale že údajně dali najevo, že by je potěšilo, pokud by hry při 30 FPS běhaly i na PC.
Hodnocení Assassin's Creed: Unity v recenzích bylo oproti očekávání nevalné, rozhořčení herní komunity značné a dočasně klesla i hodnota akcií firmy. Tím ale kauza kolem podivného přístupu Ubisoftu k PC platformě neskončila. Před uvedením FarCry 4 potvrdil zástupce společnosti, že tato novinka bude na konzolích i na PC vypadat totožně - ani s nastavením detailů na „ultra high“ nebude na PC obrazovkách vypadat o nic lépe než na konzolích. Rozhořčení nad vytvořením dalšího umělého limitu pro herní sestavy sice částečně rozptýlil fakt, že finální verze hry umožnila nastavit některé detaily navíc („ultra high“ neznamenalo pro PC platformu úplný strop) a zřejmě pomohlo o dobré hodnocení recenzí. Přesto tímto krokem Ubisoft opět potvrdil určitou vymezenost vůči tradiční platformě.
Co následovalo po rozhořčení hráčů, emotivních diskusích, kritických recenzích a řadě ostrých článků? Zvýšení poptávky po PC hrách od Ubisoftu - meziročně téměř na dvojnásobek.