Ubisoft obhajoval 30FPS, Assassin's Creed totiž ani na PC nedá víc…
Možná anebo spíš jistě by celá situace vypadala jinak, kdyby Assassin's Creed: Unity nebyl servírovaný jako AAA titul, který si klade ambice ne o nejvyšší příčky, ale ještě vysoko nad ně a slibuje jedinečné grafické orgie kombinované s enormně komplexním AI (umělá inteligence), na které mají i nejvýkonnější procesory stačit jen s odřenýma ušima. Pokud by AC: Unity nebyl takto prezentovaný a šlo o jednu hru z mnoha, pak by se možná na všechny bugy v grafice, fyzice, umělé inteligenci i kódu hry nahlíželo jinak a jen bychom nad současnou situací mávli rukou a považovali to prostě za řadový titul, který kdosi odfláknul víc, než je obvyklé. Jenže po slibech plných superlativů na téma úchvatného AI a grafiky vyoptimalizované do bezvědomí zkrátka přichází pocit, že si Ubisoft dělá ze zákazníků blázny.
Tento dojem už jsme mohli mít, když obhajoval běh na konzolích při 30 FPS, přestože původně sliboval dvojnásobek. Jistě pamatujete: 30 FPS líp vypadá, hra působí realističtěji, prožitek je hlubší a vlastně by bylo lepší, aby na 30 FPS běžela i desktopová verze, za což údajně orodoval i Microsoft. Konečně začíná být zřejmé, proč zástupci Ubisoftu dobrovolně vypouštěli vyjádření, ač jim muselo být jasné, že na nich hráči nenechají nit suchou: Hra neběží při 30 FPS na konzolích proto, že by to bylo lepší a zřejmě ani proto, že by hardware konzolí byl o tolik slabší. Ona běží při 30 FPS i na desktopových sestavách vybavených hardwarem, který lze považovat za high-end roku 2014.
Pro ilustraci: redaktor serveru TweakTown Anthony Garreffa byl po spuštění hry přesvědčený, že je se sestavou nějaký problém, když ani v konfiguraci Core i7-4930K a dvou GeForce GTX 980 v SLI (!) a následném snížení rozlišení na 720p nestoupl framerate nad 40-45 FPS. Teprve když spustil jiné hry, které ve 1440p s plnými detaily běhaly >100 FPS, usoudil, že je se sestavou všechno v pořádku a zádrhel je jinde. Podobné závěry přicházejí i z dalších stran, podle jiných redakcí například s GeForce GTX 780 není možné dosáhnout stabilních 30 FPS.
Slabý výkon ale není zdaleka jediným problémem. AI a fyzika silně pokulhávají, postavy sebou vzájemně procházejí, boří se do staveb, zasekávají se ve zdech, občas nějaká vyletí vzhůru nebo se naopak objeví odnikud, některé davem proplouvají horizontálně po způsobu ryb, případně interagují s neexistujícími objekty - nebo s existujícími a to aniž by se jich dotýkaly.
Nechci vyjmenovávat všechny nedostatky ze všech okruhů (krom problémů s AI, výkonem a grafikou jsou přítomny i bugy snižující stabilitu, ovlivňující hratelnost aj.) - pokud jste AC: Unity hráli, jistě jste si užili sami, pokud ne, nemusejí vás trápit. Cílem je protentokrát pouze ukázat na exces Ubisoftu, kterému se buďto situace vymyká z rukou, nebo zcela rezignoval nad snahou dotáhnout hru do podoby, kterou zákazníkům slíbil. Tomu ostatně odpovídá i propad akcií firmy po zveřejnění recenzí (byť může být jen dočasný) a především recenze samotné: Polygon: 6,5 z 10, Eurogamer: 7 z 10, Joystiq: 2,5 z 5, GameSpot: 7 / user rating: 6,5 z 10.
Jak ono pověstné AI, kvůli kterému údajně nedá hra bez osmijádrového procesoru ani ránu, vypadá v praxi, ilustruje následující kompilační video, které autor doplnil i vhodným audiostreamem ;-)