Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Výhled na rok 2011

Sapphire Radeon HD 6850, GPU
WIFT už se v rámci svého shrnutí procesorů a základních desek za rok 2010 dostatečně vypovídal, chybět ale nesmí ani tradiční přehled dění v oblasti grafických karet a souvisejících technologiích doprovázený věštěním z křišťálové koule pro rok nadcházející. Pojďme se společně podívat, co se odehrálo letos a co očekáváme v roce 2011…

Kapitoly článků

4.  Výhled na rok 2011
AMD Fusion APU (Zacate) Procesor „Sandy Bridge“ bez heatspreaderu

V blízké budoucnosti bychom se u AMD měli dočkat duálního Radeonu HD 6990 a dalších modelů nižší až low-endové třídy. Z hlediska IGP přijde velice záhy také Fusion APU a také Intel Sandy Bridge s novou integrovanou grafikou a začneme se konečně bavit o prolínání CPU a GPU.

GPU GF104 na GeForce GTX 460 SE

Nvidia hned po Novém roce přispěchá s GeForce GTX 560, kterou budou s odstupy v řádech týdnů až jednoho měsíce následovat nižší karty, které si prozatím označme "GeForce GTS 550" či "GT 530/540". Nelogicky nevypadá ani myšlenka na duální kartu od Nvidie postavenou na "2×GF114", té prozatím říkejme "GeForce GTX 590", ač se může jmenovat i "GTX 595" či "GX2".

Jen-Hsun Huang na GTC 2009 Jen-Hsun Huang Engineering Center Dedication - Stanford University

Do vzdálenější budoucnosti pak hledí připomínka pasáže z GTC 2010: od Nvidie očekáváme architekturu Kepler. AMD samozřejmě již také kutí Radeony HD 7000 a něco nám říká, že mimo hledáček bychom si nemuseli nezbytně nutně držet ani Larrabee. Oba hlavní výrobci GPU ale budou životně závislí na svých výrobcích, v případě Nvidie jde o TSMC, v případě AMD pak již začněme vyhlížet testovací výstupy i z GlobalFoundries. V obou případech je nutné, aby byl odladěn 28nm výrobní proces, protože 40nm výroba TSMC už asi moc změn nedozná a rozhodně na ní nepůjde postavit další generaci GPU, pokud by výrobci nechtěli opět jen "jemně posunovat". To popírá graf s architekturou Kepler, takže předpokládejme a doufejme, že s 28nm procesem u TSMC jde vše dobře.

Architektura a technologie Radeonů HD 6800: OpenCL

Jako každý rok zopakuji svoji zoufalou myšlenku, že je nejvyšší čas pořádně rozjet GPGPU využití za pomoci OpenCL. GPU jsou zde již v opravdu hojném počtu, jen ty aplikace nám nějak váznou. Je jasné, že řada výrobců softwaru omezí své aktivity spíše na DirectCompute od Microsoftu, ale i za tu budeme jistě rádi. Tahounem bude jako letos Adobe, nejen co se týče Flashe a akcelerace na GPU, ale také v rámci programů jako Photoshop a dalších. K tomu se váže i GPU akcelerace webových prohlížečů jako takových.

Eyefinity + World of Warcraft Dirk Meyer + Fusion

Linuxová grafika toužebně vyhlíží GIMP 2.8, co se týče ovladačů, pak jsou jasné dvě věci: Nvidia se bude stále držet svých uzavřených ovladačů a bude je dělat neméně tak dobře jako dosud a také to, že AMD bude nadále spíše pomalu posunovat, takže větší naděje vkládám do open-source ovladačů vznikajících na základě průběžně uvolňované dokumentace. Nepředpokládám například, že v roce 2011 budeme mít na Radeonech 3000 až 6000 bezproblémovou 3D a hardwarovou video akceleraci, nicméně otevřené ovladače urazily za poslední rok opravdu slušnou cestu a pokud si zachovají tempo, podpořené navíc pokrokem linuxových distribucí (nezapomeňme na Ubuntu a Wayland), bude to skvělé. Projekt Nouveau (open-source ovladače karet Nvidia vznikající reverzním inženýrstvím) snad také trochu poskočí.

Sid Meier Mafia II

Jistě nás v roce 2011 čekají výkonnější a úspornější GPU, ale nezbývá než doufat, aby byl také dostatek skutečně kvalitních aplikací a her, které je budou schopny využívat. Letos to bylo převážně takové nemastné-neslané. Hry jako Civilization V a Mafia II řadu lidí spíše zklamaly. Ke hrám se váže náš trpký dotaz: jak to bude s PhysX?

Tímto končí naše rekapitulace uplynulého dění mezi miliardami tranzistorů v grafických procesorech. Do nového roku si všichni přejme, aby problémů bylo co nejméně a AMD, Intel i Nvidia přinášely na trh po celých 12 měsíců taková GPU, po nichž ve skrytu duše toužíme, ač si to často nepřiznáme :-).

Kapitoly článků
4.  Výhled na rok 2011

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku GPU, fyzika a hry - 2010 a 2011 v podrobném přehledu

Neděle, 2 Leden 2011 - 03:06 | MACHINA | bohužel, ale ukládat si nějaké video z webu a pak...
Sobota, 1 Leden 2011 - 15:14 | ukuIeIe | Ano, přesně takové, jako je např. terorista.
Sobota, 1 Leden 2011 - 15:14 | ukuIeIe | O čem to mluvíš? Jaký fail? Nemáš náhodou nějaký...
Sobota, 1 Leden 2011 - 15:12 | JVc | "Radeony 3xxx obsahují pouze UVD1, které na...
Sobota, 1 Leden 2011 - 14:25 | MACHINA | Fusion fail být nemůže. Je to totiž die-shrink +...
Pátek, 31 Prosinec 2010 - 15:09 | borowitz | V Mafii to stejne pocita CPU takze to je od nV...
Pátek, 31 Prosinec 2010 - 14:43 | terrorist | ty si jeste porad 'sad panda' z hd6900...
Pátek, 31 Prosinec 2010 - 14:37 | terrorist | +1 za FSX. taky se tesim na dalsi dil. doufam ze...
Pátek, 31 Prosinec 2010 - 01:10 | ukuIeIe | Jak to bude s PhysX? Přesně tak, jak tvrdím už...
Čtvrtek, 30 Prosinec 2010 - 22:36 | David Ježek | já už ti nepovím v čem byl tehdy zádrhel, ale...

Zobrazit diskusi