Vypalování ve Windows Vista Beta 2
Kapitoly článků
Jak bylo již v úvodu řečeno, vypaluje Vista jak na CD, tak na DVD, přičemž mezi jednotlivými DVD formáty tak nějak nedělá rozdílu. Poněkud jsme však vynechali, že Windows XP na jeden typ DVD vypalovat přeci jen umí. Je jím DVD-RAM, ale podpora je to značně mizerná, neboť zvládá jen zápis v souborovém systému FAT32. Kdo někdy zkoušel zápis ve FAT32 a srovnal ho se zápisem ve formátu UDF, ten ví, o čem hovořím. FAT32 na DVD-RAM je velice neohrabané a má docela dost velkou režii na pohyb optické hlavy, zatímco UDF je svižné, plynulé a hlavně poněkud více kompatibilní se staršími systémy. Není třeba problém zapisovat na DVD-RAM ve formátu UDF 1.02 a následně takovéto DVD-RAM přečíst ve Windows 98. FAT32 na jakémkoli DVDčku Windows 98 (či 2000 a v určitých případech i XP a Server 2003) nepochopí.
Ptáte se, proč někdy nepřečtou Windows XP DVD-RAM s formátem FAT32, když jej umí zapsat? Tato situace může nastat v případě, kdy máte nikoli vypalovačku, ale jen DVD-ROM mechaniku, která navíc zvládá čtení DVD-RAM. Existuje situace, kdy do takové mechaniky vložíte DVD-RAM se souborovým systémem FAT32 a Windows XP jej nepochopí. Proč? Protože jako „Read Only“ médium v CD/DVD mechanice souborový systém FAT32 neočekávají. Někteří uživatelé mi však tvrdí, že i to jim normálně funguje. Já osobně jsem se s takovou situací ještě nesetkal, aby to chodilo. Zatím mi vždy Windows XP při vložení FAT32 zapsaného DVD-RAM do DVD-ROM mechaniky vynadaly. Na tomto místě se musím omluvit, zda tímto neduhem trpí i Windows Vista, mě nenapadlo vyzkoušet.
Na čem se testovalo
Ještě než se ponoříme do samotného vypalování, představme si letmo konfiguraci, na které se testovalo. Základní deska sice obsahovala čipset nVidia GeForce 6100 s integrovanou grafikou, nicméně použit byl náš PCI Express Radeon X800GT, neboť v případě integrované grafiky byl do screenshotů vkládán jakýsi nepořádek ve formě rušivých „svislých řádků“ a obraz byl nějak divně přepočítán (ať už byly použity ovladače od nVidie nebo výchozí v systému). S Radeonem X800GT tento problém nenastal a screenshoty vyšly dobře i v grafickém rozhraní Windows Aero, ve kterém se v tomto článku budeme pohybovat. Proto budou obrázky poněkud větších rozměrů co do bajtů, abyste si na ono prostředí zvykali ;-). Samozřejmě jsem mohl Vistu přepnout do „rozumnějšího zobrazení“ ala Windows 2000, ale to by nemělo „ten efekt“.
Procesorem byl Sempron 3000+ se 64bitovým rozšířením AMD64. Z tohoto důvodu jsem rovnou vyzkoušel Windows Vista x64, abych šel „jaksepatří s dobou“. Operační paměti měl systém k dispozici 2 GB a jako pevný disk sloužil 10 000otáčkový 74,3GB Raptor od Western Digital, aby si systém nemohl stěžovat na pomalý přísun dat. Vypalovačky byly nakonec dvě, protože s každou si systém rozuměl trochu jinak. První byla LG GSA-5169D připojená přímo na Parallel ATA rozhraní (originál je v USB boxu, na kterém ještě visí A/V grabovací zařízení), druhá NEC ND-4551A („vyrobená“ z ND-3550A). Za celou tuto sestavu dostal systém od Windows Vista hodnocení „3“, nejslabším článkem zde byl jednoznačně procesor. Pokud by však v systému nebyl Radeon X800GT, dostala by sestava dvojku, protože přidělenou paměť 128 MB pro grafiku (víc přidělit nešlo) ohodnotily Windows Vista na 2,4 bodu, samotná grafika pak dostala 3,2 bodu.
Čistě pro zajímavost: Program Nero sedmičkové řady rozchodit pod x64 Vistou nešel, tedy přesněji řečeno padala instalace. Poslední šestkový Nero však prošel bez problémů a stejně tak pohodové bylo vypalování. V grafickém rozhraní Windows Aero to vypadá nějak takto (tedy pokud na ploše zrovna nemáte nějaký obrázek, kterému se pak přizpůsobují rámy okna a jejich stíny):