Současnost a blízká budoucnost
Kapitoly článků
Současný stav na Ubuntu 12.04 LTS
Valve má v tuto chvíli linuxového klienta pro Steam v téměř plně funkční podobě (alespoň co se týče hlavních funkcí, různé minoritní jsou samozřejmě v seznamu priorit na nižších místech, ale dojde na ně). V blízké budoucnosti vydají vývojáři interní beta verzi a započne rozsáhlejší testování zaměřené (i) na testy kompatibility a automatických aktualizací.
Výhled do budoucna
A čeho chce vlastně Valve dosáhnout? Dle slov jeho zaměstnanců jednoduše posílení linuxové herní scény. Přiznejme si, že tady už má konkurenci. Kromě toho, že „linuxáci“ si nemohou stěžovat na nedostatek zcela vynikajících původních linuxových her (například. Frozen Bubble, OpenTTD, všemožné střílečky na open-sourcovaných id Tech enginech atd.), stejně jako pecek vzešlých z dnes již mnoha Humble Indie Bundle akcí, tak je zde právě Wine či DOSBOX, pod kterými řada vynikajících her minulosti běží báječně. Ale čím je hra novější, tím to samozřejmě více drhne.
Jak zde může Valve ovlivnit herní trh, to je otázka, na kterou zatím neznáme odpověď. Jistě lze při nemalé míře všeobecnosti říci, že pokud bude (v rámci Left 4 Dead 2 či později Half-Life 2) odladěn Source engine do podoby plně funkční a výkonné pod Linuxem, pak by teoreticky mohly být relativně snadno portovány všechny hry na něm postavené, ale to je asi tak vše. Řada her totiž staví na enginech jiných, ať již Unreal Engine (tady ani nebudeme tituly vyjmenovávat) či Gamebryo/SpeedTree (Morrowind, Oblivion a víceméně též Skyrim) a jiných. Zde se nabízejí jiná řešení, která Steam potřebují jen jako platformu, pod kterou byla hra vydána. Vezměme si modelově řadu The Elder Scrolls od Bethesdy.
Modelový scénář: The Elder Scrolls
Jak jistě mnozí víte, sága The Elder Scrolls má dnes již pět dílů. První dva DOSové: Arena a Daggerfall, lze provozovat pod DOSBOXem (nebo použít nativní DOS: btw. nezkoušeli jste někdo tyto dvě hry pod FreeDOSem?). Obě již před lety Bethesda vydala ve formě freeware (a za to jí patří velký dík). Jenže mezi Daggerfallem (1996) a Morrowindem (2002) uběhla spousta vody a herní trh se změnil jak hardwarově, tak softwarově. Z DOSové platformy se staly Windows/DirectX s nimiž přišla skutečná pořádná hardwarová 3D akcelerace - no-Xovi se za okázalé pominutí 3Dfx/Glide omlouvám :-). Morrowind tedy staví na Win32/DirectX(3D) enginech, konkrétně hlavně Gamebryo (dříve Netimmerse). Tento stále vyvíjený engine (letos tu máme testovací verzi 4.0) je sice ze své povahy multiplatformní (Gamebryo podporuje Windows/DirectX, tak Linux/OpenGL a herní konzole od Nintenda, Sony i Microsoftu), ale ať již tomu tak v roce 2002 nebylo, nebo to prostě Bethesda neřešila, Morrowind vyšel jen a pouze pro Windows.
Jenže Bethesda má tak trochu srdce otevřené, takže modifikovatelnosti svých her neklade prakticky žádné meze a kromě mnoha a mnoha modů/pluginů se dnes můžeme bavit přesně o tomtéž, co svého druhu představují projekty jako OpenTTD, FreeCiv, FreeCol, FreeOrion/openMOO2, hedgewars a další: jde o open-source porty či z originálů vycházející nové varianty původních her pro microsoftí platformy. V případě OpenTTD jsme dostali takřka dokonale věrnou kopii originálu, tedy nejen engine, ale i grafiku, zvuky, hudbu. U dalších jmenovaných titulů ještě nejsme ve finální verzi, takže počkejme, co se z nich vyklube (mnohé se originálu ani zdaleka nepodobají, třeba FreeOrion - ten je však „jen“ hrou, která se řadou Master of Orion volně inspiruje, klonem původních Master of Orion 2 je projekt openMOO2), ale proč to zmiňujeme?