UDNA dorazí dříve, než se čekalo, výroba může začít již na jaře 2026
Architekturu UDNA jakožto nástupce samostatné RDNA a samostatné CDNA ohlásil vice-prezident AMD Jack Huynh začátkem září. Upozornil, že rozdílné paměťové architektury, které vznikly v důsledku rozdělení vývoje na grafickou RDNA a výpočetní CDNA, silně komplikují situaci s optimalizacemi. Jakmile totiž vzniknou optimalizace pro jednu architekturu, znamená změna paměťové hierarchie ztrátu (použitelnosti) těchto optimalizací. V plánu je v tomto ohledu architektury sjednotit a plánovat dlouhodobě, aby úsilí při vývoji jedné architektury nepřišlo vniveč s další generací.
Huynh nezmínil, kdy konkrétně ke sjednocení dojde, ale z určitých náznaků bylo možné odvodit, že půjde o nástupce RDNA 5. RDNA 4 měly původně dorazit na podzim 2024, RDNA 5 tedy bylo možné čekat na podzim 2026 a UDNA by tedy následovala zhruba v roce 2028.
Podle leakera Zhangzhonghao z webu ChipHell se ale situace má trochu jinak. RDNA 5 již v současných roadmapách AMD nefiguruje a jako nástupce RDNA 4 je uvedena UDNA. Z toho lze usuzovat, že RDNA 5 doznala určitých změn pro zajištění kompatibility s výpočetní architekturou, takže UDNA jako taková dorazí podstatně dříve.
Jak výpočetní řada Instinct MI400, tak grafická Radeon RX 9000 budou postavené na UDNA. Využije ji i Sony Playstation 6 v kombinaci s x86 architekturou Zen 4 nebo Zen 5 (na kterou dojde, ještě není rozhodnuto). Možná i Microsoft pro nadcházející handheld variantu Xboxu, ale to není jisté, neboť zatím váhá mezi hardwarem od AMD a Qualcommu.
První GPU využívající architektury UDNA by se mohlo dostat do výroby (samozřejmě za podmínky, vše půjde hladce) ve druhém kvartálu 2026, což by mohlo znamenat vydání někdy během podzimu. Radeonů RX 9000 s architekturou UDNA se tedy dočkáme zhruba za dva roky. Od této generace se očekává mimo jiné nasazení 3nm procesu v kombinaci s dlaždicemi. Po generaci RDNA 4 by se měly vrátit i high-endové modely.