Sony a Microsoft chtějí 30FPS limit i na PC
Zatím jsme měli možnost diskutovat nad dvěma oficiálními verzemi vysvětlení, proč nové hry od Ubisoftu na konzolích poběží s 30FPS limitem namísto toho, aby framerate mohl dosahovat 60 FPS (které výrobce navíc zprvu pro dané tituly avizoval).
- Ubisoft: 60 FPS vypadá divně, 30 FPS je lepších
- 60 FPS je fajn na střílečky, ale i Far Cry 4 stejně pojede na 30 FPS
Nyní je tu třetí verze. Nepochází z oficiálního vyjádření adresovaného přímo tisku, ale ze školní besedy, kde pracovníci Ubisoftu diskutovali se studenty a odpovídali na jejich otázky. Z toho důvodu nebyly odpovědi zaznamenávané doslovně, ale jeden ze studentů dotazy a odpovědi přetlumočil „svými slovy“ (což by ovšem nic nemělo měnit na významu).
Nás zajímají hlavně důvody, pro které Ubisoft změnil své stanovisko. Na přímou otázku vysvětlil herní architekt, že k přechodu na 30 FPS došlo z důvodů „limitací“ [blíže nerozvedeno] a zdůraznil, že výrobci konzolí [Sony, Microsoft] po vývojářích žádají, aby totéž udělali i na PC [opět blíže nerozvedeno].
Ke konci prezentace dostal stejný pracovník dotaz, zda si Ubisoft uvědomuje, že nově ohlášený 30FPS limit (např. v AC: Unity) vnímají hráči negativně a co si o tom myslí. Architekt vysvětlil, že na konzolích a v tomto typu her se musejí rozhodnout mezi věrnou grafikou a hladkým během. Znovu zdůraznil požadavek Microsoftu, aby totéž provedli i v rámci PC verze. Nakonec se usmál a konstatoval: „Ale tvoje oči stejně nevnímají víc než 24 FPS“, což doplnil mrknutím.
Pracovníci prý nebyli schopni (nebo nechtěli) odpovídat na některé dílčí otázky, které se této problematiky týkaly, ale i tak se zdá, že už je informací dostatek na to, aby se dalo číst mezi řádky. Vypadá to - jak jinak - na marketing. Proč mají vývojáři preferovat detaily (které obvykle nejsou nezbytné pro hratelnost) oproti plynulosti, která často nezbytná je? Protože to, co nabízejí recenze a co se řešilo přes pět let u minulé generace konzolí, byly screenshoty. Srovnávání PC a konzolové grafiky na screenshotech. Pokud konzolový screenshot vypadá hůř než snímek z PC, pak to konzole vrhá do negativního světla - naopak pokud konzolová verze vypadá plus mínus srovnatelně s výstupem 2-3× dražší sestavy, je to přesně to, co se výrobcům hodí do krámu. Nízký framerate screenshoty v recenzích negativně neovlivní, jde o údaj, který může být vyjádřený pouze v textu (a ten stejně 90 % čtenářů recenzí přeskakuje ;-).
Proč jsou autoři hry toto ochotní podstoupit? Protože je pro ně jednodušší, pokud výsledek jejich práce běží na ~45 FPS, nějaké detaily přidat a srazit FPS na výrobcem požadovaných 30 FPS, než hledat cesty a optimalizace, kterými by bylo možné plynulost zvýšit na 60 FPS. To navíc i nějaké ty detaily stojí a výsledkem takového úsilí je pak kritika recenzí, že konzolová verze hry vypadá výrazně hůř než desktopová.
Proč ale Microsoft a Sony chtějí, aby se limit týkal i PC her? Inu proto, aby odpadl argument, že na PC hra běží na 2-3× vyšších FPS. Zkrátka aby uživatel neměl důvod herní sestavu pořizovat a své finance raději svěřil Microsoftu nebo Sony při nákupu nové konzole.