Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

The Elder Scrolls podrobněji

Gabe Newell a Ubuntu Linux
Pokud něco Linuxu v dnešní cloudově-webové době chybí, pak je to možnost hraní her vyvinutých striktně pro platformu Windows. Jak ale již delší dobu známo, Valve chystá Steam pro Linux…

Kapitoly článků

3.  The Elder Scrolls podrobněji

OpenMW: „Open-source Morrowind engine“

Na světě je již nějakou dobu i extrémně ambiciózní projekt open-source portu enginu/ů použitých ve hře Morrowind. Je ve velmi rané fázi vývoje, aktuální verze nese číslo 0.16.0 (vůbec první release 0.1.0 je z poloviny roku 2008), ale však se sami podívejte, jak to vypadá v běhu:

V tomto kontextu je nutno si připomenout několik klíčových věcí: OpenMW je jen vlastní engine. Není to projekt, který si klade za cíl celou hru předabovat, znovu překreslit textury a znovu udělat jinou hudbu - v tomto ohledu využívá datové soubory z původní hry od Bethesdy a technicky se tedy pohybuje na hraně toho, co lze, aniž byste si naštvali Bethesdu (zkrátka kdyby chtěli jednoho dne OpenMW prodávat, tak Bethesda asi udělá “právnické bububu“, ale to se u open-source enginů nikdy nestalo a nestane).

Co je ale klíčové: když „pár programátorů“ mimo Bethesdu dokáže postupně po večerech vyvíjet multiplatformní engine pro její hru a když je v té hře použit engine, který je multiplatformní by design, pak si myslíme, že by technicky neměl být problém mít jednoho dne všechny hry od Bethesdy na Gamebryo bázi stavějící v podobě nativního linuxového portu: tedy nejen řadu The Elder Scrolls, ale také Fallouty.

Oblivion, Skyrim

Oblivion

U čtvrtého dílu Oblivion se nám situace trochu zamotává, u něj již Wikipedia vedle Gamebryo uvádí použití Havok enginu na fyziku a SpeedTree na stromy. O Havoku ale víme dvě věci: za prvé své povahy nemá důvod být windows-only a také není (je k dispozici pro Windows stejně jako pro Linux, Mac OS X/iOS, Android i hromady herních konzolí) a za druhé jej využívá Half-Life 2 stejně jako třeba Portal 2, takže i kdyby to drhlo v Linuxu samotnému Havoku, byla by tu šance, že se o to postará Valve. SpeedTree je opět svého druhu spíše mechanicko/fyzikální engine a tak opět nepřekvapí, že je k dispozici též pro další platformy včetně Linuxu. Takže situace je vlastně báječná a teoretické portaci Oblivionu pro Steam/Linux brání jen to, co si napsali sami v Bethesdě, případně další minoritní části celku.

Skyrim, jak víme, využívá engine zvaný Creation Engine. Prozatím zjevně není úplně jasné, nakolik je Creation a Gamebryo shodné, či nakolik se Bethesda u Gamebryo inspirovala, ale podobnost obou her v některých prvcích působí jako více než jen náhodná. V hlubinách internetu lze objevit informace o tom, že i spouštěcí soubor Skyrimu (TESV.exe) nese na několika místech řetězec „gamebryo“. Prozatím se tedy přikloňme variantě, že Bethesda si (jakožto dobrý zákazník) u Gamebase (tvůrci Gamebrya) nějakou formou tento engine licencovala pro možnost svých následných dalších úprav, aniž by musela přímo hlásat do světa, že využívá Gamebryo. Lze to víceméně přirovnat k situaci s Bioshockem, který běžel na tehdejším Unreal Enginu, ale tvůrci hry si do něj doprogramovali vše, co se týkalo vody (protože to tehdy engine samotný neuměl). Jestli tomu dát nový název, je pak už vlastně jen marketingové rozhodnutí, které může pomoci hru lépe prodávat. Ostatně řekněte sami, není podobnost scénáře toho dema s úvodem Skyrimu až příliš velká? :-)

Zcela mimo naše povídání o tom, co je možné či nemožné na Linux portovat, pochopitelně stojí osud projektů jako OpenMW. Zkuste se sami zamyslet, jestli se OpenMW stihne dostat do použitelného stádia dříve než Bethesda uvolní Morrowind jako freeware. Arenu dala Bethesda volně k dispozici 10 let po jejím vydání, tedy v roce 2004. Daggerfall vydaný v roce 1996 následoval tento model ve freeware podobě v roce 2009 k 15. výročí The Elder Scrolls. Vydá Bethesda Morrowind jako freeware ke 20. výročí (tj. 2014)? 10. výročí od vydání Morrowindu již padlo, konkrétně letos 1. května.

Kapitoly článků
3.  The Elder Scrolls podrobněji

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Valve chystá linuxovou revoluci. Podaří se?

Pátek, 20 Červenec 2012 - 10:55 | littleon | Dobrá zpráva, ač jen na půl cesty ke spokojenosti...
Čtvrtek, 19 Červenec 2012 - 17:44 | r23 | No já jsem teď narazil na velmi běpný bug. Pokud...
Čtvrtek, 19 Červenec 2012 - 14:57 | HKMaly | Ale houby, instalace uz vetsinou bezi bez...
Čtvrtek, 19 Červenec 2012 - 14:55 | HKMaly | nVidia uz podporuje Kernel Mode Switching?
Čtvrtek, 19 Červenec 2012 - 10:14 | zx cygnus | Přesně tak ... Osobně mám koupených her docela...
Čtvrtek, 19 Červenec 2012 - 10:00 | Jan Havran | To by ses divil, ale Linuxáci jsou spíš zvyklí...
Čtvrtek, 19 Červenec 2012 - 09:57 | Jan Havran | Náhoda to možná úplně není, Newellovi totiž...
Čtvrtek, 19 Červenec 2012 - 09:47 | atila3 | To že je něco zadarmo ještě zdaleka neznamená že...
Čtvrtek, 19 Červenec 2012 - 08:42 | Lada1 | Nevim co si od toho slibuji. Linuxaci jsou totiz...
Středa, 18 Červenec 2012 - 23:55 | LPK | no tak zrovna i taková NV má kostlivce :-)...

Zobrazit diskusi